לאה אמנו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 12 בתים ,  17 בדצמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
מ (אליהו ב. העביר את הדף משתמש:אליהו ב./לאה לשם לאה אמנו בלי להשאיר הפניה)
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
שורה 13: שורה 13:
ב[[מדרש]] מסופר על כך שיעקב חשד את לבן מלכתחילה בהחלפת הכלה המיועדת, ולכן מסר סימנים מסויימים לרחל על מנת שיזהה אותה בליל החתונה. כשראתה רחל שמכניסים לבסוף את לאה ליעקב, עמדה ומסרה לה את הסימנים כדי שלא תתבייש{{הערה|בראשית רבה פרשה ע, י. הובא ברש"י בראשית כט, כה}}.
ב[[מדרש]] מסופר על כך שיעקב חשד את לבן מלכתחילה בהחלפת הכלה המיועדת, ולכן מסר סימנים מסויימים לרחל על מנת שיזהה אותה בליל החתונה. כשראתה רחל שמכניסים לבסוף את לאה ליעקב, עמדה ומסרה לה את הסימנים כדי שלא תתבייש{{הערה|בראשית רבה פרשה ע, י. הובא ברש"י בראשית כט, כה}}.


טענת לבן היתה ש"לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה"{{הערה|בראשית כט, כו'.}}. ליעקב לא נותרה ברירה והוא עבד את לבן שבע שנים נוספות בעבור רחל.
טענת לבן הייתה ש"לא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה"{{הערה|בראשית כט, כו'.}}. ליעקב לא נותרה ברירה והוא עבד את לבן שבע שנים נוספות בעבור רחל.


==לידת ילדיה==
==לידת ילדיה==
לאה בתחילה היתה עקרה{{הערה|"שבע עקרות הן: שרה, רבקה, רחל, לאה, אשת מנוח, חנה וירושלים". פסיקתא כ.}} והיות שה' ראה שלאה היתה שנואה (יחסית לרחל) אצל יעקב נתן לה בנים, בעוד רחל נשארה עקרה.
לאה בתחילה הייתה עקרה{{הערה|"שבע עקרות הן: שרה, רבקה, רחל, לאה, אשת מנוח, חנה וירושלים". פסיקתא כ.}} והיות שה' ראה שלאה הייתה שנואה (יחסית לרחל) אצל יעקב נתן לה בנים, בעוד רחל נשארה עקרה.


לאה ילדה בן ראשון ליעקב וקראה שמו [[ראובן]] "כי אמרה כי ראה ה' בעניי כי עתה יאהבני אישי"{{הערה|בראשית כט, לא.}}. לאחר מכן ילדה בן שני וקראה שמו [[שמעון]] "כי שמע ה' כי שנואה אנכי". וכשילדה בן שלישי אמרה שמעתה ילווה בעלי אלי וקראה שמו [[לוי]]. ולבסוף ילדה בן רביעי וקרה שמו יהודה כי "הפעם אודה את ה'"{{הערה|האמהות נביאות היו וידעו שיצאו מיעקב שנים עשר שבטים, וארבע נשים ישא, ובחלוקה שווה כל אשה צריכה ללדת שלושה בנים. לכן כשנולד לוי אמרה שמעתה עשיתי את חלקי הבנים ואישי ילווה אלי, וכשנולד יהודה הודתה לה' שקיבלה חלק גדול יותר בלידת השבטים. רש"י.}}.
לאה ילדה בן ראשון ליעקב וקראה שמו [[ראובן]] "כי אמרה כי ראה ה' בעניי כי עתה יאהבני אישי"{{הערה|בראשית כט, לא.}}. לאחר מכן ילדה בן שני וקראה שמו [[שמעון]] "כי שמע ה' כי שנואה אנכי". וכשילדה בן שלישי אמרה שמעתה ילווה בעלי אלי וקראה שמו [[לוי]]. ולבסוף ילדה בן רביעי וקרה שמו יהודה כי "הפעם אודה את ה'"{{הערה|האמהות נביאות היו וידעו שיצאו מיעקב שנים עשר שבטים, וארבע נשים ישא, ובחלוקה שווה כל אשה צריכה ללדת שלושה בנים. לכן כשנולד לוי אמרה שמעתה עשיתי את חלקי הבנים ואישי ילווה אלי, וכשנולד יהודה הודתה לה' שקיבלה חלק גדול יותר בלידת השבטים. רש"י.}}.
שורה 35: שורה 35:
לאה נקראה בשם זה שהוא מלשון עייפות ולאות משום שבחינת אותיות המחשבה מקבלים השפעה בתמידיות ללא הפסק מה[[מוחין]], והמחשבה משוטטת תמיד ואפילו ב[[חלום]] אדם חושב ומדמה.
לאה נקראה בשם זה שהוא מלשון עייפות ולאות משום שבחינת אותיות המחשבה מקבלים השפעה בתמידיות ללא הפסק מה[[מוחין]], והמחשבה משוטטת תמיד ואפילו ב[[חלום]] אדם חושב ומדמה.


לכן לא הכירה יעקב, שהוא בחינת [[מדות]] עליונות שהן למטה מהשכל, והכיר את רחל שהיא בבחינת עולם ה[[דיבור]] שלמטה מהמידות. "ולכן היתה לאה שנואה כי דבר הנעלם ומופלא מההשגה אינו אהוב ואין בו תענוג כלל משא"כ מדבר המושג הוא מתענג ולכן היתה רחל אהובה"{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/572/22/index.htm מאמרי אדה"ז תקע"ב עניין כי שנואה לאה].}}.
לכן לא הכירה יעקב, שהוא בחינת [[מדות]] עליונות שהן למטה מהשכל, והכיר את רחל שהיא בבחינת עולם ה[[דיבור]] שלמטה מהמידות. "ולכן הייתה לאה שנואה כי דבר הנעלם ומופלא מההשגה אינו אהוב ואין בו תענוג כלל משא"כ מדבר המושג הוא מתענג ולכן הייתה רחל אהובה"{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/572/22/index.htm מאמרי אדה"ז תקע"ב עניין כי שנואה לאה].}}.


[[הרבי]] מבאר שלעומת רחל הנחשבת כמייצגת את [[צדיק|עבודת הצדיקים]], לאה מבטאת את [[תשובה|עבודת התשובה]]. לכן עיני לאה רכות, "שמע ה' כי שנואה אנכי" בחינת הריחוק והמרירות, ולכן ששת בניה השתתפו ב[[מכירת יוסף]] ועשו תשובה על כך. וכן ביתה [[דינה]] היתה יצאנית להוסיף והגדיל תחום הקדושה{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/16BQXWhy6W7aSImnnJs5Sp_21Tmk1oVpS/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק לה עמ' 153].}}.
[[הרבי]] מבאר שלעומת רחל הנחשבת כמייצגת את [[צדיק|עבודת הצדיקים]], לאה מבטאת את [[תשובה|עבודת התשובה]]. לכן עיני לאה רכות, "שמע ה' כי שנואה אנכי" בחינת הריחוק והמרירות, ולכן ששת בניה השתתפו ב[[מכירת יוסף]] ועשו תשובה על כך. וכן ביתה [[דינה]] הייתה יצאנית להוסיף והגדיל תחום הקדושה{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/16BQXWhy6W7aSImnnJs5Sp_21Tmk1oVpS/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק לה עמ' 153].}}.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט