2,913
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 26: | שורה 26: | ||
הגיד נקרא "גיד הנשה" כי "נשה" מלשון יציאה מהמקום, כפי שקרה לירכו של יעקב כאשר פצע בו המלאך{{הערה|חולין, צ"א, א. {{*}} בראשית רבה ע"ח ו'.}}. | הגיד נקרא "גיד הנשה" כי "נשה" מלשון יציאה מהמקום, כפי שקרה לירכו של יעקב כאשר פצע בו המלאך{{הערה|חולין, צ"א, א. {{*}} בראשית רבה ע"ח ו'.}}. | ||
==בחסידות== | |||
===שינוי שמו של יעקב=== | |||
המלאך החליף את שם יעקב מ"יעקב" ל"ישראל". כי יעקב מלשון "עקב" - דרגה תחתונה ב[[גוף]]. ואילו ישראל מתייחס למדריגה הכי עליונה. כי ישראל אותיות "לי - [[ראש]]", וגם שהוא נקרא על שם "כי שרית.." מלשון שררה וגדולה. | |||
הביאור לפי חסידות{{הערה|ליקוטי תורה פינחס, אור התורה בלק. ועוד.}}: יעקב הוא העבודה של ההתעסקות עם המטה ו[[בירור]]ו, ולכן העבודה אצלו היא באופן של עמל ויגיעה תוך תעסקות עם הרע; אבל ישראל, הוא העבודה שלמעלה מהגלבלות ה[[טבע]]. ולכן אצלו לא שייך עמל כנאמר{{הערה|במדבר כג א}}: {{ולא ראה עמל בישראל}}. ולכן שמו נקרא על שם: {{ציטוטון|כי שרית אם אלוקים ועם אנשים ותוכל}} - שישראל הוא למעלה מההגבלות של [[שם אלוקים]] - הגבלות הטבע. | |||
===גיד הנשה=== | |||
ב[[תורת החסידות|חסידות]]{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/3/index.htm דרך מצותיך שורש מצוות 'גיד הנשה'].}} מבואר השורש של מצווה זו ב[[פנימיות]] הענינים: | |||
'שרו של עשיו' הנלחם עם יעקב, הוא '''[[עמלק]]''', המנסה למנוע את ההשפעה של האור והחיות האלוקית שלא יאירו ביהודי חס ושלום. | |||
ההפרעה של עמלק, מגיעה כאשר היהודי נמצא עם הקב"ה ב[[יחוד אחור באחור]] - כאשר האדם עובד את ה' רק על ידי '''מדת ה[[נצח (ספירה)|נצח]]''' שמקיים מצוות רק על ידי שכופה את [[יצר הרע|יצרו]] ואינו מקיימם ברצון פנימי. ואז לעמלק יש יכולת לבוא ולמנוע את ההשפעה. ולכן שרו של עשיו פצע את יעקב '''דוקא בַּיֶרֶךְ''', כי הירך מסמל את מדת הנצח. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:חומש בראשית]] | [[קטגוריה:חומש בראשית]] |
עריכות