ספר הליקוטים - דא"ח צמח צדק: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(הבאת סקירה על עריכת והוצאת הספר עם ציון הוראות של כ"ק אדמו"ר לספר . פלא בעיני שלא היה זה עד עכשיו!)
אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:


הרבי עצמו השתמש בספרים אלו פעמים רבות{{הערה|ספר המאמרים באתי לגני, חלק ב' עמ' תכד.}}, ואף מפנה אליהם באינספור מראי מקומות. עם הדפסת הספרים נהג הרבי לשלוח אותם לגדולי הרבנים והאדמו"רים.
הרבי עצמו השתמש בספרים אלו פעמים רבות{{הערה|ספר המאמרים באתי לגני, חלק ב' עמ' תכד.}}, ואף מפנה אליהם באינספור מראי מקומות. עם הדפסת הספרים נהג הרבי לשלוח אותם לגדולי הרבנים והאדמו"רים.
==רקע==
==רקע==
עד הוצאת ספר הליקוטים, נחשבה תורת הצמח צדק כקשה להבנה. לכן, הוראת הרבי היתה מעט תמוהה בין החסידים שתהו לפשר הדבר, האם לא די בספרי "אור התורה" כשלעצמם ומדוע יש לערוך מהם ליקוטים.
עד הוצאת ספר הליקוטים, נחשבה תורת הצמח צדק כקשה להבנה. לכן, הוראת הרבי היתה מעט תמוהה בין החסידים שתהו לפשר הדבר, האם לא די בספרי "אור התורה" כשלעצמם ומדוע יש לערוך מהם ליקוטים.
רק כשהחלו ביישום ההוראה ובמיוחד לאחר השלמתה, הבינו החסידים לראות גם ב"דעת תחתון" כמה נפלאה הייתה הוראה זו, ושספר הליקוטים הוא מהספרים הנוחים לעיין בהם על מנת למצוא סוגיא מסויימת, או מראה מקום בחסידות.
רק כשהחלו ביישום ההוראה ובמיוחד לאחר השלמתה, הבינו החסידים לראות גם ב"דעת תחתון" כמה נפלאה הייתה הוראה זו, ושספר הליקוטים הוא מהספרים הנוחים לעיין בהם על מנת למצוא סוגיא מסויימת, או מראה מקום בחסידות.
הסיבה לכך היא משום שהליקוטים נלקטו דוקא מתורת הצמח צדק. כפי שהתבטא הרבי, הצמח צדק הוא כנגד ספירת ה"דעת", ולכן, תורתו שהיא מעין ליקוט מכל חלקי התורה שקדמו לו – מלאה וגדושה בביאורי חסידות, בלולה מכל חלקי התורה "פשט רמז דרוש סוד" וממאמרי החסידות של רבותינו נשיאנו שקדמו לו, ופעמים רבות לאחר אזכור הביאור בכל חלקי התורה, מיישב הצמח צדק עניינים הנראים כסתירה, עד שמגיע לפסק דין על פי פנימיות התורה.
 
סגנון יחודי זה  השווה הרבי לסגנונו של הרמב"ם בכך ששניהם, נוסף לעיסוקם בפסקי דינים לכל ישראל, קיבצו בספריהם מכל חלקי התורה שקדמו להם - הרמב"ם בספרו "הלכות הלכות" שנועד לקטן ולגדול{{הערה|דבר זה היווה יסוד לתקנת לימוד הרמב"ם
הסיבה לכך היא משום שהליקוטים נלקטו דוקא מתורת הצמח צדק. כפי שהתבטא הרבי, הצמח צדק הוא כנגד ספירת ה"דעת", ולכן, תורתו שהיא מעין ליקוט מכל חלקי התורה שקדמו לו – מלאה וגדושה בביאורי חסידות, בלולה מכל חלקי התורה "פשט רמז דרוש סוד" וממאמרי החסידות של רבותינו נשיאנו שקדמו לו, ופעמים רבות לאחר אזכור הביאור בכל חלקי התורה, מיישב הצמח צדק עניינים הנראים כסתירה, עד שמגיע לפסק דין על פי פנימיות התורה.
היומי לכל אחד ואחד}}, והצמח צדק בפסקיו שנכתבו לכל עם ישראל. אצל הצמח צדק רואים את החיבור במיוחד בדברי החסידות שלו, ולכן מכונה הצמח צדק לפעמים בשם ה"רמב"ם של תורת החסידות{{הערה|שיחת י"ג ניסן תשמ"ו (תורת מנחם – התוועדויות
 
