סיפורי צדיקים - מחניים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
סדרת סיפורי צדיקים - מחניים, הנה סדרה שמונה 120 סיפורים על גדולי ישראל, כתובים בסגנון המתאים לילדים ומאויירים.
סדרת סיפורי צדיקים - מחניים, הנה סדרה שמונה 120 סיפורים על גדולי ישראל, כתובים בסגנון המתאים לילדים ומאויירים.


==תולודת הסדרה==
==תולדות הסדרה==
בשנות הלמד'ס ניכר מחסור בספרי קריאה לילדים על טהרת הקודש, ועל כן עלה בדעתם של בני הזוג ר' [[גרשון בורקיס|גרשון ורעייתו פנינה בורקיס]] שיש מקום לעשות ספרי ילדים על טהרת הקודש. אך היו מלאי חששות על הסיכוי בהצלחת הדבר.


למרבית הפלא, גם היום, עשרות שנים לאחר צאתם לאור עולם, ממשיכים ספרונים אלה לגדל דור נוסף של ילדים ליראת שמיים, אמונת חכמים, אהבת תורה ומידות טובות. הפלא מתעצם לנוכח העובדה שעיצובם המיושן אינו עומד לכאורה בסטנדרטים של היום, והתמיהה גדלה שבעתיים לנוכח העובדה ששוק ספרי הילדים החרדי, רווי וגדוש עד להתפקע באלפי ספרים שקצב הוצאתם רק הולך ומואץ משנה לשנה.
בשנת תשל"ז נסעו ר' [[גרשון בורקיס|גרשון ופנינה בורקיס]] לרבי, ביחידות הגשנו לרבי את הפתק אותו כתבנו עם כל השאלות שלנו, ביניהם על כוונתם להוציא לאור ספרים לילדים המבוססים על סיפורי צדיקים. הרבי התייחס לעניין חינוך ילדי ישראל ואמר שכל דבר שמוסיף בחינוך כדאי להתעסק בו, והרבי הוסיף ואמר: ''''ס'איז זייער א גוטע זאך'. זה דבר מאוד טוב וכדאי להתעניין בזה'''".


כדי להבין את סוד ההצלחה, יש לחזור עשרות שנים לאחור. ליחידות הגורלית לה זכו בני הזוג בורקיס בשנת תשל"ז. ר' גרשון שאינו מבין מה מעניין במשלח ידו, נעתר ומספר לנו את סיפורה של היחידות שהולידה את הוצאת הספרים 'מחניים', והביאה לעולם יראת שמיים ואולי, כפי שנראה לנו, הצליחה לתרום תרומה לא מבוטלת להחלשת המחלוקת בין הליטאים והחסידים.
עם השנים הספרים נעשו נכסי צאן ברזל של חינוך יהודי מלא ביראת שמים, אהבת תורה ומידות טובות. ועל אף הסגנון המעט המיושן אינו עומד לכאורה בסטנדרטים של היום, ושוק ספרי הילדים החרדי, עם השנים רווי וגדוש עד להתפקע באלפי ספרים שקצב הוצאתם רק הולך ומואץ משנה לשנה. נשארו מקום של ספרי מחניים במקום,


מספר ר' גרשון: בשנת תשל"ז נסענו לרבי, אני ואשתי. כמו כל חסיד שזוכה להגיע לרבי, נכנסנו ליחידות. הגשנו לרבי את הפתק אותו כתבנו עם כל השאלות שלנו, ביניהם שאלתי גם אודות כוונתי להוציא לאור ספרים לילדים המבוססים על סיפורי צדיקים. הרבי התייחס לעניין חינוך ילדי ישראל ואמר שכל דבר שמוסיף בחינוך כדאי להתעסק בו, והרבי הוסיף ואמר: 'ס'איז זייער א גוטע זאך'. זה דבר מאוד טוב וכדאי להתעניין בזה".
הספרים חדרו לכל חלקי הציבור אף הלא דתי, ויש אומרים שיש לה חלק בבוטלת להחלשת המחלוקת בין הליטאים והחסידים. וקירוב יהודים רבים לתורה ולמצוות
בקודש פנימה
בנקודה הזאת נעצור לרגע ונעבור לעזר כנגדו, הגב' פנינה בורקיס שמספרת לנו כיצד נולד הרעיון. "צריך לזכור שבאותן שנים לא היו בכלל ספרי ילדים שהתאימו לציבור החרדי. זה כמובן הפריע גם לנו בבית. היו כל מיני ספרי ילדים שהיו נקיים והיינו צריכים לגייר אותם. בעלי לא אהב בכלל שהספרים האלה נכנסים אצלנו הביתה ובכל פעם היה מעיר לי על זה.
 
"אני זוכרת שבאותם ימים היו עוטפים אוכל בנייר עיתון והילדים היו קוראים אפילו את קרעי העיתונים האלה. עד כדי כך לא היו חומרי קריאה לילדים. בעלי חשב שיש מקום לעשות ספרי ילדים על טהרת הקודש. אני לא חשבתי שיש לזה סיכוי. כשהגענו לרבי וידענו שאנחנו נכנסים ליחידות, כל אחד מאיתנו כתב על פתק את השאלות והבקשות שלו. היות והסבירו לנו שחסידים לא רוצים להטריח את הרבי, החלטנו שנאחד את שני הפתקים לפתק אחד.
 
"בעלי נתן לי את הפתק שלו כדי שאעתיק את זה לפתק אחד ואז ראיתי את השאלה הזאת. שאלתי אותו למה הוא מערב את הרבי בויכוח שלנו, אבל הוא התעקש שהוא רוצה לשאול את הרבי וכך עשינו. בסופו של דבר היינו ביחידות שלוש-עשרה דקות. שש דקות מתוך היחידות הוקדשו רק לעניין הזה של הספרונים...".
 
בשנת תשל"ז נסעו גרשון ופנינה בורקיס לרבי מליובביץ', בפגישה דיברו עם הרבי על הצעה להוציא לאור ספרים לילדים המבוססים על סיפורי צדיקים, הרבי עודד את העניין ואמר שזה "דבר מאוד טוב וכדאי להתעניין בזה". במהלך השנים אף קיבלו הוראות מהרבי עם התייחסות לציורים ולטקסט המופיע בספרים ואיכות הדפוס.


הצייר שצייר את רוב סיפורי מחניים היה [[הנריק הכטקופף]].
הצייר שצייר את רוב סיפורי מחניים היה [[הנריק הכטקופף]].
6,031

עריכות

תפריט ניווט