פלפול: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 210 בתים ,  1 באפריל 2021
הרחבה
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(הרחבה)
שורה 4: שורה 4:
==ענינו==
==ענינו==
הפלפול הוא דרך עיקרית ב[[לימוד התורה]], כי על ידו משקיעים בתורה עמל ו[[יגיעה]] להגיע לעומק התורה. וככל שמרבים להקשות קושיות - מגיעים יותר לעמקו של העניין.
הפלפול הוא דרך עיקרית ב[[לימוד התורה]], כי על ידו משקיעים בתורה עמל ו[[יגיעה]] להגיע לעומק התורה. וככל שמרבים להקשות קושיות - מגיעים יותר לעמקו של העניין.
זאת אומרת שאפילו חכם וחריף שהבין את העניין מיד בלי מאמץ, הבנתו היא פחות עמוקה מאשר מי שמתייגע. שואל ועונה - מקשה ומשיב.


אף שעיקר הכוונה בפלפול הוא להגיע למסקנה [[הלכה|הלכתית]] שאותה מקיימים כמובן, ישנה דרך בפני עצמה של פלפול בעניין גם אחרי שנפסקה ההלכה, וגם לאחר המסקנה ממשיכים להעמיק בעניין על מנת להגיע להבנה האמיתית, כפי שדרשו [[חז"ל]]{{הערה|[[מסכת חולין]] דף סז, ב.}} על הפסוק{{הערה|[[ישעיה]] מב, כא.}} "יגדיל תורה ויאדיר": {{ציטוטון|דרוש וקבל שכר}}{{הערה|שם=תשנ|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15986&st=%d7%a4%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9c&pgnum=368 ספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 356].}}.
אף שעיקר הכוונה בפלפול הוא להגיע למסקנה [[הלכה|הלכתית]] שאותה מקיימים כמובן, ישנה דרך בפני עצמה של פלפול בעניין גם אחרי שנפסקה ההלכה, וגם לאחר המסקנה ממשיכים להעמיק בעניין על מנת להגיע להבנה האמיתית, כפי שדרשו [[חז"ל]]{{הערה|[[מסכת חולין]] דף סז, ב.}} על הפסוק{{הערה|[[ישעיה]] מב, כא.}} "יגדיל תורה ויאדיר": {{ציטוטון|דרוש וקבל שכר}}{{הערה|שם=תשנ|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15986&st=%d7%a4%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9c&pgnum=368 ספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 356].}}.
שורה 34: שורה 36:
==דרך הלימוד של הרבי==
==דרך הלימוד של הרבי==
{{ערך מורחב|ערך=[[דרך הלימוד של הרבי]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[דרך הלימוד של הרבי]]}}
דרך הלימוד של הרבי מתאפיינת בפלפול בדרכו של [[יוסף רוזין|הרוגוצ'ובר]], שהיא הבאת נקודות שוות במספר רב של מקומות בש"ס, גם כאשר הדמיון ביניהם אינו שוה מיד. זו הייתה גם דרך הלימוד בישיבות חב"ד.
דרך הלימוד של הרבי מתאפיינת בפלפול בדרכו של [[יוסף רוזין|הרוגוצ'ובר]], שהיא הבאת נקודות שוות במספר רב של מקומות בש"ס, גם כאשר הדמיון ביניהם אינו שוה מיד. זו היא גם דרך הלימוד בישיבות חב"ד.


==ראו גם==
==ראו גם==
474

עריכות

תפריט ניווט