תשובה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 321 בתים ,  4 באפריל 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:
באופן כללי, נחלקת התשובה לשתי דרגות: '''תשובה תתאה''' היא התשובה על העבירות, ו'''תשובה עילאה''' היא השבת הנפש האלוקית לשרשה.
באופן כללי, נחלקת התשובה לשתי דרגות: '''תשובה תתאה''' היא התשובה על העבירות, ו'''תשובה עילאה''' היא השבת הנפש האלוקית לשרשה.


[[אדמו"רי חב"ד]] ייחסו לעבודת התשובה משמעות רבה, כמסופר ש[[אדמו"ר הזקן]] הגדיר את עבודתו<ref>בשונה מה[[בעש"ט]] וה[[מגיד]]</ref>, שתפקידו לעשות בעלי תשובה.  
[[אדמו"רי חב"ד]] ייחסו לעבודת התשובה משמעות רבה, כמסופר ש[[אדמו"ר הזקן]] הגדיר את עבודתו<ref>בשונה מה[[בעש"ט]] וה[[מגיד]]</ref>, שתפקידו לעשות בעלי תשובה{{מקור}}.  
כן ישנה אריכות רבה בתורת החסידות בנושא זה. כמה ספרי חסידות הוקדשו במיוחד לביאור מצוות התשובה בנגלה ובחסידות, החל מ[[אגרת התשובה]] - החלק השלישי בספר היסוד של תורת חב"ד, ה[[תניא]], וכן ספרי [[אדמו"ר האמצעי]]: [[שערי תשובה]], [[דרך חיים]] ו[[פוקח עוורים]].
כן ישנה אריכות רבה בתורת החסידות בנושא זה. כמה ספרי חסידות הוקדשו במיוחד לביאור מצוות התשובה בנגלה ובחסידות, החל מ[[אגרת התשובה]] - החלק השלישי בספר היסוד של תורת חב"ד, ה[[תניא]], וכן ספרי [[אדמו"ר האמצעי]]: [[שערי תשובה]], [[דרך חיים]] ו[[פוקח עוורים]].


שורה 62: שורה 62:
(המעלה הגדולה בהתחדשות היא כי זהו רצונו הפנימי של הבורא: העולם נברא כדי שיהודי יתקן אותו<ref>כמו שכתוב (בראשית ב', ג') "אשר ברא אלוקים לעשות", ורש"י מפרש את המילה לעשות: 'לתקן'.</ref, ירומם אותו יותר מאיך שהוא באופן טבעי, גם אם לפי טבעו העולם נברא מושלם<ref>וזוהי הכוונה של החטאים והירידה - נורא עלילה על בני אדם.</ref>).
(המעלה הגדולה בהתחדשות היא כי זהו רצונו הפנימי של הבורא: העולם נברא כדי שיהודי יתקן אותו<ref>כמו שכתוב (בראשית ב', ג') "אשר ברא אלוקים לעשות", ורש"י מפרש את המילה לעשות: 'לתקן'.</ref, ירומם אותו יותר מאיך שהוא באופן טבעי, גם אם לפי טבעו העולם נברא מושלם<ref>וזוהי הכוונה של החטאים והירידה - נורא עלילה על בני אדם.</ref>).


===תשובה כחיוב על הגברא ועל החפצא===
==תשובה כחיוב על הגברא ועל החפצא==
בגדר מצות התשובה שני ענינים{{הערה|ראה בכל זה לקו"ש חכ"ט שיחה ליום הכיפורים.}}:
בגדר מצות התשובה שני ענינים{{הערה|ראה בכל זה לקו"ש חכ"ט שיחה ליום הכיפורים.}}:


שורה 69: שורה 69:
ב) חיוב מצד ה[[חפצא]]. חיוב תשובה לא מכיון שהאדם חטא, אלא חיוב שמוטל על '''כל אחד''' לעשות תשובה (אף שהתשובה בפועל היא על חטא). לחיוב זה אין הגבלה ואף אם כבר עשה תשובה מוטלת עליו החיוב לעשות תשובה שוב, מכיון שגורם חיוב התשובה אינו החטא אלא מצות התשובה כשלעצמה. חיוב זה הינו רק ב[[יום הכיפורים]].
ב) חיוב מצד ה[[חפצא]]. חיוב תשובה לא מכיון שהאדם חטא, אלא חיוב שמוטל על '''כל אחד''' לעשות תשובה (אף שהתשובה בפועל היא על חטא). לחיוב זה אין הגבלה ואף אם כבר עשה תשובה מוטלת עליו החיוב לעשות תשובה שוב, מכיון שגורם חיוב התשובה אינו החטא אלא מצות התשובה כשלעצמה. חיוב זה הינו רק ב[[יום הכיפורים]].


