ועידת הרבנים תר"ג: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 2: שורה 2:


==הרקע לועידה==
==הרקע לועידה==
הועידה בשנת תר"ג היתה מלחמה על יסודות היהדות. הממשלה הרוסית תכננה להכניס 'תיקונים' בדת ישראל על פי דרישות ה[[משכילים]].
הועידה בשנת תר"ג הייתה מלחמה על יסודות היהדות. הממשלה הרוסית תכננה להכניס 'תיקונים' בדת ישראל על פי דרישות ה[[משכילים]].


את הועידה יזם שר הפנים הרוסי, והוא הזמין לועידה מנהיגים מכל הזרמים ביהדות, ושאף להכריח את כל המשתתפים באסיפה לחתום על הסכמתם לבצע שינויים מהותיים בחוקים הנוגעים לעם היהודי, כמו איסור מוחלט על לימוד חסידות, הטלת חובה על הילדים היהודיים ללמוד לימודים כלליים לפי תוכנית ממשלתית ועוד.
את הועידה יזם שר הפנים הרוסי, והוא הזמין לועידה מנהיגים מכל הזרמים ביהדות, ושאף להכריח את כל המשתתפים באסיפה לחתום על הסכמתם לבצע שינויים מהותיים בחוקים הנוגעים לעם היהודי, כמו איסור מוחלט על לימוד חסידות, הטלת חובה על הילדים היהודיים ללמוד לימודים כלליים לפי תוכנית ממשלתית ועוד.


אל הועידה לא הוזמנו רבנים רבים, אלא רק רב מייצג אחד מכל זרם ביהדות: [[אדמו"ר הצמח צדק]] - מהזרם החסידי, רבי [[יצחק מוולוז'ין]] - מהזרם ה[[ליטאים|ליטאי]], מר בצלאל שטרן מנהל בית ספר באודסה - נציג ה[[משכילים]], ומר ישראל הלפרין נציג הסוחרים. ההשתפות בועידה לא היתה ענין של רשות, אלא חובה{{הערה|1=אדמו"ר הצמח צדק אולץ לבוא לועידה נגד רצונו.}}.
אל הועידה לא הוזמנו רבנים רבים, אלא רק רב מייצג אחד מכל זרם ביהדות: [[אדמו"ר הצמח צדק]] - מהזרם החסידי, רבי [[יצחק מוולוז'ין]] - מהזרם ה[[ליטאים|ליטאי]], מר בצלאל שטרן מנהל בית ספר באודסה - נציג ה[[משכילים]], ומר ישראל הלפרין נציג הסוחרים. ההשתפות בועידה לא הייתה ענין של רשות, אלא חובה{{הערה|1=אדמו"ר הצמח צדק אולץ לבוא לועידה נגד רצונו.}}.


בנוסף לעמדות הרשמיות של ממשלת [[רוסיה]], היותה הועידה גם נסיון להכשיל את אדמו"ר הצמח צדק, ולגרום לו לצאת בגלוי נגד הממשל הרוסי, ובכך להפליל אותו ולהאשימו כמורד במלכות, זאת בעקבות פעילותו הרבה לסכל את [[גזירת הקנטוניסטים]].
בנוסף לעמדות הרשמיות של ממשלת [[רוסיה]], היותה הועידה גם נסיון להכשיל את אדמו"ר הצמח צדק, ולגרום לו לצאת בגלוי נגד הממשל הרוסי, ובכך להפליל אותו ולהאשימו כמורד במלכות, זאת בעקבות פעילותו הרבה לסכל את [[גזירת הקנטוניסטים]].
שורה 24: שורה 24:
הועידה החלה לאחר [[חג השבועות]] [[תר"ג]] (יוני 1843) ונמשכה עד [[חודש אלול]] (ספטמבר){{הערה|מלכתחילה תוכננה האסיפה להימשך שבועיים בלבד, אך בעקבות הפעמים הרבות שאסרו את אדמו"ר הצמח צדק, התארך זמנה מעבר למתוכנן, והיא נמשכה במשך שלוש חודשים. (אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ, חלק ז' עמ' קמב).}}.
הועידה החלה לאחר [[חג השבועות]] [[תר"ג]] (יוני 1843) ונמשכה עד [[חודש אלול]] (ספטמבר){{הערה|מלכתחילה תוכננה האסיפה להימשך שבועיים בלבד, אך בעקבות הפעמים הרבות שאסרו את אדמו"ר הצמח צדק, התארך זמנה מעבר למתוכנן, והיא נמשכה במשך שלוש חודשים. (אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ, חלק ז' עמ' קמב).}}.


אדמו"ר ה'צמח צדק' עמד על דעתו בתוקף לכל אורך האסיפה. כאשר מצב היחסים בין הרבנים לבין השלטונות החריף והיתה סכנה גדולה שיתנכלו להם, חשש הרב יצחק מוולוז'ין ואמר לצמח צדק: "כל דבר יש לעשותו על פי תורה, והיכן מצינו בתורה שצריכים למסור את הנפש ממש כשמדובר בעניני השכלה?", אך הצמח צדק לא קיבל את דעתו, וטען שאכן "[[מסירות נפש]] אין אנו מוצאים בתורה ואילו קידוש השם כן, וקידוש השם אין לו שיעור".
אדמו"ר ה'צמח צדק' עמד על דעתו בתוקף לכל אורך האסיפה. כאשר מצב היחסים בין הרבנים לבין השלטונות החריף והייתה סכנה גדולה שיתנכלו להם, חשש הרב יצחק מוולוז'ין ואמר לצמח צדק: "כל דבר יש לעשותו על פי תורה, והיכן מצינו בתורה שצריכים למסור את הנפש ממש כשמדובר בעניני השכלה?", אך הצמח צדק לא קיבל את דעתו, וטען שאכן "[[מסירות נפש]] אין אנו מוצאים בתורה ואילו קידוש השם כן, וקידוש השם אין לו שיעור".


לאורך הועידה, הוכיח הצמח צדק בראיות ברורות, שעל פי הדת היהודית חל איסור מוחלט לערוך תיקונים בחוקי התורה, והבהיר את החיוב וההכרח שבלימוד תורת החסידות.
לאורך הועידה, הוכיח הצמח צדק בראיות ברורות, שעל פי הדת היהודית חל איסור מוחלט לערוך תיקונים בחוקי התורה, והבהיר את החיוב וההכרח שבלימוד תורת החסידות.

תפריט ניווט