דבר מלכות לך לך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 751 בתים ,  26 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
*'''אות א'.''' [[שבת]] [[פרשת לך לך]] היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על [[אברהם אבינו]] - היהודי הראשון, ועל ההציווים וה[[כריתת ברית|בריתות]] שה' כרת עמו. דברים אלו צריכים לבטאות את התוכן של כללות ה[[תורה]] וה[[יהדות]].
*'''אות א'.''' [[שבת]] [[פרשת לך לך]] היא שבת כללית כי בה מתחילים לקרוא בתורה על [[אברהם אבינו]] - היהודי הראשון, ועל ההציווים וה[[כריתת ברית|בריתות]] שה' כרת עמו. דברים אלו צריכים לבטאות את התוכן של כללות ה[[תורה]] וה[[יהדות]].
   
   
*'''אות ב'.''' אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה ל[[מתן תורה]], זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". הרבי שואל, מהי ההוראה והפעולה החוזרת בכל שנה, מהציווי לאברהם שהיה '''הכנה''' למתן תורה - אלינו, הרבה לאחרי מתן תורה. וגם שבכל יום יש מחדש מתן תורה{{הערה|כמו שאנחנו אומרים בנוסח [[ברכות התורה]] "נותן התורה" שה' נותן בכל יום מחדש את התורה.}} אצל כל אחד, ולמה אחרי זה צריך הכנה למתן תורה?
*'''אותיות ב' וג'.''' אברהם אבינו התחיל את התקופה של ההכנה ל[[מתן תורה]], זאת בעיקר בציווי ה' אליו "לך לך". הרבי שואל, מהי ההוראה והפעולה החוזרת בכל שנה, מהציווי לאברהם שהיה '''הכנה''' למתן תורה - אלינו, הרבה לאחרי מתן תורה. וגם שבכל יום יש מחדש מתן תורה{{הערה|כמו שאנחנו אומרים בנוסח [[ברכות התורה]] "נותן התורה" שה' נותן בכל יום מחדש את התורה.}} אצל כל אחד, ולמה אחרי זה צריך הכנה למתן תורה? '''נקודת הביאור'''{{טקסט מוקטן|(אות ג')}}: להיפך, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן תורה העליון יותר.


*'''אות ג'.''' נקודת הביאור: להיפך, מכיון שבכל יום יש שוב מתן תורה בדרגה עליונה יותר משל יום האתמול, לכן צריך לעשות בכל יום שוב הכנה - למתן תורה העליון יותר.
*'''אותיות ד' וה'.''' '''בעומק יותר''': הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, הוא כי הוא נצרך בשביל שלימות המתן תורה{{הערה|זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא נוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".}}. להבנת הענין, הרבי מקדים שאלה נוספת: מה שייך ל[[מעשה|פועל]] בימינו הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה ל[[ארץ ישראל]]? '''הביאור'''{{טקסט מוקטן|(אות ה')}}: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעת עמים, אלא גם את ארץ [[שלוש]] אומות{{הערה|קיני קניזי וקדמוני}} - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו. וכן, כל זמן שלא ננמצאים כל בני ישראל בארץ.


*'''אות ד'.''' בעומק יותר: הצורך ב"לך לך" כל יום מחדש, הוא כי הוא נצרך בשביל שלימות המתן תורה{{הערה|זאת אומרת, שה"לך לך" שבכל יום, אינו רק הכנה למתן תורה, אלא נוא מוכרח לשלימות הכלליתך של ה"מתן תורה".}}. להבנת הענין, הרבי מקדים שאלה נוספת:מה שייך ל[[מעשה|פועל]] בימינו הציווי "לך לך...אל הארץ" - כניסה ל[[ארץ ישראל]]?
*'''אותיות ו' וז'.''' וזוהי ההוראה ל'''פועל''' ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים ב[[הדור השביעי|דור האחרון לגלות]] והראשון ל[[גאולה]], שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך". באותו אופן {{טקסט מוקטן|(אות ז')}} יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק ב[[תורה חדשה מאתי תצא]] ב[[ימות המשיח]], ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך.


*'''אות ה'.''' הביאור: כשה' נתן לאברהם את ארץ ישראל, הוא לא נתן לו רק את ארץ שבעת עמים, אלא גם את ארץ [[שלוש]] אומות{{הערה|קיני קניזי וקדמוני}} - אותם לא כבשנו בפועל עד היום. ולכן כל עוד לא מחזיקים בפועל בארץ ג' עמים, חסר גם בשלימות של העמים שכן כבשנו. וכן, כל זמן שלא ננמצאים כל בני ישראל בארץ.
*'''אותיות '''ח' - י"א''' '''''תוספת ביאור''''': מתן תורה ענינו חיבור עליונים ותחתונים, עד לדירה בתחתונים; ענין שהחל בציווי "לך לך" {{טקסט מוקטן|(אותיות ח'-ט')}}. תוכן זה מודגש במצות [[ברית מילה|מילה]] של אברהם, שבו מתבטאת החדרת האור האלוקי ב[[גוף]] ה[[גשמי]] {{טקסט מוקטן|(אות י')}}. וזהו גם התוכן של קנין הארץ על ידי אברהם, דירה לו
 
יתברך בארץ הגשמית - בעולם הגשמי{{טקסט מוקטן|(אות י"א)}}.
*'''אות ו'.''' וזוהי ההוראה ל'''פועל''' ב"לך לך...אל הארץ". שהיות ועוד לא כבשנו את ארץ ג' עמים, נמצאים עדין באמצע קנין הארץ. ובמיוחד עכשיו, שנמצאים ב[[הדור השביעי|דור האחרון לגלות]] והראשון ל[[גאולה]], שצריכים להתכונן לירושת ארץ ג' עמים - "לך...אל ארצך".
 
*'''אותו ז'.''' באותו אופן יש לומר לבאר גם את הציווי "לך לך" - הכנה למתן תורה, שהשלימות במתן תורה תהיה רק ב[[תורה חדשה מאתי תצא]] ב[[ימות המשיח]], ולכן אנו אוחזים עדיין בשלבי ההכנה לקבלת התורה וצריכים להתכונן אליה בעבודה של לך לך.


{{הערות שוליים|}}
{{הערות שוליים|}}
2,913

עריכות

תפריט ניווט