קיטל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 425 בתים ,  13 בינואר 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
יש הנוהגים ללובשו גם ב[[ליל הסדר]] וב[[ראש השנה]], אך אין זה מנהג [[חב"ד]].
יש הנוהגים ללובשו גם ב[[ליל הסדר]] וב[[ראש השנה]], אך אין זה מנהג [[חב"ד]].


==טעם המנהג==
==פרטי המנהג==
===טעם לבישת הקיטל===
טעם המנהג בלבישת קיטל לבן ביום הכיפורים הוא כדי להידמות למלאכי השרת שנקיים מן החטא, כמו שמסמל הצבע הלבן. מאותה סיבה גם נהוג להתעטף ב[[טלית]] אף בליל יום הכיפורים. טעם נוסף בלבישת הקיטל, הוא כדי להכניע את לב האדם לעשות [[תשובה]] שלימה, משום שהקיטל מזכיר את יום המיתה בהיותו דומה לתכריכי המת{{הערה|שולחן ערוך אדה"ז או"ח תרי, ד. ושם, שגם אבל מותר ללבוש הקיטל וכן הנשים יכולות ללובשו כדי להכניע לבן.}}.  
טעם המנהג בלבישת קיטל לבן ביום הכיפורים הוא כדי להידמות למלאכי השרת שנקיים מן החטא, כמו שמסמל הצבע הלבן. מאותה סיבה גם נהוג להתעטף ב[[טלית]] אף בליל יום הכיפורים. טעם נוסף בלבישת הקיטל, הוא כדי להכניע את לב האדם לעשות [[תשובה]] שלימה, משום שהקיטל מזכיר את יום המיתה בהיותו דומה לתכריכי המת{{הערה|שולחן ערוך אדה"ז או"ח תרי, ד. ושם, שגם אבל מותר ללבוש הקיטל וכן הנשים יכולות ללובשו כדי להכניע לבן.}}.  


טעם נוסף הוא שהקיטל נועד למשוך [[חסד]] ו[[רחמים]] על האדם{{הערה|[[מקורי המנהגים]]}}.
טעם נוסף הוא שהקיטל נועד למשוך [[חסד]] ו[[רחמים]] על האדם{{הערה|[[מקורי המנהגים]]}}.
===מנהגים===
מנהג חב"ד שאת הקיטל לובשים פעם אחת בשנה בלבד, ולכן חתן בשנת הנישואין שלו, שלבש את הקיטל לחופה, אינו לובשו ביום הכיפורים.
אבל בשנת האבלות - ילבשנו.


בהיות הקיטל בגד שמיועד לתפילה, כמו טלית, אין להיכנס איתו לבית הכסא{{הערה|שולחן ערוך אדה"ז או"ח כא, ג.}}.
בהיות הקיטל בגד שמיועד לתפילה, כמו טלית, אין להיכנס איתו לבית הכסא{{הערה|שולחן ערוך אדה"ז או"ח כא, ג.}}.
===זמני לבישת הקיטל===
כאמור, את הקיטל לובשים אנשים נשואים בתפילות יום הכיפורים.
חתן לובש קיטל בעת חופתו, כשאת הקיטל נוהגים לכסות בבגד עליון.
למנהג חב"ד, אין לובשים קיטל ב[[ליל הסדר]]{{הערה|[[ספר המנהגים]], מ[[הגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים]]}}.
אך אם אדם אבל, מותר לו ללבוש קיטל משום שהקיטל הוא בגד מתים, ולובשים אותו בכדי של תזוח דעתו ויהיה שמח בשמחת החג{{הערה|הלכות פסח עם ביאור דברי שלום (נראה דטעם לבישת הקיט"ל הוא שלא תזוח דעתו עליו מפני השמחה, על כן ילבש בגד מתים. ולפי זה גם האבל ילבשנו). והיינו לדעתו, שגם האבל אינו מיסב אפילו אם בטלה ממנו אבלות שבעה.}}.
למנהג חב"ד, אין לובשים קיטל ב[[ראש השנה]]{{הערה|ספר המנהגים}}.


