שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,628 בתים ,  03:35, 23 במרץ 2021
אין תקציר עריכה
==היסטוריה==
בית הדפוס נוסד בשנת [[תש"ד]] הוקם ב[[מנהטןברוקלין]] שב[[ניו יורק]] בשם "{{משמאל לימין|national printing co.}}" ועוכל בעקבות חובות. נקנה על ידי האחים שמואל שולזינגר בשנת [[תרפ"ח]] ששימש כמנהל הדפוס ולאחר מכן נכנס בו בשותפות עם אחיו מיכל יהושע ושמואל ושינו יחד את השם ל"{{משמאל לימין|Shulsinger Bros.}}" ("האחים שולזינגר, שהיגרו בתור נערים צעירים מירושלים לארצות {{הערה|ובמשך השנים נוספו לשם המילים "המדפיסים העברים בארצות הברית".}}"). שניהם היגרו זמן קצר קודם מ[[ירושלים]] ל[[ארצות הברית בתור נערים צעירים]].
בשנותיו הראשונות של בית הדפוס הוא שכן במספר מקומות באיסט ניו יורק שם הודפסו ספריו הראשונים עד שהגיע בשנת תרצ"ז ל[[מנהטן]] שב[[ניו יורק]]. בשנת [[תרצ"ז]] לעילוי נשמת אמם החלו לעסוק בנוסף להדפסות גם הוצאה לאור משל עצמם. הספר הראשון שהודפס בבית הדפוס היה "איד און וועלט" ("יהודי ועולם") והספר הראשון שיצא בהוצאת בית הדפוס הוא [[ששה סדרי משנה]] בשני חלקים שהודפס בשנת [[תש"ד]]. מאחר ובזמן השואה פסקה אירופה לייצא ספרי קודש לכל מדינות העולם, בית הדפוס שלזינגר החל להוציא את ספרי הקודש היסודיים ש"נחטפו" מיד בהוצאתם. במשך שנים ארוכות נחשב בית הדפוס שלהם לבית הדפוס היהודי הגדול ביותר בעולם, והאחים שולזינגר התמחו בהוצאה לאור איכותית במהדורות-צילום של ספרים ישנים באמצעות צילום ניקוי וריטוש הספרים, והגהה תוכנית שלהם.
בנוסף, במשך שנים רבות הפיק בית הדפוס באופן בלעדי לוחות שנה יהודיים, בהם השתמשו כלל המוסדות והארגונים בארצות הברית.
בית הדפוס ירד מגדולתו בסוף שנות הלמ"דים, לאחר פטירתו של האח המייסד ר' מיכל יהושע, ועלייתו לארץ ישראל של האח השותף ר' שמואל. עם זאת, בית הדפוס המשיך לפעול בניהולה של מרת לאה, בתו של ר' שמואל.
לפי הערכות ואומדנים שונים, במהלך השנים הודפסו בבית הדפוס מעל למאה מיליון פריטי דפוס.
==קשר הדוק עם חסידי חב"ד==
בשנת [[תש"א]] הדפיס בית הדפוס על פי בקשת [[הרבי]] את [[סידור תורה אור]] באלף עותקים בתוך שבוע לצורך הפצה ברבים. הרבי קיבל את בעלי בית הדפוס ב[[יחידות|יחידויות]] רבות ושלח להם מכתבי ברכה פעמיים בשנה.
 
הרבי העריך מאוד את עבודתם של האחים שולזינגר, דבר שבא בין השאר לידי ביטוי במכתב מיוחד ששידר לרב ראובן מרגליות בו המליץ לו לפגוש בהם בעת ביקורם בארץ הקודש: {{ציטוטון|ימים אלו נוסע לביקור בארץ-הקודש ת"ו אחד מהמדפיסים המפורסמים, האחים שולזינגר שי', שזכו והצליחו להוציא-לאור תורת ראשונים ואחרונים בהדר ויופי חיצוני וגם פנימי, מתחיל מחמישה חומשי תורה, ש"ס בבלי וכו' וכו'. הם הן גם המדפיסים שהוציאו לאור ספר לקוטי-תורה לאדמו"ר הזקן נוסף על כמה ספרי חסידות שהדפסנו על-ידם}}{{הערה|אגרות קודש חלק כ"ד עמוד טו.}}.

תפריט ניווט