סגנון יחודי זה  השווה הרבי לסגנונו של הרמב"ם בכך ששניהם, נוסף לעיסוקם בפסקי דינים לכל ישראל, קיבצו בספריהם מכל חלקי התורה שקדמו להם - הרמב"ם בספרו "הלכות הלכות" שנועד לקטן ולגדול{{הערה|דבר זה היווה יסוד לתקנת לימוד הרמב"ם היומי לכל אחד ואחד}}, והצמח צדק בפסקיו שנכתבו לכל עם ישראל. אצל הצמח צדק רואים את החיבור במיוחד בדברי החסידות שלו, ולכן מכונה הצמח צדק לפעמים בשם ה"רמב"ם של תורת החסידות{{הערה|שיחת י"ג ניסן תשמ"ו (תורת מנחם – התוועדויות
תשמ"ו ח"ג עמ' 99 ) בהמשך (אות יט ואילך) הסביר הרבי שאין זו סתירה לפתגם הידוע שאמר הרבי הריי"צ בשם חסידים שהרבי הרש"ב הוא הרמב"ם של תורת החסידות, כי "תוכן פתגם הנ"ל הוא בנוגע לחידושו של הרמב"ם דתורת החסידות, ואילו המדובר לעיל הוא בנוגע לחידושו של הרמב"ם בכל עניני התורה . . באיסוף וליקוט מפסוקי התורה, ממדרשי חז"ל וכו', עד לפסקי הלכות בשו"ע".}}".
תשמ"ו ח"ג עמ' 99 ) בהמשך (אות יט ואילך) הסביר הרבי שאין זו סתירה לפתגם הידוע שאמר הרבי הריי"צ בשם חסידים שהרבי הרש"ב הוא הרמב"ם של תורת החסידות, כי "תוכן פתגם הנ"ל הוא בנוגע לחידושו של הרמב"ם דתורת החסידות, ואילו המדובר לעיל הוא בנוגע לחידושו של הרמב"ם בכל עניני התורה . . באיסוף וליקוט מפסוקי התורה, ממדרשי חז"ל וכו', עד לפסקי הלכות בשו"ע".}}".
אם כן, הוראת הרבי באה להקל ולהנגיש את הלימוד בתורת הצמח צדק ובתורת החסידות בכלל, והכל נכחו לראות שספר הליקוטים איננו עוד ספר בספריית החסידות, אלא מהווה אנציקלופדי' של ממש לכל מושג בתורת החסידות ואף לכל התורה כולה.
אם כן, הוראת הרבי באה להקל ולהנגיש את הלימוד בתורת הצמח צדק ובתורת החסידות בכלל, והכל נכחו לראות שספר הליקוטים איננו עוד ספר בספריית החסידות, אלא מהווה אנציקלופדי' של ממש לכל מושג בתורת החסידות ואף לכל התורה כולה.
==הוראת הרבי==
 
==הוראות הרבי==
ביום שישי "זאת חנוכה" [[תשל"ז]], נקראו הרב [[זלמן שמעון דווארקין]] (כאחראי על כולל האברכים), הרב [[מרדכי מענטליק]] (כראש הישיבה ב-770) והרב [[יואל כהן]] לחדרו של הרב חודקוב, שם נמסרה להם הוראת הרבי כי חלק מאברכי הכולל ותלמידי הישיבה יערכו מפתח עניינים על "המשך תער"ב"{{הערה|אשר זמן קצר לפני כן בהתוועדות י"ט כסלו הורה הרבי להדפיסו}}, וכן יערכו כעין אנציקלופדיה של תורת החסידות מתורת הצמח צדק. הרבי ביקש שיחלו לעבוד עוד באותו יום טרם נסיעתו של הרבי לאוהל. מלבד הוראה כללית זו, הורה הרבי שתי הוראות כלליות:
ביום שישי "זאת חנוכה" [[תשל"ז]], נקראו הרב [[זלמן שמעון דווארקין]] (כאחראי על כולל האברכים), הרב [[מרדכי מענטליק]] (כראש הישיבה ב-770) והרב [[יואל כהן]] לחדרו של הרב חודקוב, שם נמסרה להם הוראת הרבי כי חלק מאברכי הכולל ותלמידי הישיבה יערכו מפתח עניינים על "המשך תער"ב"{{הערה|אשר זמן קצר לפני כן בהתוועדות י"ט כסלו הורה הרבי להדפיסו}}, וכן יערכו כעין אנציקלופדיה של תורת החסידות מתורת הצמח צדק. הרבי ביקש שיחלו לעבוד עוד באותו יום טרם נסיעתו של הרבי לאוהל. מלבד הוראה כללית זו, הורה הרבי שתי הוראות כלליות:


