עשיו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 65 בתים ,  3 בדצמבר 2020
ניסוח אנציקלופדי
מ (←‏זה לעומת זה: ויקיזציה)
(ניסוח אנציקלופדי)
שורה 1: שורה 1:
'''עשיו''' היה בנו הגדול של [[יצחק אבינו]]. מתואר כ[[רשע]] בכל מעשיו, ומהווה שורש לקליפת אדום שהיא אחת משני הקליפות המרכזיות המסתירות את אור ה' בעולם, קליפה שממנה נשתלשלה קליפת [[עמלק]].
'''עשיו''' היה בנו הגדול של [[יצחק אבינו]]. מתואר כ[[רשע]] בכל מעשיו, ומהווה שורש לקליפת אדום שהיא אחת משני הקליפות המרכזיות המסתירות את אור ה' בעולם, קליפה שממנה נשתלשלה קליפת [[עמלק]].
==אדום==
==אדום==
"עשיו הוא אדום". ונקרא כך על שם שביקש מ[[יעקב אבינו|יעקב]] אחיו: "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", ובשכר זה מכר את בכורתו ליעקב, היינו את הזכות לעבודת ה' שהיתה שמורה לבכורים.
עשיו נקרא גם 'אדום', וזאת משום שביקש מ[[יעקב אבינו|יעקב]] אחיו, שיביא לו עדשים, וכלשון הפסוק: "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", ובשכר זה מכר את בכורתו ליעקב, כלומר, את הזכות לעבודת ה' שהיתה שמורה לבכורים.
 
אמרו חז"ל: "יצחק, יצא ממנו עשיו", ובזה שני ענינים:
 
א. [[יצחק אבינו|יצחק]], יצא (ונפרד) ממנו עשיו.
 
ב. יצחק, יצא ממנו עשיו.


על הולדתו אמרו חז"ל: "יצחק, יצא ממנו עשיו", ומצוי באמרה זו שני ענינים:
:א. [[יצחק אבינו|יצחק]], יצא (ונפרד) ממנו עשיו.
:ב. יצחק, יצא ממנו עשיו.
== ישראל מומר ==
== ישראל מומר ==


הענין הב' מתחלק אף הוא לשנים:
הענין השני מתחלק אף הוא לשנים:
 
:1. אף על פי שעשיו יצא ונפרד מקדושתו של יצחק - שיצא לתרבות רעה, מכל מקום מכיון שיצא ממנו - מיצחק, יש לו קשר עם יצחק, ודינו כדין יורש, וכמו שכתוב: "ירשה לעשו נתתי".
1) אף על פי שעשיו יצא ונפרד מקדושתו של יצחק - שיצא לתרבות רעה, מכל מקום מכיון שיצא ממנו - מיצחק, יש לו קשר עם יצחק, ודינו כדין יורש, וכמו שכתוב: "ירשה לעשו נתתי".
:והטעם הוא משום שעשיו נולד לאם יהודיה - רבקה אמנו, לכן אף שהוא בגדר "ישראל מומר", אבל ישראל הוא, ודינו כדין ישראל, שאף על פי שחטא - ישראל הוא, בניגוד ל[[ישמעאל]], שלמרות שגם הוא יצא [[אברהם אבינו|מאברהם]], אבל להיות שאמו היתה שפחתה המצרית :של [[שרה]], ולא נחשבה כאשתו של [[אברהם]], שלא [[גירות|התגיירה]] כמו האמהות, לכן בנה - דינו כבן נח שלא התגייר, הנקרא "בן האמה", ולכן אינו יורש את אברהם, אך עשיו שנולד ל[[רבקה]] אשת יצחק, נחשב לבן ויורש - כנ"ל, וכמו שנאמר {{ציטוטון| כִּי :יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי אֶת הַר שֵׂעִיר}}{{הערה|דברים ב ה}}, שהיא ה[[ירושה]] שירש מנחלת אברהם{{הערה|ראה ב[[קידושין]] יח א}}, שנתן [[הקב"ה]] לאברהם ארץ עשרה עממים, שהם שבעת עמי כנען, וקיני קניזי וקדמוני, הן עמון ומואב ושעיר.
 
