הרש"י הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2 בתים ,  17 בדצמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
מ (אליהו ב. העביר את הדף משתמש:אליהו ב./הרש"י הראשון לשם הרש"י הראשון בלי להשאיר הפניה)
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 8: שורה 8:
שאם יאמרו אומות העולם לישראל: "לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים", הם אומרים להם: "כל הארץ של הקב"ה היא; הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.|מקור=רש"י בראשית פרק א' פסוק א'{{הערה|[[ילקוט שמעוני]] שמות רמז קפז.}}|מרכאות=כן}}
שאם יאמרו אומות העולם לישראל: "לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים", הם אומרים להם: "כל הארץ של הקב"ה היא; הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.|מקור=רש"י בראשית פרק א' פסוק א'{{הערה|[[ילקוט שמעוני]] שמות רמז קפז.}}|מרכאות=כן}}


[[רש"י]] פותח בשם רבי יצחק{{הערה|ה[[חיד"א]] בספרו שם הגדולים (מערכת גדולים אות ש סעיף לה, ערך רש"י) כותב נגד האגדה שהיתה רווחת בעבר אודות זהותו של רבי יצחק, שהוא אביו של רש"י, ומצד כיבוד אב הכניסו רש"י לפתיחת פירושו על התורה. כי מצא מדרש זה בילקוט בפרשת בא עם מאמרו של רבי יצחק וכן בזוהר (פרשת בא דף ל"ט ע"ב).}} שלכאורה היה מן הראוי לפתוח את התורה שהיא ספר של חוקים ומצוות במצוה הראשונה שנצטוו בה בני ישראל, מצוות [[קידוש החודש]]. ואכן למה התורה נפתחה בסיפור כל מעשה הבריאה ומעשי האבות שבהם כלולים הבטחת הארץ לבני ישראל?
[[רש"י]] פותח בשם רבי יצחק{{הערה|ה[[חיד"א]] בספרו שם הגדולים (מערכת גדולים אות ש סעיף לה, ערך רש"י) כותב נגד האגדה שהייתה רווחת בעבר אודות זהותו של רבי יצחק, שהוא אביו של רש"י, ומצד כיבוד אב הכניסו רש"י לפתיחת פירושו על התורה. כי מצא מדרש זה בילקוט בפרשת בא עם מאמרו של רבי יצחק וכן בזוהר (פרשת בא דף ל"ט ע"ב).}} שלכאורה היה מן הראוי לפתוח את התורה שהיא ספר של חוקים ומצוות במצוה הראשונה שנצטוו בה בני ישראל, מצוות [[קידוש החודש]]. ואכן למה התורה נפתחה בסיפור כל מעשה הבריאה ומעשי האבות שבהם כלולים הבטחת הארץ לבני ישראל?


על כך עונה, כי יש בדבר תשובה ניצחת של בני ישראל לאומות העולם, אשר מן התורה אנו רואים ש[[ארץ ישראל]] שייכת לקדוש ברוך הוא. הוא ברא אותה והוא מחליט למי היא תנתן, ועל כן כאשר גרם בורא העולם שבני ישראל יזכו בארץ, אין לאומות העולם שום טענה{{הערה|יש לציין, שגם אומות העולם - הגויים מודים בחלק זה של התנ"ך, אשר מתאר את בריאת העולם בידי הקב"ה.}}.
על כך עונה, כי יש בדבר תשובה ניצחת של בני ישראל לאומות העולם, אשר מן התורה אנו רואים ש[[ארץ ישראל]] שייכת לקדוש ברוך הוא. הוא ברא אותה והוא מחליט למי היא תנתן, ועל כן כאשר גרם בורא העולם שבני ישראל יזכו בארץ, אין לאומות העולם שום טענה{{הערה|יש לציין, שגם אומות העולם - הגויים מודים בחלק זה של התנ"ך, אשר מתאר את בריאת העולם בידי הקב"ה.}}.

תפריט ניווט