הסתלקות צדיק: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 185 בתים ,  31 בדצמבר 2020
שורה 61: שורה 61:
כתוב בזוהר הקדוש, "צדיקא דאתפטר אשתכח בכולהו עלמין יתיר מבחיוהי". (הצדיק שנפטר, נמצא בכל העולמות יותר מבחייו), הן במילי דשמיא והן במילי דעלמא.
כתוב בזוהר הקדוש, "צדיקא דאתפטר אשתכח בכולהו עלמין יתיר מבחיוהי". (הצדיק שנפטר, נמצא בכל העולמות יותר מבחייו), הן במילי דשמיא והן במילי דעלמא.
==תוארי הסתלקות==
==תוארי הסתלקות==
לאחר פטירת [[צדיק]] נהוג להצמיד לו תוארים כגון, "זצ"ל", "זצוק"ל", "זצוקלל"ה", "זיע"א" ועוד.
לאחר פטירת [[צדיק]] נהוג להצמיד לו תוארים כגון, "זצ"ל" (ראשי תיבות: זכר צדיק לברכה), "זצוק"ל" (זכר צדיק וקדוש לברכה), "זצוקלל"ה" (זכר צדיק וקדוש לברכה לחיי העולם הבא), "זי"ע" (זכותו יגן עלינו) ועוד.


[[הרבי]] היה נוהג להצמיד ל[[אדמו"ר הריי"צ]] את הכינוי "זצוקלל"ה נבג"מ זיע"א", ועל [[אדמו"ר הרש"ב]] "[[אדמו"ר נ"ע]]" (נשמתו עדן).
[[הרבי]] נוהג להצמיד ל[[אדמו"ר הריי"צ]] בכתיבה את הכינוי "זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע", ועל [[אדמו"ר הרש"ב]] "[[אדמו"ר נ"ע]]" (נשמתו עדן).


[[הרבי]] הזכיר באחד ממכתביו על [[אדמו"ר הזקן]] ש:{{ציטוטון|ויהי רצון שיקויים נוסח המסור ומקודש מדורי דורות בכגון דא, זכותו יגן עלינו, ויהיה זה מגינה ומצלי.}}{{הערה|אגרות קודש כרך יב עמ' רמ.}}. [[הרבי]] גם ביאר באחד ממכתביו את הביטוי "זיעא" והוסיף שאת הביטוי "זצוקללה" אפשר להגיד על כל [[צדיק]], אולם "זיע"א" יש להגיד על נשיא הדור{{הערה|אגרות קודש כרך טז עמ' שסו}}.
[[הרבי]] הזכיר באחד ממכתביו על [[אדמו"ר הזקן]] ש:{{ציטוטון|ויהי רצון שיקויים נוסח המסור ומקודש מדורי דורות בכגון דא, זכותו יגן עלינו, ויהיה זה מגינה ומצלי.}}{{הערה|אגרות קודש כרך יב עמ' רמ.}}. [[הרבי]] גם ביאר באחד ממכתביו את הביטוי "זי"ע" והוסיף שאת הביטוי "זצוקללה" אפשר להגיד על כל [[צדיק]], אולם "זי"ע" יש להגיד על נשיא הדור{{הערה|אגרות קודש כרך טז עמ' שסו}}.


[[הרבי]] גם הוסיף שיש חובה להוסיף תואר זה על צדיק שנפטר ו{{ציטוטון|"'הקורא רבו בשמו' ללא הוספת תואר – הרי זה ענין חמור"}}{{הערה|התוועדויות תשמ"ו כרך א, עמ' 572}}
[[הרבי]] גם הוסיף שיש חובה להוסיף תואר זה על צדיק שנפטר ו{{ציטוטון|"'הקורא רבו בשמו' ללא הוספת תואר – הרי זה ענין חמור"}}{{הערה|התוועדויות תשמ"ו כרך א, עמ' 572}}


[[אדמו"ר הריי"צ]] ביאר באחת משיחותיו שהביטוי "זיע"א" קשור גם לעניין החיים עצמו:
[[אדמו"ר הריי"צ]] ביאר באחת משיחותיו שהביטוי "זי"ע" קשור גם לעניין החיים עצמו:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וזהו יעקב אבינו לא מת אלא חי הוא... ולכן זכותו יגן עלינו, דזכות הוא טוהר העבודה המאירה לנו ולבנינו, וחי הוא לעולם|מקור=ספר המאמרים תרפ"ט עמ' 190}}.
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וזהו יעקב אבינו לא מת אלא חי הוא... ולכן זכותו יגן עלינו, דזכות הוא טוהר העבודה המאירה לנו ולבנינו, וחי הוא לעולם|מקור=ספר המאמרים תרפ"ט עמ' 190}}.


תפריט ניווט