===מתוך שמחה===
==מתוך שמחה==
אדמו"ר הזקן אומר שעבודת התשובה צריכה להעשות מתוך שמחה. לא רק מפני שהיא מצוה מהתורה, אלא גם מפני שמטרת התשובה היא השראת השכינה ואין השכינה שורה אלא מתוך שמחה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4592&st=%D7%A2%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%92&pgnum=545 שיחות קודש [[תשכ"א]] חלק א' עמ' 3 (545)]}}
אדמו"ר הזקן אומר שעבודת התשובה צריכה להעשות מתוך שמחה. לא רק מפני שהיא מצוה מהתורה, אלא גם מפני שמטרת התשובה היא השראת השכינה ואין השכינה שורה אלא מתוך שמחה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4592&st=%D7%A2%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%92&pgnum=545 שיחות קודש [[תשכ"א]] חלק א' עמ' 3 (545)]}}. וזה מובן על פי הסברת החסידות מהי תשובה - שעניינה לא (כל כך) להדגיש כמה שאדם רחוק מאלוקות, אלא כמה הוא מתקרב לבורא יותר ויותר על ידי התשובה<ref>ראה דרך חיים בתחילתו</ref>.


===עבודת התשובה כיום===
==עבודת התשובה כיום==
בגמרא{{הערה|[[סנהדרין]] דף צז עמ' א}} נאמר ש[[כלו כל הקיצין]] ואין הדבר תלוי אלא בתשובה.
בגמרא{{הערה|[[סנהדרין]] דף צז עמ' א}} נאמר ש[[כלו כל הקיצין]] ואין הדבר תלוי אלא בתשובה.


שורה 79: שורה 79:
בהקשר לזה הרבי מזכיר רבות את הגמרא במסכת [[קידושין]] האומרת שבמקרה ואחד קידש אשה על מנת שהוא [[צדיק גמור]] אפילו אם הוא בפועל [[רשע גמור]] היא מקודשת, שמא הוא הירהר תשובה בלבו, והרבי הסביר שמאחר שכל אחד מישראל הירהר תשובה לא פעם אחת בחייו מוכרחים אנו לומר שבני ישראל סיימו כבר את עבודת התשובה הנצרכת להבאת הגאולה.
בהקשר לזה הרבי מזכיר רבות את הגמרא במסכת [[קידושין]] האומרת שבמקרה ואחד קידש אשה על מנת שהוא [[צדיק גמור]] אפילו אם הוא בפועל [[רשע גמור]] היא מקודשת, שמא הוא הירהר תשובה בלבו, והרבי הסביר שמאחר שכל אחד מישראל הירהר תשובה לא פעם אחת בחייו מוכרחים אנו לומר שבני ישראל סיימו כבר את עבודת התשובה הנצרכת להבאת הגאולה.


ואף{{הערה|[[דבר מלכות]] [[נח]]}} שכל אחד יודע אצלו על דברים הצריכים תיקון הרי זה רק ענין פרטי ואין זה מעכב כלל את הגאולה, וזה שהגאולה עדין לא הגיעה הוא דבר שאינו מובן כלל! ולכן אם נשאר משהו לעשות זה ודאי לא עבודת התשובה אלא [[השליחות היחידה|שליחות]] אחת עיקרית שהיא השער ודרכה עולים כל ענייני ה[[שליחות]], והיא - [[קבלת פני משיח צדקנו]], וכשישלימו זאת - ה[[מלך המשיח]] יוכל להשלים את שליחותו ולהוציא את בני ישראל מהגלות.
{{ציטוטון|ואף{{הערה|[[דבר מלכות]] [[נח]]}} שכל אחד יודע אצלו על דברים הצריכים תיקון הרי זה רק ענין פרטי ואין זה מעכב כלל את הגאולה, וזה שהגאולה עדין לא הגיעה הוא דבר שאינו מובן כלל! ולכן אם נשאר משהו לעשות זה ודאי לא עבודת התשובה אלא [[השליחות היחידה|שליחות]] אחת עיקרית שהיא השער ודרכה עולים כל ענייני ה[[שליחות]], והיא - [[קבלת פני משיח צדקנו]], וכשישלימו זאת - ה[[מלך המשיח]] יוכל להשלים את שליחותו ולהוציא את בני ישראל מהגלות.}}


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
474

עריכות

תפריט ניווט