37,420
עריכות
אין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''תכלית בריאת העולם הזה''' | '''תכלית בריאת העולם הזה''' או '''למה נברא העולם?''' הוא שאלה שהתחבטו בה גדולי החוקרים והמקובלים, והביאו לה מספר סיבות. [[תורת החסידות]] מוכיחה, שאין סיבות אלו הסיבה האמיתית לבריאה, ולכן מסיקה שזוהי תאווה בלתי מוסברת של הקב"ה. | ||
==הסבר הפרי עץ חיים== | ==הסבר הפרי עץ חיים== | ||
שורה 6: | שורה 6: | ||
[[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א|יום טוב של ראש השנה - [[המשך תרס"ו]]}} אומרת שהסבר זה אינו אמיתית הסיבה, כי{{הערה|כמו שכתב הפרי עץ חיים בעצמו בהגהה}} זה שבשביל גילוי הכח צריך להיות הפועל, זה רק אצל בני אדם. אבל אצל [[הקב"ה]] הכח לא חסר את הפועל. (ולכן, מיד כשעלה ה[[רצון]] ל[[בריאת העולם|ברוא את העולמות]] - נצטייר ונבראו [[עשר ספירות הגנוזות]]). ואם כן, אין הסיבה לבריאה, בגלל שהכח היה חסר את הפועל{{הערה|כמובן שלגבי ה' אין זה באמת בבבחינת כח, כי כח הוא מגביל, ולגבי [[עצמות ומהות אין סוף ב"ה]] אין שייך לומר כח. אלא זהו בשם המושאל}}. | [[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א|יום טוב של ראש השנה - [[המשך תרס"ו]]}} אומרת שהסבר זה אינו אמיתית הסיבה, כי{{הערה|כמו שכתב הפרי עץ חיים בעצמו בהגהה}} זה שבשביל גילוי הכח צריך להיות הפועל, זה רק אצל בני אדם. אבל אצל [[הקב"ה]] הכח לא חסר את הפועל. (ולכן, מיד כשעלה ה[[רצון]] ל[[בריאת העולם|ברוא את העולמות]] - נצטייר ונבראו [[עשר ספירות הגנוזות]]). ואם כן, אין הסיבה לבריאה, בגלל שהכח היה חסר את הפועל{{הערה|כמובן שלגבי ה' אין זה באמת בבבחינת כח, כי כח הוא מגביל, ולגבי [[עצמות ומהות אין סוף ב"ה]] אין שייך לומר כח. אלא זהו בשם המושאל}}. | ||
==הסבר | ==הסבר הזוהר== | ||
[[ספר | [[ספר הזוהר]] מתרץ את סיבת בריאת העולם {{ציטוטון|בגין דישתמודעון ביה}} (בשביל שיוודעו בו). כלומר, שה' יכול להיות רם ונשא ו[[בלי גבול]], אך אם אין בריאה, אין מי שידע שהוא כה רם ויעריצו, ואז אין יתרון בכוחו כביכול. | ||
[[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א}} מסבירה שהסבר זה אינו מספק. כי זה שיכירו בה' ומעלתו, שייך רק ב[[עולמות]] העליונים ד[[אצילות]] שהם משיגים את מעלת השם. אבל אם כוונת הבריאה היא, כדי שהנבראים יכירו במעלת ה', למה נברא גם עולם ה[[עשייה]], שהבריות לא משיגים בו את מהות ה[[אלוקות]], והיה צריך לברוא רק את אצילות?! | [[תורת החסידות]]{{הערה|שם=א}} מסבירה שהסבר זה אינו מספק. כי זה שיכירו בה' ומעלתו, שייך רק ב[[עולמות]] העליונים ד[[אצילות]] שהם משיגים את מעלת השם. אבל אם כוונת הבריאה היא, כדי שהנבראים יכירו במעלת ה', למה נברא גם עולם ה[[עשייה]], שהבריות לא משיגים בו את מהות ה[[אלוקות]], והיה צריך לברוא רק את אצילות?! |