11,687
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 41: | שורה 41: | ||
לאחר הניצחון במלחמה אברהם חשש שמא התמעטו זכויותיו על ידי הנס שנעשה לו, ועל כך אומר לו הקב"ה "אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד"{{הערה|בראשית טו, א.}} ה' מבטיח לו את הבטחת הזרע, הבטחת הארץ, ועורך איתו את [[ברית בין הבתרים]]. | לאחר הניצחון במלחמה אברהם חשש שמא התמעטו זכויותיו על ידי הנס שנעשה לו, ועל כך אומר לו הקב"ה "אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד"{{הערה|בראשית טו, א.}} ה' מבטיח לו את הבטחת הזרע, הבטחת הארץ, ועורך איתו את [[ברית בין הבתרים]]. | ||
==ביאורי הרבי== | |||
בסיום המלחמה מופיע בכתוב המשפט שאמר אברהם אבינו למלך סדום בהקשר לכך שלא יקח מן הרכוש מאומה, "אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל"{{הערה|בראשית יד, כג.}}. | |||
המדרש{{הערה|בראשית רבה פמ"ג, כג. תנחומא ועוד.}} אומר על כך אמר הקב"ה לאברהם אתה אמרת "אם מחוט" חייך שאני נותן לבניך מצות ציצית. אמרת "ועד שרוך", חייך שאני נותן לבניך מצות יבמה. | |||
[[הרבי]] במכתב{{הערה|מכ"ה תמוז תשט"ו. נדפס בתור הוספה ל"התוועדות" ש"פ וירא כ' מרחשון תשי"ג.}} שתוכנו הערות לספר "נתיב ישר" כותב על מה שכתב המחבר{{הערה|ע' מט.}}: "מחוט ועד שרוך נעל . . שניהם קלי-ערך ומה איפוא הרצון בסמלם ודוגמתם . . הי' מתאים לוא תפש . . זהב ואבנים טובות . . ונראה שחוט הזכיר לו כלפי מה שאמר לו מלך סדום: "והרכוש קח לך"; על זה השיבו אברהם: שלא יקח מרכושו אפילו חוט. ושרוך נעל - כלפי מה שאמר לו: "תן לי הנפש", על זה השיבו שאמנם יחזיר לו הנפשות, ולא יעכב מהן לעצמו אף "שרוך נעל" של אחד מהן, כענין "לא תשאר אף פרסה". | |||
על כך מעיר הרבי: "גם שרוך נעל הוא רכוש ולא נפש - ובפשטות י"ל: מחוט - שהוא מתכשיטי ולבושי - הראש (שבת רפ"ו{{הערה|שבת (נז, א) במה אשה יוצאה ובמה אינה יוצאה, לא תצא אשה לא בחוטי צמר ולא בחוטי פשתן ולא ברצועות שבראשה. וברש"י (ד"ה שבראשה): אכולהו קאי.}}) ועד שרוך נעל - שייך לרגל". | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |
עריכות