יצחק הורביץ: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 448 בתים ,  1 בינואר 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
הרב ה[[חסיד]] ר' '''יצחק הורביץ''' הי"ד (ידוע בכינויו '''ר' איצ'ע מתמיד'''), שימש כ[[שד"ר]]. בי' [[כסלו]] [[תש"ב]]. ר' איצ'ע נודע כ[[עובד ה']] מופלא, אף שהוא היה בדור הקודם, הוא התקבל כאחד מגדולי החסידים בדורות הראשונים של תורת החסידות. נהרג בעיר [[ריגא]] בשואה על [[קידוש ה']].
הרב ה[[חסיד]] ר' '''יצחק הורביץ''' הי"ד (ידוע בכינויו '''ר' איצ'ע מתמיד'''), נולד לאביו הרה"ח ר' שלמה מנחם מענדל. שימש כ[[שד"ר]]. בי' [[כסלו]] [[תש"ב]] נהרג על [[קידוש ה']] ב[[ריגא]] יחד עם החסידים: הרב [[אליהו חיים אלטהויז]], הרב [[מרדכי חפץ]], הרב [[יחזקאל פייגין]] והרב [[רפאל כהן]] - [[הי"ד]].


==נעוריו==
==נעוריו==
נולד לאביו הרה"ח ר' שלמה מנחם מענדל. כבר מילדותו היה ניכר בר' יצחק גדלותו. המלמד שלו שהיה יהודי למדן סיפר לימים שהיה רואה את הנער ממשיך לשבת וללמוד מדי לילה בשעה מאוחרת, גם כשהוא עצמו כבר היה מוכן ללכת לישון.


כבר מילדותו היה ניכר בר' יצחק שנועד לגדולות, היה חריף וצמא דעת כבר בהיותו בן שש או שבע, כשהתחיל ללמוד גמרא אצל אחד המלמדים בעיירה. המלמד שלו שהיה יהודי למדן סיפר לימים שהיה רואה את הנער  ממשיך לשבת וללמוד מדי לילה בשעה מאוחרת, גם כשהוא עצמו כבר היה לבוש בטלית - קטן ומוכן
עוד בהיותו נער צעיר לימים , החליט לערוך תחרות עם אחד מחבריו מי יצליח להיות הראשון שיקבל תעודת 'סמיכה' לרבנות. שניהם ישבו ולמדו יומם ולילה, וחברו שלא היה בעל גוף בריא וחסון כמותו נפל למשכב מרוב יגיעה מתמדת בתורה עד שנפטר, אך הוא ר' יצחק המשיך ללמוד בהתמדה עצומה עד שקיבל תעודת 'סמיכה', והוא בן שבע עשרה שנה בלבד.
ללכת לישון.
 
עוד בהיותו נער צעיר לימים , החליט לערוך תחרות עם אחד מחבריו - מי יצליח להיות הראשון שיקבל תעודת 'סמיכה' לרבנות. שניהם ישבו ולמדו יומם ולילה, וחברו - שלא היה בעל גוף בריא וחסון כמותו - נפל למשכב מרוב יגיעה מתמדת בתורה עד שנפטר, אך הוא -ר' יצחק - המשיך ללמוד בהתמדה עצומה עד שקיבל תעודת 'סמיכה', והוא בן שבע עשרה שנה בלבד!


==לימודיו בתומכי תמימים==
==לימודיו בתומכי תמימים==
בתקופת נעוריו נוסדה ישיבת [[תומכי תמימים ליובאוויטש]]. חבריו של ר' איצ'ע שהתקבלו ל'תומכי תמימים', ניסו לשכנעו שייסע לישיבה. על העיירה ועל חסידות [[ליובאוויטש]] שמע ר' איצ'ע כבר לפני כן, אך הוא הסכים לנסוע אליה רק לאחר ששמע שנוסדה בה ישיבה. ואכן, הוא הגיע למקום והתקבל לישיבת 'תומכי תמימים'.
באותה תקופה נוסדה ישיבת '[[תומכי תמימים]]' ב[[ליובאוויטש]], וכמה חברים של ר' איצ'ה שהתקבלו ל'תומכי תמימים', ניסו לשכנעו שייסע ליובאוויטש. על העיירה ליובאוויטש שמע ר' איצ'ה כבר לפני כן, אך הוא הסכים לנסוע אליה רק לאחר ששמע שנוסדה בה ישיבה. ואכן, הוא הגיע למקום וזכה להתקבל לישיבת 'תומכי תמימים'.