שורה 22: שורה 27:


מיד לאחר ההוראה, החל ר' יואל יחד עם הת' [[יוסף הכט]] לעבוד על ערך "תאווה", על מנת להכניסו לרבי טרם נסיעתו לאוהל. בזאת החל פרויקט ספר הליקוטים שסיומו יהיה רק כשבע שנים לאחר מכן.
מיד לאחר ההוראה, החל ר' יואל יחד עם הת' [[יוסף הכט]] לעבוד על ערך "תאווה", על מנת להכניסו לרבי טרם נסיעתו לאוהל. בזאת החל פרויקט ספר הליקוטים שסיומו יהיה רק כשבע שנים לאחר מכן.
==מבנה הספר==
==מבנה הספר==
במשך הזמן נוספו כמה וכמה שיפורים, חלקם בהוראת הרבי וחלקם הוצעו על ידי חברי המערכת והתקבלו אצל הרבי בחיוב. תיאור מבנה הספר דלהלן, הוא כפי הדפסתו בכרכים האחרונים, אז נחתמו סופית מבנה וצורת הספר.
במשך הזמן נוספו כמה וכמה שיפורים, חלקם בהוראת הרבי וחלקם הוצעו על ידי חברי המערכת והתקבלו אצל הרבי בחיוב. תיאור מבנה הספר דלהלן, הוא כפי הדפסתו בכרכים האחרונים, אז נחתמו סופית מבנה וצורת הספר.
בתחילת כל ערך צויין שם הערך, וכיון שבכל ערך ישנם כמה נושאים ולכל נושא כמה קטעים שנלקטו המבארים את תוכנו, חולקו קטעי כל ערך לסעיפים, כשלכל סעיף ניתנה כותרת המתמצתת את תוכן הביאור שבקטעים אלו. מיד לאחר שם הערך צויינו באותיות קטנות שמות הסעיפים שבערך זה. בסיום כל קטע נכתב מאיזה מספרי הצמח צדק הוא נעתק. במקרים בהם התבאר נושא מסויים במקום אחר ביתר הרחבה, או במקרים שנושא מסויים הוזכר בערך אחר, אלא שאינו שייך לערך זה ולכן לא נלקט תחת ערך זה, צויין מראה המקום.
בתחילת כל ערך צויין שם הערך, וכיון שבכל ערך ישנם כמה נושאים ולכל נושא כמה קטעים שנלקטו המבארים את תוכנו, חולקו קטעי כל ערך לסעיפים, כשלכל סעיף ניתנה כותרת המתמצתת את תוכן הביאור שבקטעים אלו. מיד לאחר שם הערך צויינו באותיות קטנות שמות הסעיפים שבערך זה. בסיום כל קטע נכתב מאיזה מספרי הצמח צדק הוא נעתק. במקרים בהם התבאר נושא מסויים במקום אחר ביתר הרחבה, או במקרים שנושא מסויים הוזכר בערך אחר, אלא שאינו שייך לערך זה ולכן לא נלקט תחת ערך זה, צויין מראה המקום.
כמו כן, בעקבות השוואות לכתבי יד חדשים שהגיעו ל[[ספריית אגו"ח]], כולל ביניהם גוף כתי"ק של הצ"צ, צויינו (ע"פ הוראת הרבי) תיקונים שנתגלו על פי כתבי יד אלו בשולי הגליון.
כמו כן, בעקבות השוואות לכתבי יד חדשים שהגיעו ל[[ספריית אגו"ח]], כולל ביניהם גוף כתי"ק של הצ"צ, צויינו (ע"פ הוראת הרבי) תיקונים שנתגלו על פי כתבי יד אלו בשולי הגליון.
בסיום כל ערך הובאו מראי המקומות לעניינים אלו בתורת רבותינו נשיאנו, וכן בתורת אביו של הרבי. הוראות השימוש במראי מקומות אלו נדפסו בתחילת הספר. בסיום הספר נדפס לוח התיקון ובו לוקטו כל התיקונים שצויינו בשולי הגליון בגוף הספר, וכן מפתח לערכים שהתבארו בספר זה.
בסיום כל ערך הובאו מראי המקומות לעניינים אלו בתורת רבותינו נשיאנו, וכן בתורת אביו של הרבי. הוראות השימוש במראי מקומות אלו נדפסו בתחילת הספר. בסיום הספר נדפס לוח התיקון ובו לוקטו כל התיקונים שצויינו בשולי הגליון בגוף הספר, וכן מפתח לערכים שהתבארו בספר זה.
מצויין שהבאת מראי המקומות מתורת רבותינו נשיאנו ואביו של הרבי מדגישה את האמור לעיל שספר הליקוטים הוא כאנציקלופדיה של ממש לכלל תורת החסידות, כלומר לא רק שניתן למצוא ביאור על כל עניין בחסידות, מאחר והספר לוקט מספרי הצמח צדק, אלא ניתן למצוא גם ביאור לעניינים שהתבארו בספרי הצמח צדק גם כפי שהתבארו בספרי החסידות של רבותינו נשיאנו, וא"כ מהווה ספר הליקוטים גם כעין מפתח לתורת רבותינו נשיאנו ואביו של הרבי.
 
