27,062
עריכות
מ (החלפת טקסט – "[[אגרת הקודש - פרק " ב־"[[אגרת הקודש - ") |
מ (החלפת טקסט – "([.]){{ש}}([^א-ת])" ב־"$1 $2") |
||
שורה 12: | שורה 12: | ||
כדי להבין כיצד תלוי קיומו הגשמי של העולם בצדקה, מקדים [[אדמו"ר הזקן]] שישנו הבדל '''מהותי'''{{הערה|ולא רק כמותי.}} בין העולמות הרוחניים לעולם הזה: | כדי להבין כיצד תלוי קיומו הגשמי של העולם בצדקה, מקדים [[אדמו"ר הזקן]] שישנו הבדל '''מהותי'''{{הערה|ולא רק כמותי.}} בין העולמות הרוחניים לעולם הזה: | ||
*אמנם '''כל''' הבריאה (1) נבראת מאותיות הדיבור האלוקי ו(2) תלויה בעבודת האדם. אבל העולמות הרוחניים נבראים '''מפנימיות''' האותיות והעולם הזה '''מחיצוניותן'''. | *אמנם '''כל''' הבריאה (1) נבראת מאותיות הדיבור האלוקי ו(2) תלויה בעבודת האדם. אבל העולמות הרוחניים נבראים '''מפנימיות''' האותיות והעולם הזה '''מחיצוניותן'''. | ||
*ומכיוון שבריאת גשמיות היא ירידה עצומה{{הערה|לעומת הרוחניות.}}, לא מספיקה עבודה רוחנית{{הערה|לימוד תורה, הבונה עולמות רוחניים.}} אלא צריך גם גשמית - '''ודווקא צדקה'''{{הערה|דהיינו, שכנגד נתינת חייו לעני נמשכים (מדה כנגד מדה) חיים לעולם.}}. | *ומכיוון שבריאת גשמיות היא ירידה עצומה{{הערה|לעומת הרוחניות.}}, לא מספיקה עבודה רוחנית{{הערה|לימוד תורה, הבונה עולמות רוחניים.}} אלא צריך גם גשמית - '''ודווקא צדקה'''{{הערה|דהיינו, שכנגד נתינת חייו לעני נמשכים (מדה כנגד מדה) חיים לעולם.}}. | ||
{{ש}} | |||
'''תוכן מפורט''' | '''תוכן מפורט''' | ||
שורה 19: | שורה 21: | ||
* האותיות מורכבות '''מחומר''' (גוף האותיות, האויר, הקול ששומעים) ו-'''צורה''' (הנשמה, התוכן, מה שהנפש רוצה לבטא באות זו). | * האותיות מורכבות '''מחומר''' (גוף האותיות, האויר, הקול ששומעים) ו-'''צורה''' (הנשמה, התוכן, מה שהנפש רוצה לבטא באות זו). | ||
* ההבדל בין העולמות הרוחניים לעולם הזה הוא, שבהם מורגשת "צורת" האותיות - ובו נראה "חומר" האותיות בלבד{{הערה| הוא ה' השניה שבשם הוי', שהיא מקור כל שאר האותיות.}}. | * ההבדל בין העולמות הרוחניים לעולם הזה הוא, שבהם מורגשת "צורת" האותיות - ובו נראה "חומר" האותיות בלבד{{הערה| הוא ה' השניה שבשם הוי', שהיא מקור כל שאר האותיות.}}. | ||
* על פי הנ"ל יובן מדוע '''דווקא צדקה''' ממשיכה אלוקות לברוא את העולם: כשם שאין לחכם גדול 'אינטרס' לצמצם את שכלו לחשוב באות אחת, כך כביכול אין לקב"ה 'אינטרס' לברוא את העולם. | * על פי הנ"ל יובן מדוע '''דווקא צדקה''' ממשיכה אלוקות לברוא את העולם: כשם שאין לחכם גדול 'אינטרס' לצמצם את שכלו לחשוב באות אחת, כך כביכול אין לקב"ה 'אינטרס' לברוא את העולם. | ||
{{ש}} | |||
:נמצא, שבריאת העולם היא חסד עצום - ורק צדקה היא מידה כנגד מידה המעוררת חסד זה. | :נמצא, שבריאת העולם היא חסד עצום - ורק צדקה היא מידה כנגד מידה המעוררת חסד זה. | ||
:ובזה יובנו דברי הזה"ק בתחילת האגרת (שצדקה "עביד", '''עושה''' את שמו של הקב"ה): המשכת אלוקות לעולם '''העשיה''' תלויה בעבודה '''מעשית''' - והיינו, צדקה{{הערה|ולא מספיקה תורה - הממשיכה אלוקות רק בעולמות הרוחניים.}}. | :ובזה יובנו דברי הזה"ק בתחילת האגרת (שצדקה "עביד", '''עושה''' את שמו של הקב"ה): המשכת אלוקות לעולם '''העשיה''' תלויה בעבודה '''מעשית''' - והיינו, צדקה{{הערה|ולא מספיקה תורה - הממשיכה אלוקות רק בעולמות הרוחניים.}}. |