==הקיטל אצל רבותינו נשיאינו==
==הקיטל אצל רבותינו נשיאינו==
שורה 17: שורה 34:


===אצל הרבי===
===אצל הרבי===
הרבי נהג ללבוש ביום הכיפורים קיטל לבן העשוי מחולצה של [[אדמו"ר המהר"ש]]. על הקיטל רקומים באותיות לועזיות "SS" - ראשי תיבות של שמו ושם משפחתו של אדמו"ר המהר"ש.
[[הרבי]] נהג ללבוש ביום הכיפורים קיטל לבן העשוי מחולצה של [[אדמו"ר המהר"ש]]. על הקיטל רקומים באותיות לועזיות "SS" - ראשי תיבות של שמו ושם משפחתו של אדמו"ר המהר"ש.


מתחת לקיטל לבש [[סירטוק]] ומעליו את ה[[גארטל]].
מתחת לקיטל לבש [[סירטוק]] ומעליו את ה[[גארטל]].


==מנהגים==
===לבישת הקיטל בחתונה===
כמה ימים לפני חתונתו של הרבי ר' [[לוי יצחק שניאורסון]] כתב לו{{הערה|לקוטי לוי יצחק, אגרות ע' רז}}: "תחת החופה תלבוש... סירטוק של משי (שמסתמא תפרת לך, כאשר בקשתיך)... ואחר הנשואין תתפלל כל התפילות (וכן ברכות השחר) באבנט".
כמה ימים לפני חתונתו של הרבי ר' [[לוי יצחק שניאורסון]] כתב לו{{הערה|לקוטי לוי יצחק, אגרות ע' רז}}: "תחת החופה תלבוש... סירטוק של משי (שמסתמא תפרת לך, כאשר בקשתיך)... ואחר הנשואין תתפלל כל התפילות (וכן ברכות השחר) באבנט".


שורה 34: שורה 49:


מענה הרבי לשאלה לא הגיע לידינו. אמנם מסופר בספר 'ימי מלך'{{הערה|ח"א ע' 292}}: בעיצומו של המעמד הכריז כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע ברבים: "את בתי נתתי לאיש"{{הערה|ושם ע' 273 הערה 33:}}, "את בתי נתתי לאיש, הוא בקי בבבלי ובירושלמי, יודע ראשונים ואחרונים ועוד ועוד, בשעה ארבע לפנות בוקר אינו יושן לעולם, או שעדיין לא הלך לישון או שכבר עמד משינתו"{{הערה|[http://shturem.net/index.php?section=news&id=20648&lang=hebrew חשיפה: תמונה נדירה של הרבי] שטורעם.}}.
מענה הרבי לשאלה לא הגיע לידינו. אמנם מסופר בספר 'ימי מלך'{{הערה|ח"א ע' 292}}: בעיצומו של המעמד הכריז כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע ברבים: "את בתי נתתי לאיש"{{הערה|ושם ע' 273 הערה 33:}}, "את בתי נתתי לאיש, הוא בקי בבבלי ובירושלמי, יודע ראשונים ואחרונים ועוד ועוד, בשעה ארבע לפנות בוקר אינו יושן לעולם, או שעדיין לא הלך לישון או שכבר עמד משינתו"{{הערה|[http://shturem.net/index.php?section=news&id=20648&lang=hebrew חשיפה: תמונה נדירה של הרבי] שטורעם.}}.
===לבישת הקיטל בליל הסדר===
למנהג חב"ד, אין לובשים קיטל ב[[ליל הסדר]]{{הערה|[[ספר המנהגים]], מ[[הגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים]]}}.
אך אם אדם אבל, מותר לו ללבוש קיטל משום שהקיטל הוא בגד מתים, ולובשים אותו בכדי של תזוח דעתו ויהיה שמח בשמחת החג{{הערה|הלכות פסח עם ביאור דברי שלום (נראה דטעם לבישת הקיט"ל הוא שלא תזוח דעתו עליו מפני השמחה, על כן ילבש בגד מתים. ולפי זה גם האבל ילבשנו). והיינו לדעתו, שגם האבל אינו מיסב אפילו אם בטלה ממנו אבלות שבעה.}}.
===לבישת הקיטל בראש השנה===
למנהג חב"ד, אין לובשים קיטל ב[[ראש השנה]]{{הערה|ספר המנהגים}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
11,698

עריכות

תפריט ניווט