משתמש:שמואל חיים/מכירת הבכורה ולקיחת הברכות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 22: שורה 22:
ע"פ [[תורת החסידות]], [[יעקב]] הוא זה שהיה הבכור האמיתי {{הערה|ע"פ המשל שמובא ב[[רש"י]], שיעקב היה ראשון ליצירה}}, כמו טיפה שהיא נכנסת לתוף שפופרת ראשונה ויוצאת אחרונה, ו[[יעקב]] רצה להיות בכור גם במציאות הגלויה{{הערה|שם=חסידות|[https://daat.org.il/shut/%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%94/ מכירת הבכורה ע"פ חסידות]}}
ע"פ [[תורת החסידות]], [[יעקב]] הוא זה שהיה הבכור האמיתי {{הערה|ע"פ המשל שמובא ב[[רש"י]], שיעקב היה ראשון ליצירה}}, כמו טיפה שהיא נכנסת לתוף שפופרת ראשונה ויוצאת אחרונה, ו[[יעקב]] רצה להיות בכור גם במציאות הגלויה{{הערה|שם=חסידות|[https://daat.org.il/shut/%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%94/ מכירת הבכורה ע"פ חסידות]}}
===לקיחת הברכות===
===לקיחת הברכות===
ב[[חסידות]] מבואר שלקיחת הברכות מעשיו היה בירור והעלאת ניצוצות הקדושה מה[[קליפה]], שלשם נפלו בעת [[חטא עץ הדעת]]. וכדי ש[[יעקב]] יוכל לעשות זאת הוא היה צריך להיות "כלי" בשביל זה, ולכן אמרה [[רבקה]] ל[[יעקב]] ש{{ציטוטון|עלי קללתך בני}}{{הערה|בראשית,כ"ז,י"כ}} ש[[רבקה]] הראתה לו שהיא מוכנה למוסר את הנפש בעבור זה, ומכאן למד [[יעקב]] אודות החשיבות של הברכות שצריך להסתכן בשבילם עד כדי [[מסירות נפש]].{{הערה|סה"מ תרס"ח עמ' נ"ו, ה"מ תשי"ג עמ' 186, לקו"ש ח"א עמ' 56}}
ב[[חסידות]] מבואר שלקיחת הברכות מעשיו היה בירור והעלאת ניצוצות הקדושה מה[[קליפה]], שלשם נפלו בעת [[חטא עץ הדעת]]. וכדי ש[[יעקב]] יוכל לעשות זאת הוא היה צריך להיות "כלי" בשביל זה, ולכן אמרה [[רבקה]] ל[[יעקב]] ש{{ציטוטון|עלי קללתך בני}}{{הערה|בראשית,כ"ז,י"כ}} ש[[רבקה]] הראתה לו שהיא מוכנה למסור את הנפש בעבור זה, ומכאן למד [[יעקב]] אודות החשיבות של הברכות שצריך להסתכן בשבילם עד כדי [[מסירות נפש]].{{הערה|סה"מ תרס"ח עמ' נ"ו, ה"מ תשי"ג עמ' 186, לקו"ש ח"א עמ' 56}}
=====ביאורי רבותינו נשיאנו=====
=====ביאורי רבותינו נשיאנו=====
*'''{{ציטוטון|ויתן לך אלוקים}}{{הערה|בראשית, כ"ז, כ"ח}}''' - ישנם שני סוגי השפעה מרב לתלמיד, יש תלמיד שמקבל את כל דברי רבו ויודע אותם במלואם, אולם יש תלמיד שיתרה מזה הוא גם קיבל את הכוח להמשיך לחדש בעצמו, וזהו פירושו של [[רש"י]] על מילים אלו ש"יתן ויחזור ויתן" ש[[הקב"ה]] יתן את היכלות שהאדם עצמו יוסיף על הברכה. שני האופנים האלו נמצאים גם בעבודת האדם, ישנו [[צדיק]] שעובד את [[הקב"ה]] בשלימות, ויש [[בעל תשובה]] שיש בעבודתו חידוש שהוא הופך את חטאיו למצוות.{{הערה|לקו"ש, ח"י, עמ' 80}}
*'''{{ציטוטון|ויתן לך אלוקים}}{{הערה|בראשית, כ"ז, כ"ח}}''' - ישנם שני סוגי השפעה מרב לתלמיד, יש תלמיד שמקבל את כל דברי רבו ויודע אותם במלואם, אולם יש תלמיד שיתרה מזה הוא גם קיבל את הכוח להמשיך לחדש בעצמו, וזהו פירושו של [[רש"י]] על מילים אלו ש"יתן ויחזור ויתן" ש[[הקב"ה]] יתן את היכלות שהאדם עצמו יוסיף על הברכה. שני האופנים האלו נמצאים גם בעבודת האדם, ישנו [[צדיק]] שעובד את [[הקב"ה]] בשלימות, ויש [[בעל תשובה]] שיש בעבודתו חידוש שהוא הופך את חטאיו למצוות.{{הערה|לקו"ש, ח"י, עמ' 80}}

תפריט ניווט