:אמנם בשעת ה[[גאולה]] ינחלו ישראל גם ארצות שלושה עמים אלו - כהבטחת ה' לאברהם - כולל גם את הר שעיר, וכמו שכתוב {{ציטוטון|וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה}}{{הערה|עובדיה א כא}}, ואז גם יחזיר יעקב את עשיו אחיו מה[[קליפה]] :אל הקדושה, כפי שהבטיחו בשעה שנפגשו: "עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה"{{הערה|בראשית לג יד}}, שמכאן נראה, שלמרות שעשיו נפרד לגמרי בדרכי חייו - מיצחק, בעצמיותו ופנימיותו הנעלמת הוא נשאר שייך ליצחק אביו.  
והטעם הוא משום שעשיו נולד לאם יהודיה - רבקה אמנו, לכן אף שהוא בגדר "ישראל מומר", אבל ישראל הוא, ודינו כדין ישראל, שאף על פי שחטא - ישראל הוא, בניגוד ל[[ישמעאל]], שלמרות שגם הוא יצא [[אברהם אבינו|מאברהם]], אבל להיות שאמו היתה שפחתה המצרית של [[שרה]], ולא נחשבה כאשתו של [[אברהם]], שלא [[גירות|התגיירה]] כמו האמהות, לכן בנה - דינו כבן נח שלא התגייר, הנקרא "בן האמה", ולכן אינו יורש את אברהם, אך עשיו שנולד ל[[רבקה]] אשת יצחק, נחשב לבן ויורש - כנ"ל, וכמו שנאמר {{ציטוטון| כִּי יְרֻשָּׁה לְעֵשָׂו נָתַתִּי אֶת הַר שֵׂעִיר}}{{הערה|דברים ב ה}}, שהיא ה[[ירושה]] שירש מנחלת אברהם{{הערה|ראה ב[[קידושין]] יח א}}, שנתן [[הקב"ה]] לאברהם ארץ עשרה עממים, שהם שבעת עמי כנען, וקיני קניזי וקדמוני, הן עמון ומואב ושעיר.
:כלל זה, שגם עשיו נשאר עדיין בעצמיותו קשור ליצחק, נרמז גם בפסוק {{ציטוטון|כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע}}{{הערה|בראשית כא יב}}, ולמדו חז"ל: "ביצחק" ולא כל יצחק", דהיינו יעקב שהוא חלק מיצחק. משמע, ש"כל יצחק" כולל גם את עשיו, ולכן גם קבורת ראשו של עשיו :היה "בגו עטפיה דיצחק" - במערת המכפלה (בנפרד מגופו, כמסופר במדרש), שאף על פי שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אף על פי שחטא ישראל הוא.
 
:2. "יציאתו" של עשיו ממנו - מיצחק, משמעה שהקליפה שנפל בה, היא מקבילה ודוגמה למדתו של יצחק, כי זה לעומת זה עשה אלקים - רע לעומת טוב כו', "כקוף בפני אדם".
אמנם בשעת ה[[גאולה]] ינחלו ישראל גם ארצות שלושה עמים אלו - כהבטחת ה' לאברהם - כולל גם את הר שעיר, וכמו שכתוב {{ציטוטון|וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה}}{{הערה|עובדיה א כא}}, ואז גם יחזיר יעקב את עשיו אחיו מה[[קליפה]] אל הקדושה, כפי שהבטיחו בשעה שנפגשו: "עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה"{{הערה|בראשית לג יד}}, שמכאן נראה, שלמרות שעשיו נפרד לגמרי בדרכי חייו - מיצחק, בעצמיותו ופנימיותו הנעלמת הוא נשאר שייך ליצחק אביו.  
:וכידוע שמדתו של יצחק היא מדת היראה את ה' - "פחד יצחק", ששרשה היא [[ספירת הגבורה]] של מעלה, ולעומתו - עשיו הוא אדום, היה ממדת הגבורה דקליפה.
 
כלל זה, שגם עשיו נשאר עדיין בעצמיותו קשור ליצחק, נרמז גם בפסוק {{ציטוטון|כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע}}{{הערה|בראשית כא יב}}, ולמדו חז"ל: "ביצחק" ולא כל יצחק", דהיינו יעקב שהוא חלק מיצחק. משמע, ש"כל יצחק" כולל גם את עשיו, ולכן גם קבורת ראשו של עשיו היה "בגו עטפיה דיצחק" - במערת המכפלה (בנפרד מגופו, כמסופר במדרש), שאף על פי שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אף על פי שחטא ישראל הוא.
 
=== זה לעומת זה ===
 
2) "יציאתו" של עשיו ממנו - מיצחק, משמעה שהקליפה שנפל בה, היא מקבילה ודוגמה למדתו של יצחק, כי זה לעומת זה עשה אלקים - רע לעומת טוב כו', "כקוף בפני אדם".
 
וכידוע שמדתו של יצחק היא מדת היראה את ה' - "פחד יצחק", ששרשה היא [[ספירת הגבורה]] של מעלה, ולעומתו - עשיו הוא אדום, היה ממדת הגבורה דקליפה.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:האבות]]
[[קטגוריה:האבות]]
[[קטגוריה:קליפות]]
[[קטגוריה:קליפות]]
5

עריכות

תפריט ניווט