בתקופה ההיא, היו התלמידים הצעירים נשלחים ללמוד אצל המשפיע ר' גרונם ז"ל בסניף הישיבה בעיירה ז'מבין, וגם ר' איצ'ה היה בינהם. בתחילת לימודיו היה שקוע כל - כולו בלימוד ה'נגלה', ואפילו כשר' גרונם היה מתוועד עם הבחורים, היה איצ'ה יושב בקצה השני של בית המדרש וממשיך בלימוד ה'נגלה'. מפעם לפעם היה זוקף את ראשו ומנסה להאזין לדברי ר' גרונם, ורק לאחר מספר פעמים ששמע את דבריו החל 'להיתפס' גם ללימוד החסידות.
בתקופה ההיא, היו התלמידים הצעירים נשלחים ללמוד אצל המשפיע [[שמואל גרונם אסתרמן|ר' גרונם]] בסניף הישיבה בעיירה [[ז'מבין]], וגם ר' איצ'ע היה ביניהם. בתחילת לימודיו היה שקוע בלימוד ה'[[נגלה דתורה|נגלה]]', ואפילו כשר' גרונם היה [[התוועדות|מתוועד]] עם הבחורים, היה ר' איצ'ע יושב בקצה השני של בית המדרש וממשיך בלימוד ה'נגלה'. לאחר כמה פעמים ששמע את דבריו 'נתפס' לדבריו והחל להשתתף בהתוועדיותיו.


על תקופת לימודיו בז'מבין סיפר חברו לספסל הלימודים, הרה"ג הרה"ח ר' [[אהרון תומריקין]] ע"ה, לחתנו הרה"ח ר' [[יהודה חיטריק]] ע"ה: "דרכו של ר' יצחק היתה אז להעמיד ספל מים ולשים את רגליו בספל המים, כדי שלא יירדם ויוכל להתמיד בלימודו עד שעה מאוחרת בלילה. חבריו, שהכירו בו שהוא מתנמנם וחששו למצב בריאותו - היו מכבים את העששית המאירה לידו, כדי לאלץ אותו ללכת לישון".
הרה"ג הרה"ח ר' [[אהרון תומריקין]] ע"ה, סיפר לחתנו הרה"ח ר' [[יהודה חיטריק]] ע"ה על תקופה זו: "דרכו של ר' יצחק היתה אז להעמיד ספל מים ולשים את רגליו בספל המים, כדי שלא יירדם ויוכל להתמיד בלימודו עד שעה מאוחרת בלילה. חבריו, שהכירו בו שהוא מתנמנם וחששו למצב בריאותו היו מכבים את העששית המאירה לידו, כדי לאלץ אותו ללכת לישון".


על ייחודיותו של ר' איצ'ה בליובאוויטש תעיד העובדה הבאה: הרבי הרש"ב נ"ע
על ייחודיותו של ר' איצ'ע בישיבה בליובאוויטש תעיד העובדה הבאה: [[הרבי הרש"ב]] הורה שכל הבחורים שמגיעים לליובאוויטש יסירו את ה[[גרטל]] (כמנהג חב"ד שרק הנשואים חוגרים אבנט, ולא הבחורים). אך כשר' יצחק הגיע לליובאוויטש אף שהיה נער צעיר, לא הורה לו הרבי הרש"ב להסיר את הגרטל. וכך היה ר' יצחק ה'תמים' היחיד בליובאוויטש שחגר גרטל עוד לפני נישואיו.
הורה שכל הבחורים שמגיעים לליובאוויטש יסירו את הגארטל(כמנהג חב"ד שרק הנשואים חוגרים אבנט, ולא הבחורים). אך כשר' יצחק הגיע לליובאוויטש - והוא  נער צעיר - לא הורה לו הרבי הרש"ב להסיר את הגארטל. וכך היה ר' יצחק ה'תמים' היחיד בליובאוויטש שחגר גארטל עוד לפני נישואיו!


==יציאתו מרוסיה==
==יציאתו מרוסיה==
לאחר שאדמו"ר הריי"צ עזב את [[רוסיה]] בשנת [[תרפ"ח]] והתיישב בריגה שבלטביה חיפש ר' יצחק דרכים לעזוב גם הוא את רוסיה כדי להיות קרוב לרבי הריי"צ. בשנת [[תרפ"ט]] הצליחה השתדלות אנ"ש מ[[ארה"ב]] להשיג רישיון יציאה עבור הרה"ח ר' [[יעקב ישראל זובער]] ז"ל, ובחורף תרפ"ט הגיע לריגא. כתוצאה מכך, זירז כ"ק אדמו"ר הריי"צ את אנ"ש בארה"ב להשתדל להשיג ויזה גם עבור ר' איצ'ע ור' [[יעקב מאסקאליק]] (ז'וראביצער), שניהם מגדולי החסידים שנשארו עדיין ברוסיה. יחד עם זאת, הורה כ"ק אדמו"ר הריי"צ גם להם, לר' איצ'ע ולר' יעקב, להגיש  לשלטונות רוסיה בקשת היתר ליציאה מהמדינה. 