מצויין שהבאת מראי המקומות מתורת רבותינו נשיאנו ואביו של הרבי מדגישה את האמור לעיל שספר הליקוטים הוא כאנציקלופדיה של ממש לכלל תורת החסידות, כלומר לא רק שניתן למצוא ביאור על כל עניין בחסידות, מאחר והספר לוקט מספרי הצמח צדק, אלא ניתן למצוא גם ביאור לעניינים שהתבארו בספרי הצמח צדק גם כפי שהתבארו בספרי החסידות של רבותינו נשיאנו, וא"כ מהווה ספר הליקוטים גם כעין מפתח לתורת רבותינו נשיאנו ואביו של הרבי.
 
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*קובץ '[[התמים (בית משיח)|התמים]]' מס' 45, שבהוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]].
*קובץ '[[התמים (בית משיח)|התמים]]' מס' 45, שבהוצאת [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]].
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
===ספר הליקוטים===
===ספר הליקוטים===
*[https://beta.hebrewbooks.org/15953 א'- אהבה ויראה] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19795 אהבת ישראל - אותיות, פרטי הא] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19796 אז - אמת] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58833 אנא בכח - אתרוג] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58823 אות ב'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/16031 אות ג'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58829 אות ד'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58824 אות ה'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58825 אותיות ו' - ז'] {{*}}[https://beta.hebrewbooks.org/58827 ח' - חכמה] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58830 חכמה ובינה - חתן] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19797 יו"ד - יונה (עוף)] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58828 יוסף - יעקב] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/15979 יער - יתרו] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58831 אותיות כ' - ל'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58832 מ' - מצורע] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/16087 מצות - מתנה] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58826 אותיות פ' - צ' - ק' - ר'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19798 מילואים] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19799 מפתחות]
*[https://beta.hebrewbooks.org/15953 א'- אהבה ויראה] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19795 אהבת ישראל - אותיות, פרטי הא] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19796 אז - אמת] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58833 אנא בכח - אתרוג] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58823 אות ב'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/16031 אות ג'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58829 אות ד'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58824 אות ה'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58825 אותיות ו' - ז'] {{*}}[https://beta.hebrewbooks.org/58827 ח' - חכמה] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58830 חכמה ובינה - חתן] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19797 יו"ד - יונה (עוף)] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58828 יוסף - יעקב] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/15979 יער - יתרו] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58831 אותיות כ' - ל'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58832 מ' - מצורע] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/16087 מצות - מתנה] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/58826 אותיות פ' - צ' - ק' - ר'] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19798 מילואים] {{*}} [https://beta.hebrewbooks.org/19799 מפתחות]
שורה 38: שורה 49:
*'''[http://chabad.info/beis-medrash/%D7%9C%D7%A7%D7%98-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9-%D7%91%D7%A7%D7%A9%D7%A8-%D7%9C%D7%94%D7%93%D7%A4%D7%A1%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99/ לקט מענות קודש בקשר להדפסת ספר הליקוטים]''' {{אינפו|}}
*'''[http://chabad.info/beis-medrash/%D7%9C%D7%A7%D7%98-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9-%D7%91%D7%A7%D7%A9%D7%A8-%D7%9C%D7%94%D7%93%D7%A4%D7%A1%D7%AA-%D7%A1%D7%A4%D7%A8-%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99/ לקט מענות קודש בקשר להדפסת ספר הליקוטים]''' {{אינפו|}}
*{{קישור התקשרות צאח|1906|11022|1062|ספר הליקוטים – דא"ח צמח צדק|הרב מרדכי מנשה לאופר}}
*{{קישור התקשרות צאח|1906|11022|1062|ספר הליקוטים – דא"ח צמח צדק|הרב מרדכי מנשה לאופר}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר הצמח צדק]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר הצמח צדק]]

תפריט ניווט