37,411
עריכות
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 21: | שורה 21: | ||
דורו של נח השחיתו את דרכם בעבודת אלילים, גילוי עריות ומילאו ידיהם חמס וגזל. נח לעומתם נזהר משלשת עבירות אלו, לא פנה אל אלילים, נזהר מעריות כי נולד מהול והיה תמים{{הערה|וכן ב[[ילקוט שמעוני]]: נח איש צדיק תמים. מלמד שנולד מהול.}}, ולא גזל משל אחרים{{הערה|כלי יקר. ומקשר זאת לשלושת המעלות האמורות בנח איש צדיק, תמים היה, את האלוקים התהלך נח.}}. ומשום צדקותו "מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'"{{הערה|בראשית ו, ח}}. | דורו של נח השחיתו את דרכם בעבודת אלילים, גילוי עריות ומילאו ידיהם חמס וגזל. נח לעומתם נזהר משלשת עבירות אלו, לא פנה אל אלילים, נזהר מעריות כי נולד מהול והיה תמים{{הערה|וכן ב[[ילקוט שמעוני]]: נח איש צדיק תמים. מלמד שנולד מהול.}}, ולא גזל משל אחרים{{הערה|כלי יקר. ומקשר זאת לשלושת המעלות האמורות בנח איש צדיק, תמים היה, את האלוקים התהלך נח.}}. ומשום צדקותו "מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'"{{הערה|בראשית ו, ח}}. | ||
התורה מתארת את נח כ"צדיק בדורותיו": {{ציטוט|תוכן=אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹקִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ|מקור=בראשית ו' ט'|מרכאות=כן}} | התורה מתארת את נח כ"צדיק בדורותיו": | ||
{{ציטוט|תוכן=אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת הָאֱלֹקִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ|מקור=בראשית ו' ט'|מרכאות=כן}} | |||
יש מחכמי ישראל{{הערה|ריש לקיש בגמרא סנהדרין קח, א, הובא ברש"י}} שפירשו זאת לשבח, שאילו היה חי בדור צדיקים היה צדיק יותר. אך יש שפירשו זאת לגנאי, שלפי דורו הנפשע היה נחשב לצדיק, אך אילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום{{הערה|דעת רבי יוחנן שם. ב[[ספר הזוהר]] מפרט שלושה דורות של צדיקים שלעומתם נח אינו נחשב לכלום: דורו של אברהם, דורו של משה ודורו של דוד. ראה לקוטי שיחות חלק לה, עמ' 15}}. | יש מחכמי ישראל{{הערה|ריש לקיש בגמרא סנהדרין קח, א, הובא ברש"י}} שפירשו זאת לשבח, שאילו היה חי בדור צדיקים היה צדיק יותר. אך יש שפירשו זאת לגנאי, שלפי דורו הנפשע היה נחשב לצדיק, אך אילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום{{הערה|דעת רבי יוחנן שם. ב[[ספר הזוהר]] מפרט שלושה דורות של צדיקים שלעומתם נח אינו נחשב לכלום: דורו של אברהם, דורו של משה ודורו של דוד. ראה לקוטי שיחות חלק לה, עמ' 15}}. | ||