פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 2,178 בתים ,  16:00, 6 בדצמבר 2020
==ביקורת==
{{לשכתב|פסקה=כן}}
בגליון השני הודפס מאמר בשם "תורת חסידות חב"ד" תחת שם העט א.י. סגל. מכיון שהעורך לא היה מחסידי חב"ד, שאב את דבריו מכלי שני ורבו בהם הידיעות המוטעות. במאמר כתב העורך אשר בלימוד הנגלה לא נראה כ"כ כל כך האור אלקי הא-לוקי שבזה, והביא בזה מכתב מ[[הרבי הרש"ב]], והרחיב וביאר זה כדרכו.
המאמר ותרגומו למכתב הרבי הרש"ב, הובנו על ידי רבים כהצהרה אשר בתורת הנגלה אין שום קדושה כשלעצמה. דברים אלה עוררו התנגדות חריפה אצל חוגי המתנגדים.
זמן קצר לאחר מכן פירסם הרב [[יוסף דוב סולובייצ'יק (בוסטון)|יוסף דוב סולובייצ'יק]] (ע"פ {{הערה|על פי בקשת הרב שלמה היימן) }} מאמר נגד זה במקומון יהודי בבוסטון תחת שם העט {{מונחון|י.ד. זמיר|סולובייצ'יק - פירושו ציפור שיר}}{{הערה|The making of a godol.}}, לאחר חקירה התברר לרבי מי הוא הכותב והזמינו לשיחה, השיחה התקיימה ברוח ידידותית ובה הזכיר הרבי להרב סולבייצ'יק אשר סביו היה מיודד עם [[רבותינו נשיאנו|אדמו"רי חב"ד]] והוא מקווה אשר גם הוא - , הנכד - יפעל ברוח ידידות זו{{הערה|ראו קונטרס אפריון שלמה, ישורון כרך ח.}}.
ביקורת (אם כי מתונה יותר) , בעקבות מאמר זה , יצאה גם מחוגי החסידים, וכך כתב הרב {{מונחון|מרדכי הברמן|, מחסידי בעלזא, רב בבראונזוויל}} , במכתב למערכת תחת הכותרת "בקורת נגד המאמר "תורת חסידות חב"ד" בירחון "הקריאה והקדושה" 2№"{{הערה|1=התפרסם באתר [https://theantitzemach.blogspot.com הירשל ציג].}}.:"{{ציטוט|תוכן=כבוד ההנהלה!
"האומנם לא אדע אם דברי אלה ירגיזו אתכם ממנוחתכם או תלעגו למו; בכל אופן שהוא, לא אוכל אדומה ולעבור בשתיקה על עלבון התורה היוצא מהמאמר הנזכר, אשר בעל המאמר הפשיטה מקדושתה והציגה ערומה לפני ההמון ועמי הארץ, ודברים כאלו אשר אפילו מפה לאוזן לא ניתנו להאמר, פרסם אותם בלשון [[זשרגון|אידיש]] לחלל כבודה ולהרים יד נגדה בפרסו', שומו שמים!
"ובטרם כל שיח אומר: שהגם שבעל המאמר "א.י. סגל" כותב שמעתיק כמה מדברים אלו בשם "האדמו"ר הרש"ב נ"ע" לא אאמין אם יצאו דברים כאלו /כמו שמבינם ומוסרם לנו הכותב/ מפיו הקדוש, ואם אולי יצא מפיה"ק כזה וכזה ואפילו מפורש, הלא הי' צריך לדחוק ולעשות פירוש לפירושו ולא למוסרם בפומבי באופן כזה. ולכן וויכוחי הזה הוא רק עם הכותב ועם ההנהלה אשר ראתה לפרסם כאלו.
"כותב שורות אלו הי' רב בישראל בעירות חשובות ומפורסמות מעבר לים, וגם כעת פה בקהילות נאות וחסודות, התאבק בעפר רגלי גדולי ישראל יראי ה' באמת, נתגדל מנעוריו על דרכי החסידות בין חסידים אמיתיים ורבותיו: כו"כ בג"ע זצ"ל והבדלו לחיים ארוכים האירו כל הארץ בקדושתם ואור תורתם, ומעולם לא שמע "תורת חסידות" מוזרה כזאת"}}.
(כאן בהמשך מביא הכותב ציטוטים דברים מהמאמר הנ"ל ומפריכם. בסוף המכתב כותב הוא:) " . . אין ספק אצלי כי אילו הי' חי בדורנו גאון כמו הנוב"י או החת"ס ז"ל הי' יוצר כנגדם במלחמת תנופה כראוי אך מה נעשה והדור יתום – "והסכמתי שלא לצאת להתווכח בגלוי מפני שאני חס על כבוד האדמו"ר הה"צ שליט"א אשר שמו נקרא על הירחון, גם מפני כבוד התורה אשר לא רבים הרגישו את העלבון עד היכן הדברים מגיעים וטוב שישתקע הדבר. /אף כי בא לאזני כי כמה רבנים וחסידים הרגישו והוא להם כמדקרות חרב./ לא כן אם אבוא להתווכח ע"פ חוצות ותרבה חילול ה' וחילול כבוד התורה ח"ו. לכן באתי בדברי אלו להעיר את אזנם כי תורת חסידות כזאת ובפרט לנשים ועמי הארץ בלשון זשרגון אין רוח חכמים נוחה הימנו כל עיקר, כי דרך הזה הוא רחוק משכר וקרוב להפסד, כי לחסידים ואנשי מעשה דברים כאלו אך למותר כי הספרי יראים ומילי דחסידותא ידוע להם ואין מחדש דבר, וכלפי עמי הארץ אשר כפי הנראה הוא מכוון נגדם ומדבר אליהם בלשון שמבינים, קלקולו יתר על תיקונו, כי זאת ודאי יפעל במאמרים כאלו להשפיל את התורה ולומדי' בעיניהם, אבל להעלותם למדריגת פנימיות התורה לא יועיל. "ובאתי איפוא להעיר אזנם בבקשה על להבא (כי נדפס בהעלה "ווייטערס קומט איה"ש) יחדלו נא מלהשביענו להלאה במטעמים מרורים כאלו ואז יתגדל כבודם וכבוד שמים, ואם אולי לא יהי' הדברים נשמעים, אז יהי' ההכרח לצאת בפומבי כי גם לסבלנות יש גבול ובמקום שיש ח"ה אין חולקין כבוד . . והשם ירים קרן ישראל וקרן התורה ולומדי' במהרה".
גם חסידי חב"ד השמיעו ביקורת על מאמר אלא גם מתוך חסידי חב"ד נשמעה ביקורת על מאמר זה, וכך כותב הרב [[שאול דוב זיסלין]] במכתב למערכת הקריאה והקדושה{{הערה|1=פורסם על ידי [[יהושע מונדשיין]] בכפר חב"ד. [http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=38&lang=hebrew לקריאה באתר] {{שטורעם}}.}} (יש לציין כי בעוד הביקורת מחוץ היתה על ביזיון הנגלה הנה במכתב זה מתאונן החסיד (בעיקר) אודות עיוות דמותה של החסידות):
8

עריכות