המכתב הארוך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 67 בתים ,  4 בפברואר 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|ויקיזציה}}
{{לשכתב|ויקיזציה}}
[[קובץ:המכתב הארוך כתיק.jpg|ממוזער|צילום כתב ידו הקדושה של כ"ק אדמו"ר הריי"צ מהעמוד הראשון מתוך "המכתב הארוך", על דפי בלאנק מבית ההבראה בעיירת הנופש פורקרסדורף.]]
[[קובץ:בית ההבראה.jpg|ממוזער|בית ההבראה בעיירת הנופש פורקרסדורף, שבו שהה כ"ק אדמו"ר הריי"צ ועל דפי הבלאק שלו כתב המכתב.]]
'''המכתב הארוך''' (ב[[אידיש]]: '''דער לאַנגער בריוו''') הוא כינוי למכתב שכתב [[הרבי הריי"צ]] לבתו [[הרבנית חיה מושקא שניאורסון]] בשנת [[תרצ"ה]], בו מסופר בעיקר על מסעו של רבי [[מרדכי הצדיק]], מתלמידי [[הבעל שם טוב]], לקרב את חבריו רבי [[יששכר בער מליובאוויטש]], שלימים היה מרבותיו של [[אדמו"ר הזקן]], ורבי [[חיים הפרוש]], שלימים קירב את רבי [[אברהם מקאליסק]] לחסידות, לרבו ול[[תורת החסידות]].
'''המכתב הארוך''' (ב[[אידיש]]: '''דער לאַנגער בריוו''') הוא כינוי למכתב שכתב [[הרבי הריי"צ]] לבתו [[הרבנית חיה מושקא שניאורסון]] בשנת [[תרצ"ה]], בו מסופר בעיקר על מסעו של רבי [[מרדכי הצדיק]], מתלמידי [[הבעל שם טוב]], לקרב את חבריו רבי [[יששכר בער מליובאוויטש]], שלימים היה מרבותיו של [[אדמו"ר הזקן]], ורבי [[חיים הפרוש]], שלימים קירב את רבי [[אברהם מקאליסק]] לחסידות, לרבו ול[[תורת החסידות]].


כפי שניתן לראות מדי כמה וכמה עמודים במכתב, הרי שהרבי הריי"ץ כתבו במדינת אוסטריה בחורף שנת תרצ"ה, על דפי בלאנק מבית ההבראה בעיירת הנופש פורקרסדורף בו שהה אז בחודשים אלו לצרכי בריאותו,
הרבי הריי"צ כתבו במדינת אוסטריה בחורף שנת תרצ"ה{הערה|על פי הנכתב במכתב}}, על דפי בלאנק מבית ההבראה בעיירת הנופש פורקרסדורף בו שהה אז בחודשים אלו לצרכי בריאותו על פי הוראת הרופאים.
[[קובץ:המכתב הארוך כתיק.jpg|ממוזער|צילום כתב ידו הקדושה של כ"ק אדמו"ר הריי"צ מהעמוד הראשון מתוך "המכתב הארוך", על דפי בלאנק מבית ההבראה בעיירת הנופש פורקרסדורף.]]
 
על פי הוראת הרופאים.
[[קובץ:בית ההבראה.jpg|ממוזער|בית ההבראה בעיירת הנופש פורקרסדורף, שבו שהה כ"ק אדמו"ר הריי"צ ועל דפי הבלאק שלו כתב המכתב.]]
==מהות המכתב==
==מהות המכתב==
אגרת זו מציירת לפנינו "תמונה חיה" מהמפיכה הגדולה שחוללה שיטת החסידות בהשקפותיהם ושאיפותיהם של בני תורה בדור ההוא. ככל שהקורא ממשיך לקרוא את האגרת הוא מתחיל להרגיש "המהפכה הנפשית" של חסידי הבעל-שם-טוב הראשונים, ואת גודל התמסרותם להפיץ את דרך החסידות שנתגלתה על ידי מורנו הבעש"ט.
אגרת זו מציירת לפנינו "תמונה חיה" מהמפיכה הגדולה שחוללה שיטת החסידות בהשקפותיהם ושאיפותיהם של בני תורה בדור ההוא. ככל שהקורא ממשיך לקרוא את האגרת הוא מתחיל להרגיש "המהפכה הנפשית" של חסידי הבעל-שם-טוב הראשונים, ואת גודל התמסרותם להפיץ את דרך החסידות שנתגלתה על ידי מורנו הבעש"ט.
שורה 41: שורה 41:


בספר "[[שמועות וסיפורים]]", ו[[אוצר סיפורי חב"ד]], נדפסו שני תרגומים שונים של האגרת.
בספר "[[שמועות וסיפורים]]", ו[[אוצר סיפורי חב"ד]], נדפסו שני תרגומים שונים של האגרת.
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
;המכתב הארוך:
* {{היברובוקס|'''[[אגרות קודש - אדמו"ר הריי"צ]]''', חלק ג', ברוקלין תשמ"ג|איגרת תש"נ|31619||עמוד=196}}
* {{היברובוקס|'''[[אגרות קודש - אדמו"ר הריי"צ]]''', חלק ג', ברוקלין תשמ"ג|איגרת תש"נ|31619||עמוד=196}}
* {{אוצר החכמה||'''חסידי הבעש"ט בראשית דרכם'''|181097|[[היכל מנחם (בורו פארק)|היכל מנחם]], ניו יורק תשע"א}}
* {{אוצר החכמה||'''חסידי הבעש"ט בראשית דרכם'''|181097|[[היכל מנחם (בורו פארק)|היכל מנחם]], ניו יורק תשע"א}}

תפריט ניווט