מלחמת ארבעת המלכים את החמישה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "{{בעבודה}} '''מלחמת ארבעת המלכים את החמשה''' היתה מלחמה המתוארת בפרשת לך לך בספר בראשית...")
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
'''מלחמת ארבעת המלכים את החמשה''' היתה [[מלחמה]] המתוארת ב[[פרשת לך לך]] ב[[ספר בראשית]], והיא המלחמה הראשונה המוזכרת בתורה.
'''מלחמת ארבעת המלכים את החמשה''' היתה [[מלחמה]] המתוארת ב[[פרשת לך לך]] ב[[ספר בראשית]]{{הערה|בראשית פרק י"ד.}}, והיא המלחמה הראשונה המוזכרת בתורה.


המלחמה נערכה על רקע של מאבקי כוח ושליטה [[ארץ ישראל|ארץ כנען]] בין שתי קואליציות של מלכים, חמישה מלכים נגד ארבעה. בסופו של דבר גם [[אברהם אבינו]] נגרר לתוך מלחמה זו, שנערכה באיזור ים המלח.
המלחמה נערכה על רקע של מאבקי כוח ושליטה [[ארץ ישראל|ארץ כנען]] בין שתי קואליציות של מלכים, חמישה מלכים נגד ארבעה. בסופו של דבר גם [[אברהם אבינו]] נגרר לתוך מלחמה זו, שנערכה באיזור ים המלח.


מלחמה זו נחשבת כניסיון החמישי מתוך עשרת הנסיונות שאלוקים ניסה את אברהם אבינו.
מלחמה זו נחשבת כניסיון השישי מתוך עשרת הנסיונות שאלוקים ניסה את אברהם אבינו{{הערה|פרקי דרבי אלעזר כז, א-ה. ושם: נסיון הששי, באו עליו כל המלכים להרגו, ואמרו נתחיל ראשון בבן אחיו ואחר כך נתחיל בו, ובשביל לוט לקחו את כל רכוש סדום ועמורה.}}.


==הדמויות במלחמה==
==הדמויות במלחמה==
שורה 11: שורה 11:
חמשת המלכים היו: ברע מלך סדום, ברשע מלך עמורה, שנאב מלך אדמה, שמאבר מלך צבוים ומלך עיר קטנה בשם בלע (שמו לא מוזכר במקרא).
חמשת המלכים היו: ברע מלך סדום, ברשע מלך עמורה, שנאב מלך אדמה, שמאבר מלך צבוים ומלך עיר קטנה בשם בלע (שמו לא מוזכר במקרא).


המדרש מציין כי מלכים אלו לא היו צדיקים גדולים, ושמותיהם מרמזים על מעשיהם הרעים. ברע קיבל את שמו על שם שהיה "רע לשמים ורע לבריות", ברשע "נתעלה ברשעו", שנאב היה "שונא אביו שבשמים" ושמאבר "שם אבר (כנף) לקפוץ ולמרוד בקדוש ברוך הוא."
המדרש{{הערה|הובא ברש"י.}} מציין כי מלכים אלו היו רשעים, ושמותיהם מרמזים על מעשיהם הרעים. ברע קיבל את שמו על שם שהיה "רע לשמים ורע לבריות", ברשע "נתעלה ברשעו", שנאב היה "שונא אביו שבשמים" ושמאבר "שם אבר (כנף) לקפוץ ולמרוד בקדוש ברוך הוא."


הקואליציה השניה הורכבה מארבעת המלכים הבאים: כדרלעומר מלך עילם שעמד בראשות המלחמה, ולצידו אמרפל מלך שנער, אריוך מלך אלסר ותדעל מלך גוים.
הקואליציה השניה הורכבה מארבעת המלכים הבאים: כדרלעומר מלך עילם שעמד בראשות המלחמה, ולצידו אמרפל מלך שנער, אריוך מלך אלסר ותדעל מלך גוים.


אמרפל הופיע במקרא בשם אחר: [[נמרוד]]. הוא נקרא כך על שם שאמר לאברהם פול לתוך כבשן האש, כעונש על אמונתו בבורא אחד.
אמרפל הופיע במקרא בשם אחר: [[נמרוד]]. הוא נקרא כך על שם שאמר לאברהם פול לתוך כבשן האש, כעונש על אמונתו בבורא אחד{{הערה|בראשית רבה. הובא ברש"י.}}.


הדמויות הבאות מוכרות יותר: אברהם אבינו, היהודי הראשון שאת קורות חייו אנו קוראים בהרחבה בספר בראשית, ואחיינו לוט שהתגורר בעיר סדום, לא הרחק משדה הקרב.
בחלק השני של המלחמה מסופר על [[אברהם אבינו]], היהודי הראשון שאת קורות חייו אנו קוראים בהרחבה בספר בראשית, ואחיינו [[לוט]] שהתגורר בעיר סדום, לא הרחק משדה הקרב.


==מהלך המלחמה==
==מהלך המלחמה==
===המלחמה הראשונה===
===המלחמה הראשונה===
במשך 12 שנה עבדו חמשת המלכים את כדרלעומר, עד שקראו מרד והכריזו על שלטון עצמאי. המרד נמשך 13 שנה, ובשנה ה-14 גייס לעזרתו כדרלעומר את שלושת המלכים הנוספים ויצא לקרב כדי להביס את המורדים.
חמשת המלכים עבדו במשך 12 שנה את כדרלעומר והעלו לו מס, עד שקראו מרד והכריזו על שלטון עצמאי. המרד נמשך 13 שנה, ובשנה ה-14 גייס לעזרתו כדרלעומר את שלושת המלכים הנוספים ויצא לקרב כדי להביס את המורדים.


