עילה ועלול: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 16 בתים ,  23 במרץ 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''עילה ועלול''' הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו ובאופן שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה (בשונה מ[[סיבה ומסובב]]). אופן זו שונה מבריאת [[יש מאין]], שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של [[אין ערוך]], עד שנקרא בשם [[אין]] ביחס למתהווה ממנו הנקרא [[יש]].  
'''עילה ועלול''' הוא אופן של התהוות, שבו יש קשר וערך בין העלול לעילתו ובאופן שהעילה עצמה "מצביעה" על עילתה (בשונה מ[[סיבה ומסובב]]). אופן זו שונה מבריאת [[יש מאין]], שבו העילה היא בבחינת לא מושג ונפלא באופן של [[אין ערוך]], עד שנקרא בשם [[אין]] ביחס למתהווה ממנו הנקרא [[יש]].
 
== דוגמאות לעילה ועלול ==
== דוגמאות לעילה ועלול ==
משל אחד מ[[שכל]] ו[[מידות]]. ידוע<ref>תניא פרק ג'</ref> שהדרך הנכונה ליצור מידות - רגשות אמיתיים ונכונים היא ע"י שמגלים אותם, ומכוונים אותם לשכל.
משל אחד מ[[שכל]] ו[[מידות]]. ידוע{{הערה|תניא פרק ג'.}} שהדרך הנכונה ליצור מידות - רגשות אמיתיים ונכונים היא על ידי שמגלים אותם, ומכוונים אותם לשכל.
זהו תהליך של עילה ועלול. השכל יוצר את המידה, כבר לפני שהמידה נוצרה היא כלולה ונמצאת בשכל, ולאחר שנוצרה היא מכוונת ומתאימה לשכל.  


זהו תהליך של עילה ועלול. השכל יוצר את המידה, כבר לפני שהמידה נוצרה היא כלולה ונמצאת בשכל, ולאחר שנוצרה היא מכוונת ומתאימה לשכל.


==ענינו בעולמות==
==ענינו בעולמות==
שורה 13: שורה 13:


כמו כן השפעת השכל למידות היא בכללות באופן של [[עילה ועלול]] שאותו השכל עצמו הוא היורד ומתלבש ב[[מידות]], כנודע שמבחינת ה[[מידות]] שב[[מוחין]] נמשך ה[[מוחין]] שב[[מידות]].
כמו כן השפעת השכל למידות היא בכללות באופן של [[עילה ועלול]] שאותו השכל עצמו הוא היורד ומתלבש ב[[מידות]], כנודע שמבחינת ה[[מידות]] שב[[מוחין]] נמשך ה[[מוחין]] שב[[מידות]].


== ראה גם: ==
== ראה גם: ==
[[סיבה ומסובב (בחסידות)]]
[[סיבה ומסובב]]


{{קצרמר|חסידות}}
{{קצרמר|חסידות}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

תפריט ניווט