לאחר שאדמו"ר הריי"צ עזב את רוסיה בתרפ"ח והתיישב בריגה -חיפש ר' יצחק דרכים לעזוב גם הוא את רוסיה כדי להיות קרוב לרבי הריי"צ.
באותה תקופה שאל ר' איצ'ע את הרבי הריי"צ האם לבקש היתר יציאה גם עבור שני בניו הצעירים, הלל ושמואל. הרבי הריי"צ השיב לו במכתב: "ע"ד בניו הלל ושמואל יחיו, ראוי הי' שיקחם עמדו, ובודאי בעזה"י ימצא מקום עבורם ב[[גשמיות]] וב[[רוחניות]]".
 
בשנת תרפ"ט הצליחה השתדלות אנ"ש מארה"ב להשיג רישיון יציאה עבור הרה"ח
ר' [[יעקב ישראל זובער]] ז"ל, ובחורף תרפ"ט הגיע לריגא. כתוצאה מכך, זירז
כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע את אנ"ש בארה"ב להשתדל להשיג ויזה גם עבור ר' איצ'ה מתמיד ור' [[יעקב מאסקאליק]] (ז'וראביצער), שניהם מגדולי החסידים שנשארו עדיין ברוסיה. יחד עם זאת, הורה כ"ק אדמו"ר הריי"צ גם להם, לר' איצ'ה ולר' יעקב, להגיש  לשלטונות רוסיה בקשת היתר - יציאה מהמדינה. 
 
באותה תקופה שאל ר' יצחק את הרבי הריי"צ האם לבקש היתר יציאה גם עבור שני בניו הצעירים, הלל (הי"ד) ושמואל (יבלחט"א). הרבי הריי"צ השיב לו:"ע"ד בניו הלל ושמואל יחיו, ראוי הי' שיקחם עמדו , ובודאי בעזה"י ימצא מקום עבורם בגו"ר [...] והשי"ת ימלא משאלות לבבו לטובה ולברכה ויצליח לו בהצלחה מופלגה".
 
במשך כארבע שנים, מתרפ"ט עד תרצ"ג, הגיש ר' יצחק פעם אחר פעם בקשה לקבל היתר יציאה, וכל פעם בקשתו נדחתה. בתשרי תרצ"ג הגיע ר' יצחק לתקופה קצרה למלחובקה, פרוור במוסקווה, כדי לנהל משם את מאבקו לקבלת ההיתר. לאחר שמחת - תורה הודיעו לו השלטונות שיורשה לצאת, אך בתנאי שבני ביתו יישארו ברוסיה.
                                       
==שד"ר==
ר' איצ'ה מתמיד היה שד"ר של אדמו"ר הריי"צ. בשליחות הרבי הריי"צ נסע במדינות אירופה ובארצות הברית.  


==מחשובי חסידי חב"ד ב[[ריגא]]==
במשך כארבע שנים, מתרפ"ט עד [[תרצ"ג]], הגיש ר' יצחק פעם אחר פעם בקשה לקבל היתר יציאה, וכל פעם בקשתו נדחתה. בחודש [[תשרי]] תרצ"ג הגיע ר' יצחק לתקופה קצרה ל[[מלחובקה]] (פרבר ב[[מוסקבה]]), כדי לנהל משם את מאבקו לקבלת ההיתר. לאחר [[שמחת תורה]] הודיעו לו השלטונות שיורשה לצאת, אך בתנאי שבני ביתו יישארו ברוסיה.


היה מחשובי חסידי חב"ד בריגא.
ר' איצ'ע היגר מרוסיה לפולין, לאחר מכן יצא בתור שדר לאירופה ולארה"ב, בסופו של דבר חזר לפולין שם מצא את מותו בשואה בגיל חמישים.
בימי השואה נספה והוא כבן חמישים בלבד.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==


*[[יראת ה' אוצרו]]  
* ספר [[יראת ה' אוצרו]] סיפור חייו של ר' איצ'ע


   
   
396

עריכות

תפריט ניווט