תכלית בריאת העולם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''תכלית בריאת העולם הזה''' או '''למה נברא העולם?''' הוא שאלה שהתחבטו בה גדולי החוקרים והמקובלים, והביאו לה מספר סיבות. [[תורת החסידות]] מוכיחה, שאין סיבות אלו "'''אמיתית''' הסיבה" לבריאה, ולכן מסיקה שזוהי תאוה בלתי מוסברת של הקב"ה.
'''תכלית בריאת העולם הזה''' או '''למה נברא העולם?''' הוא שאלה שהתחבטו בה גדולי החוקרים והמקובלים, והביאו לה מספר סיבות. [[תורת החסידות]] מוכיחה, שאין סיבות אלו הסיבה האמיתית לבריאה, ולכן מסיקה שזוהי תאווה בלתי מוסברת של הקב"ה.


==הסבר הפרי עץ חיים==
==הסבר הפרי עץ חיים==
שורה 6: שורה 6:
[[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א|יום טוב של ראש השנה - [[המשך תרס"ו]]}} אומרת שהסבר זה אינו אמיתית הסיבה, כי{{הערה|כמו שכתב הפרי עץ חיים בעצמו בהגהה}} זה שבשביל גילוי הכח צריך להיות הפועל, זה רק אצל בני אדם. אבל אצל [[הקב"ה]] הכח לא חסר את הפועל. (ולכן, מיד כשעלה ה[[רצון]] ל[[בריאת העולם|ברוא את העולמות]] - נצטייר ונבראו [[עשר ספירות הגנוזות]]). ואם כן, אין הסיבה לבריאה, בגלל שהכח היה חסר את הפועל{{הערה|כמובן שלגבי ה' אין זה באמת בבבחינת כח, כי כח הוא מגביל, ולגבי [[עצמות ומהות אין סוף ב"ה]] אין שייך לומר כח. אלא זהו בשם המושאל}}.
[[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א|יום טוב של ראש השנה - [[המשך תרס"ו]]}} אומרת שהסבר זה אינו אמיתית הסיבה, כי{{הערה|כמו שכתב הפרי עץ חיים בעצמו בהגהה}} זה שבשביל גילוי הכח צריך להיות הפועל, זה רק אצל בני אדם. אבל אצל [[הקב"ה]] הכח לא חסר את הפועל. (ולכן, מיד כשעלה ה[[רצון]] ל[[בריאת העולם|ברוא את העולמות]] - נצטייר ונבראו [[עשר ספירות הגנוזות]]). ואם כן, אין הסיבה לבריאה, בגלל שהכח היה חסר את הפועל{{הערה|כמובן שלגבי ה' אין זה באמת בבבחינת כח, כי כח הוא מגביל, ולגבי [[עצמות ומהות אין סוף ב"ה]] אין שייך לומר כח. אלא זהו בשם המושאל}}.


==הסבר הזהר==
==הסבר הזוהר==
[[ספר הזהר]] מתרץ את סיבת בריאת העולם {{ציטוטון|בגין דישתמודעון ביה}} תרגום מ[[ארמית]]: "בשביל שיוודעו בו". שה' יכול להיות רם ונשא ו[[בלי גבול]], אך אם אין בריאה, אין מי שידע שהוא כה רם ויעריצו, ואז אין יתרון בכוחו כביכול.
[[ספר הזוהר]] מתרץ את סיבת בריאת העולם {{ציטוטון|בגין דישתמודעון ביה}} (בשביל שיוודעו בו). כלומר, שה' יכול להיות רם ונשא ו[[בלי גבול]], אך אם אין בריאה, אין מי שידע שהוא כה רם ויעריצו, ואז אין יתרון בכוחו כביכול.


[[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א}} מסבירה שהסבר זה אינו מספק. כי זה שיכירו בה' ומעלתו, שייך רק ב[[עולמות]] העליונים ד[[אצילות]] שהם משיגים את מעלת השם. אבל אם כוונת הבריאה היא, כדי שהנבראים יכירו במעלת ה', למה נברא גם עולם ה[[עשייה]], שהבריות לא משיגים בו את מהות ה[[אלוקות]], והיה צריך לברוא רק את אצילות?!
[[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א}} מסבירה שהסבר זה אינו מספק. כי זה שיכירו בה' ומעלתו, שייך רק ב[[עולמות]] העליונים ד[[אצילות]] שהם משיגים את מעלת השם. אבל אם כוונת הבריאה היא, כדי שהנבראים יכירו במעלת ה', למה נברא גם עולם ה[[עשייה]], שהבריות לא משיגים בו את מהות ה[[אלוקות]], והיה צריך לברוא רק את אצילות?!

תפריט ניווט