מסכת בכורות: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 2 בתים ,  20 בדצמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 6: שורה 6:
המסכת עוסקת בעניני המרת בהמת חולין לבהמת הקדש.
המסכת עוסקת בעניני המרת בהמת חולין לבהמת הקדש.


במסכת נידון מה תהיה ההלכה כאשר אדם טעה, וכאשר עישר את בהמותיו, הוא קרה לתשיעי עשירי ולאחד עשר עשירי, וב[[משנה]] מובא כי כולם קדושים, והאחד עשר קרב כשלמים וניתן להחליפו ולעשותו תמורה. [[רבי יהודה]] חולק וסובר כי אין לעשותו תמורה, מכיון שאין תמורה עושה תמורה, אך [[רבי מאיר]] סבור כי לאחד עשר דין תמורה, מפני שאילו היה לה דין תמורה לא היתה קריבה על גבי המזבח.  
במסכת נידון מה תהיה ההלכה כאשר אדם טעה, וכאשר עישר את בהמותיו, הוא קרה לתשיעי עשירי ולאחד עשר עשירי, וב[[משנה]] מובא כי כולם קדושים, והאחד עשר קרב כשלמים וניתן להחליפו ולעשותו תמורה. [[רבי יהודה]] חולק וסובר כי אין לעשותו תמורה, מכיון שאין תמורה עושה תמורה, אך [[רבי מאיר]] סבור כי לאחד עשר דין תמורה, מפני שאילו היה לה דין תמורה לא הייתה קריבה על גבי המזבח.  


הרבי{{הערה|1=[[שיחות קודש]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4605&hilite=b688e4a2-30d2-4752-b17e-d68d9d4a6149&st=%D7%A8%D7%91%D7%9F+%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%9F+%D7%91%D7%9F+%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%9C&pgnum=230 תשל"ב].}} מבאר בשיחה ארוכה כי [[רבי מאיר]] פוסק בזה לפי שיטתו, שהגביר תמיד הענין של איכות לגבי כמות, והוא היה ענין של עוקר הרים יותר מסיני{{הערה|ראה בערך על [[מסכת הוריות]] בארוכה.}}, ולכן רצה להדיח את [[רבן שמעון בן גמליאל]] מנשיאותו{{הערה|1=כמובא בסוף [[מסכת הוריות]] דף [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4221&hilite=16063d3e-2fa9-401d-ad11-29d963926b7e&st=%D7%90%D7%99%D7%9C%D7%95+%D7%94%D7%99%D7%94+%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%9C%D7%90+%D7%94%D7%99%D7%94+%D7%A7%D7%A8%D7%91&pgnum=27 י"ג ע"א]}}, ולכן כאשר [[רבי יהודה הנשיא]] למד עם בנו [[רבי שמעון בן רבי]] את משנה זו, בשם "אחרים" ורבי שמעון שאל למה לא מזכיר את שמו, הוא הגיב כי מדובר בחכמים שרצו לעקור את כבוד הנשיאות מביתם ולהדיח את רבן [[שמעון בן גמליאל]]{{הערה|שם.}}, מכיון שכל ענינים אלו יש להם שייכות זה לזה.
הרבי{{הערה|1=[[שיחות קודש]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4605&hilite=b688e4a2-30d2-4752-b17e-d68d9d4a6149&st=%D7%A8%D7%91%D7%9F+%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%9F+%D7%91%D7%9F+%D7%92%D7%9E%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%9C&pgnum=230 תשל"ב].}} מבאר בשיחה ארוכה כי [[רבי מאיר]] פוסק בזה לפי שיטתו, שהגביר תמיד הענין של איכות לגבי כמות, והוא היה ענין של עוקר הרים יותר מסיני{{הערה|ראה בערך על [[מסכת הוריות]] בארוכה.}}, ולכן רצה להדיח את [[רבן שמעון בן גמליאל]] מנשיאותו{{הערה|1=כמובא בסוף [[מסכת הוריות]] דף [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=4221&hilite=16063d3e-2fa9-401d-ad11-29d963926b7e&st=%D7%90%D7%99%D7%9C%D7%95+%D7%94%D7%99%D7%94+%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%94+%D7%9C%D7%90+%D7%94%D7%99%D7%94+%D7%A7%D7%A8%D7%91&pgnum=27 י"ג ע"א]}}, ולכן כאשר [[רבי יהודה הנשיא]] למד עם בנו [[רבי שמעון בן רבי]] את משנה זו, בשם "אחרים" ורבי שמעון שאל למה לא מזכיר את שמו, הוא הגיב כי מדובר בחכמים שרצו לעקור את כבוד הנשיאות מביתם ולהדיח את רבן [[שמעון בן גמליאל]]{{הערה|שם.}}, מכיון שכל ענינים אלו יש להם שייכות זה לזה.