בדרכם לכיכר הירדן ערכו ארבעת המלכים מלחמות וקרבות נוספים שנועדו להכות בעמים אחרים באזור (רפאים, זּוּזִים, אֵימִים, חורים, עמלקים ואמורים).
בדרכם לכיכר הירדן ערכו ארבעת המלכים מלחמות וקרבות נוספים שנועדו להכות בעמים אחרים באזור (רפאים, זּוּזִים, אֵימִים, חורים, עמלקים ואמורים).


הקרב נערך באיזור ים המלח ("עמק השִּׂידִּים"), ובסופו נחלו ארבעת המלכים ניצחון מוחץ. מלכי סדום ועמורה נמלטו לתוך באר מלאה חימר, ושאר המלכים נמלטו לעבר הרי יהודה.
הקרב נערך באיזור ים המלח ("עמק השִּׂידִּים"), ובסופו נחלו ארבעת המלכים ניצחון מוחץ. מלכי סדום ועמורה נסו ונפלו לתוך בארות חימר{{הערה|ונעשה נס למלך סדום שיצא משם. לפי שהיו באומות מקצתן שלא היו מאמינין שניצל אברהם מאור כשדים מכבשן האש וכיון שיצא זה מן החמר האמינו באברהם למפרע. בראשית רבה. הובא ברש"י.}}, ושאר המלכים נמלטו לעבר הרי יהודה.


ארבעת המלכים נכנסו לערים סדום ועמורה ובזזו את כל הרכוש; תוך שהם עושים זאת, הם הבחינו בלוט, אחיינו של אברהם, בזזו את רכושו ולקחו אותו כעבד.
ארבעת המלכים נכנסו לערים סדום ועמורה ובזזו את כל הרכוש; תוך שהם עושים זאת, הם הבחינו בלוט, אחיינו של אברהם, בזזו את רכושו ולקחו אותו כ[[עבד]].


===המלחמה השניה===
===המלחמה השניה===
החדשות הגיעו חיש מהר לאוזנו של הדוד אברהם, והוא החליט לרדוף אחרי המלכים כדי לשחרר את אחיינו השבוי. במקרא מצויין כי הוא נעזר ב-318 "חניכיו ילידי ביתו" ויחד הם רדפו אחרי ארבעת המלכים עד למקום בשם 'חובה' שהיה בסמיכות לדמשק. מעניין כי בתלמוד מובאת דיעה כי אליעזר עבד אברהם היה היחידי שהצטרף אליו במלמה, והמספר 318 הוא מספר הגימטריא של שמו 'אליעזר'. בעורף נותרו חבריו הטובים של אברהם, אשכול וענר.
התורה מספרת: "וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי"{{הערה|בראשית יד, חג.}}, ורש"י מפרש בזה שני פירושים. לפי הפשט, זה [[עוג מלך הבשן|עוג]] שפלט מן המלחמה בשלב שארבעת המלכים הכו את הרפאים. לפי הדרש, זה עוג שפלט מדור [[המבול]]. כוונת עוג היתה שיהרג אברהם וישא את [[שרה]].


אברהם הצליח במשימתו; הוא ניצח את המלכים, שיחרר את לוט ואת שאר השבויים, ולקח עמו את הרכוש שבזזו המלכים מסדום ועמורה.
כשהחדשות הגיעו לאוזנו של אברהם, הוא החליט לרדוף אחרי המלכים כדי לשחרר את אחיינו השבוי. במקרא מצויין כי הוא נעזר ב-318 "חניכיו ילידי ביתו" ויחד הם רדפו אחרי ארבעת המלכים עד למקום בשם 'חובה' שהיה בסמיכות לדמשק. בתלמוד מובאת דיעה כי אליעזר עבד אברהם היה היחידי שהצטרף אליו במלחמה, והמספר 318 הוא מספר ה[[גימטריה]] של שמו 'אליעזר'{{הערה|נדרים לב.}}. בעורף נותרו חבריו הטובים של אברהם, אשכול וענר.


כאשר הוא שב עטור ניצחון לארצו, כהן האלוקים מלכי-צדק הוציא לקראתו לחם ויין, כפי שנהגו לעשות למנצחים במלחמה.
אברהם ניצח את המלכים, שיחרר את לוט ואת שאר השבויים, ולקח עמו את הרכוש שבזזו המלכים מסדום ועמורה.
 
כאשר הוא שב עטור ניצחון לארצו, כהן האלוקים מלכי-צדק{{הערה|בגמרא (נדרים לב) מובא שהוא שֵׁם בן [[נח]].}} הוציא לקראתו [[לחם]] ו[[יין]], כפי שנהגו לעשות למנצחים במלחמה.


מלך סדום אסיר תודה לאברהם, ומציע לו לקחת את כל הרכוש כתמורה לשחרור השבויים. אך אברהם נשבע כי לעצמו הוא לא יקח "מחוט ועד שרוך נעל". אך הוא הסכים לקחת חלק שיחולק שווה בשווה בין הלוחמים ובין אלו שנותרו לשמור בעורף.
מלך סדום אסיר תודה לאברהם, ומציע לו לקחת את כל הרכוש כתמורה לשחרור השבויים. אך אברהם נשבע כי לעצמו הוא לא יקח "מחוט ועד שרוך נעל". אך הוא הסכים לקחת חלק שיחולק שווה בשווה בין הלוחמים ובין אלו שנותרו לשמור בעורף.
לאחר הניצחון במלחמה אברהם חשש שמא התמעטו זכויותיו על ידי הנס שנעשה לו, ועל כך אומר לו הקב"ה "אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד"{{הערה|בראשית טו, א.}} ה' מבטיח לו את הבטחת הזרע, הבטחת הארץ, ועורך איתו את [[ברית בין הבתרים]].


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
11,172

עריכות

תפריט ניווט