חמורו של משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 3 בתים ,  10 בפברואר 2021
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 8: שורה 8:
חמור זה הוא החמור עליו רכבו [[אברהם]] ו[[משה]] על פי פירוש [[רש"י]] על הפסוק: {{ציטוטון|ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור}} {{הערה|שמות, י"ד}} שחמור זה הוא החמור עליו רכב אברהם כשנסע ל[[עקדת יצחק]] ושעליו ירכב [[מלך המשיח]] כשיבוא לגאול את עם ישראל.
חמור זה הוא החמור עליו רכבו [[אברהם]] ו[[משה]] על פי פירוש [[רש"י]] על הפסוק: {{ציטוטון|ויקח משה את אשתו ואת בניו וירכיבם על החמור}} {{הערה|שמות, י"ד}} שחמור זה הוא החמור עליו רכב אברהם כשנסע ל[[עקדת יצחק]] ושעליו ירכב [[מלך המשיח]] כשיבוא לגאול את עם ישראל.


לעומת זאת בספר דניאל {{הערה|דניאל,ז,י"ג}} נאמר "וארו עם עני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, ש[[מלך המשיח]] יבוא על גבי עננים, על כך מסופר ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|דף צח עמוד א}} ש[[רבי יהושע בן לוי]] שאל שאלה זו, ותירצו לו שאם המשיח יבוא קודם זמנו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על [[ענני שמיא]] ואם הוא יבוא "בעיתה"- בזמנו אז יבוא רוכב על [[חמור]].
לעומת זאת בספר דניאל {{הערה|דניאל,ז,י"ג}} נאמר "וארו עם עני שמיא כבר אנש אתה". כלומר, ש[[מלך המשיח]] יבוא על גבי עננים, על כך מסופר ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|דף צח עמוד א}} ש[[רבי יהושע בן לוי]] שאל שאלה זו, ותירצו לו שאם המשיח יבוא קודם זמנו "זכו" - בזכות מעשי ישראל, אז הוא יבוא על [[ענני שמיא]] ואם הוא יבוא "בעיתה"- בזמנו אז יבוא רוכב על [[חמור]].


==האגדה בדבר היות החמור בצבע לבן==
==האגדה בדבר היות החמור בצבע לבן==
שורה 25: שורה 25:
[[הרבי]] מבאר ב[[שיחה]] {{הערה|לקו"ש חל"א, שיחה ג' לפ' שמות, עמ' 15}} את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי [[רש"י]] ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? [[הרבי]] מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת [[הגאולה]] ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה [[מלך המשיח]].
[[הרבי]] מבאר ב[[שיחה]] {{הערה|לקו"ש חל"א, שיחה ג' לפ' שמות, עמ' 15}} את עניינו של "החמור של מלך המשיח", בשיחה מביא הרבי את דברי [[רש"י]] ומקשה עליהם כמה קושיות, מדוע באמת לקח משה רבינו עבור אשתו וילדיו דווקא את החמור המיוחד של אברהם ולא סתם סוס או גמל? ומדוע אינו מביא מה שנאמר במדרש שהוא החמור שנברא בין השמשות? [[הרבי]] מבאר, שמשה לקח את החמור למצרים, כיון שלחמור זה יש תפקיד מכריע בתהליך הבאת [[הגאולה]] ולכן הביא את המדרש שהוא החמור עליו יתגלה [[מלך המשיח]].


בתחילה סירב [[משה רבינו]] לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצרים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו, תשובתו של ה' לכך נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של [[הגאולה השלימה]], וזה שחשב [[משה]] שאינו ראוי לכך, גם תשובה לזה נרמז בשליחתו עם חמורו של [[מלך המשיח]], שהרי החמור מסמל על מידת ה[[ענווה]] של המשיח. ובזה מרמז ה' למשה שדווקא מצד ביטולו, ראוי הוא להיות מושיען של ישראל.
בתחילה סירב [[משה רבינו]] לקחת על עצמו את תפקיד גאולתן של בני ישראל ממצרים, וטען בפני ה' שאינו מוכשר וראוי לכך, וכי "שלח נא ביד תשלח", שלח ביד משיח צדקנו, תשובתו של ה' לכך נרמזת בהגעת משה עם החמור. לומר שאין הגאולה ממצרים והגאולה העתידה – שתי גאולות נפרדות, אלא הם תהליך מתמשך אחד, של [[הגאולה השלימה]], וזה שחשב [[משה]] שאינו ראוי לכך, גם תשובה לזה נרמז בשליחתו עם חמורו של [[מלך המשיח]], שהרי החמור מסמל על מידת ה[[ענווה]] של המשיח. ובזה מרמז ה' למשה שדווקא מצד ביטולו, ראוי הוא להיות מושיען של ישראל.


אצל אברהם נאמר ש"חבש את החמור", אצל משה "וירכיבם על החמור", ואצל משיח כתוב "שעתיד להתגלות עליו". שינויים אלו מצביעים על שלשה שלבי ודרגות בהמשכת קדושה בעולם, בתקופות של אברהם, משה ומשיח.
אצל אברהם נאמר ש"חבש את החמור", אצל משה "וירכיבם על החמור", ואצל משיח כתוב "שעתיד להתגלות עליו". שינויים אלו מצביעים על שלשה שלבי ודרגות בהמשכת קדושה בעולם, בתקופות של אברהם, משה ומשיח.

תפריט ניווט