11,340
עריכות
אין תקציר עריכה |
מ (←מעשה שכם) |
||
שורה 16: | שורה 16: | ||
ומפרש רש"י: "בת לאה, ולא בת יעקב. אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה, שאף היא יצאנית היתה, שנאמר "ותצא לאה לקראתו". | ומפרש רש"י: "בת לאה, ולא בת יעקב. אלא על שם יציאתה נקראת בת לאה, שאף היא יצאנית היתה, שנאמר "ותצא לאה לקראתו". | ||
ב[[מדרש]] מתואר כיצד פיתה שכם בן חמור את דינה לצאת כדי שיוכל | ב[[מדרש]] מתואר כיצד פיתה שכם בן חמור את דינה לצאת כדי שיוכל לשאת אותה לאישה: "שהייתה בתו של יעקב יושבת אוהלים, ולא הייתה יוצאה לחוץ. מה עשה שכם בן חמור? הביא נערות משחקות חוצה לה, מתופפות בתופים, ויצאה דינה לראות בבנות הארץ המשחקות. ושללה ושכב עמה והרתה וילדה את אסנת"{{הערה|פרקי דרבי אלעזר.}}. כלומר, דינה רצתה לראות את הבנות, ושכם ניצל זאת ומיד ניגש אליה והציעה לה להינשא לו. | ||
כשהתורה מספרת על המפגש של יעקב עם [[עשיו]], מציינת התורה שיעקב הציג לפני עשיו את אחד-עשר ילדיו, ואלו את דינה אינה מזכירה. שואל רש"י{{הערה|רש"י בראשית לב, כג.}}: "ודינה היכן הייתה?". והוא משיב: "נתנה בתיבה ונעל בפניה, שלא ייתן בה עשיו עיניו. ולכן נענש יעקב שמנעה מאחיו, שמא תחזירנו למוטב ונפלה ביד שכם". הדבר מובא במדרש{{הערה|שם=בראשית רבה|בראשית רבה פרשה פ.}}: "ר' חנינא בשם ר' אבא הכהן בר' אליעזר אמר: "למס מרעהו חסד" (איוב, ו'). מנעת חסד מן אחוך, היא נסבת לאיוב, שאינו לא גר ולא מהול. לא בקשת להשיאה למהול, הרי היא נישאת לערל. לא בקשת להשיאה דרך היתר, הרי נישאת דרך איסור, ותצא דינה וגו'. | כשהתורה מספרת על המפגש של יעקב עם [[עשיו]], מציינת התורה שיעקב הציג לפני עשיו את אחד-עשר ילדיו, ואלו את דינה אינה מזכירה. שואל רש"י{{הערה|רש"י בראשית לב, כג.}}: "ודינה היכן הייתה?". והוא משיב: "נתנה בתיבה ונעל בפניה, שלא ייתן בה עשיו עיניו. ולכן נענש יעקב שמנעה מאחיו, שמא תחזירנו למוטב ונפלה ביד שכם". הדבר מובא במדרש{{הערה|שם=בראשית רבה|בראשית רבה פרשה פ.}}: "ר' חנינא בשם ר' אבא הכהן בר' אליעזר אמר: "למס מרעהו חסד" (איוב, ו'). מנעת חסד מן אחוך, היא נסבת לאיוב, שאינו לא גר ולא מהול. לא בקשת להשיאה למהול, הרי היא נישאת לערל. לא בקשת להשיאה דרך היתר, הרי נישאת דרך איסור, ותצא דינה וגו'. | ||
שורה 22: | שורה 22: | ||
לאחר מכן מספרת התורה ששכם הגיע עם אביו חמור ליעקב לבקש את רשות המשפחה לחתונה, ענו לו אחיה כי הדבר יתאפשר רק באם כל אנשי העיר יבצעו [[ברית מילה]] והדבר אכן התבצע במהירות. ביום השלישי מהברית, כאשר הכאב הוא גדול ביותר, יצאו [[שמעון]] ו[[לוי]] בני יעקב והרגו את כל הזכרים והצילו את אחותם דינה. | לאחר מכן מספרת התורה ששכם הגיע עם אביו חמור ליעקב לבקש את רשות המשפחה לחתונה, ענו לו אחיה כי הדבר יתאפשר רק באם כל אנשי העיר יבצעו [[ברית מילה]] והדבר אכן התבצע במהירות. ביום השלישי מהברית, כאשר הכאב הוא גדול ביותר, יצאו [[שמעון]] ו[[לוי]] בני יעקב והרגו את כל הזכרים והצילו את אחותם דינה. | ||
במדרש{{הערה|שם=בראשית רבה}} מובא על הפסוק "וַיִּקְחוּ אֶת דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם" "ר' יודן אמר: גוררין בה ויוצאין. אמר רב הונא: הנבעלת לערל קשה לפרוש. ואמר רב הונא אמרה ואני אנה אוליך את חרפתי, עד שנשבע לה שמעון שהוא נוטלה" וזהו מה שכתוב "ושאול בן הכנענית"{{הערה|בראשית מו, י.}}, בן דינה | במדרש{{הערה|שם=בראשית רבה}} מובא על הפסוק "וַיִּקְחוּ אֶת דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם" "ר' יודן אמר: גוררין בה ויוצאין. אמר רב הונא: הנבעלת לערל קשה לפרוש. ואמר רב הונא אמרה ואני אנה אוליך את חרפתי, עד שנשבע לה שמעון שהוא נוטלה" וזהו מה שכתוב "ושאול בן הכנענית"{{הערה|בראשית מו, י.}}, בן דינה שנשאה לכנעני. | ||
בסיבת הריגת כל בני העיר שכם, כתב [[הרמב"ם]]: "ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה - שהרי שכם גזל, והם ראו, וידעו, ולא דנוהו"{{הערה|משנה תורה, הלכות מלכים, פרק ט.}}, כלומר אנשי שכם הפרו אחת מ[[שבע מצוות בני נח]] שהם חייבים בהן, דינין, שהיא הקמת ואכיפת המשפט, ולכן ראויים היו לעונש מיתה כדין שבע מצוות בני נח. | בסיבת הריגת כל בני העיר שכם, כתב [[הרמב"ם]]: "ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה - שהרי שכם גזל, והם ראו, וידעו, ולא דנוהו"{{הערה|משנה תורה, הלכות מלכים, פרק ט.}}, כלומר אנשי שכם הפרו אחת מ[[שבע מצוות בני נח]] שהם חייבים בהן, דינין, שהיא הקמת ואכיפת המשפט, ולכן ראויים היו לעונש מיתה כדין שבע מצוות בני נח. |