לוט: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 94 בתים ,  25 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''לוט''' היה אחיין של אברהם אבינו (בן אחיו הרן), אביהם של עמון ומואב (דרך בנותיו), מלך המשיח היוצא מדוד המלך נמנה על צאצאיו.
'''לוֹט''' היה אחיין של [[אברהם אבינו]] (בן אחיו הרן), אביהם של עמון ומואב (דרך בנותיו). [[מלך המשיח]] היוצא מ[[דוד המלך]] נמנה על צאצאיו.


==במקרא==
==במקרא==
ב[[פרשת לך לך]] מסופר כי היתה מריבה בין רועיו של אברהם לרועיו של אחיינו לוט, אם מותר לרעות את בהמותיהם בשדות זרים, בעקבות טענתו של לוט כי הוא יורשו היחיד של אברהם אבינו וממילא גם יורשו של ארץ ישראל ששייכת לו (טענה מופרכת לאור העובדה כי ארץ ישראל עדיין לא ניתנה לאברהם אבינו ובוודאי שלא ללוט). בעקבות מריבה זו מבקש אברהם אבינו מלוט "הפרד נא מעלי", והם נפרדים זה לדרך הקדושה ולוט לסדום - מקום של רשעים.
ב[[פרשת לך לך]] מסופר כי היתה מריבה בין רועיו של אברהם לרועיו של אחיינו לוט, אם מותר לרעות את בהמותיהם בשדות זרים, בעקבות טענתו של לוט כי הוא יורשו היחיד של אברהם אבינו וממילא גם יורשה של [[ארץ ישראל]] ששייכת לו (טענה מופרכת לאור העובדה כי ארץ ישראל עדיין לא ניתנה לאברהם אבינו ובוודאי שלא ללוט). בעקבות מריבה זו מבקש אברהם אבינו מלוט "הפרד נא מעלי", והם נפרדים זה לדרך הקדושה ולוט לסדום - מקום של רשעים.


ב[[פרשת וירא]] מסופר כי ה[[מלאכים]] שנשלחו להפוך את סדום ועמורה מגיעים לסדום, שם מחכה להם לוט, הוא מבקשם להיות אורחים בביתו, כפי שלמד מדודו אברהם. הוא מכניס את האורחים לביתו וה[[קול]] יוצא בעיר כי ישנם אורחים בעיר, מה שמביא את אנשי העיר לצור על בית לוט בתביעה להוציא את האורחים החוצה ולעשות בהם שפטים. לוט מסרב. בשלב זה ה[[מלאכים]] מוציאים את לוט ובני משפחתו אל מחוץ לעיר ומצווים עליהם לברוח להרים, לפני ש[[הקב"ה]] מחריב את העיר.
ב[[פרשת וירא]] מסופר כי ה[[מלאכים]] שנשלחו להפוך את סדום ועמורה מגיעים לסדום, שם מחכה להם לוט, הוא מבקשם להיות אורחים בביתו, כפי שלמד מדודו אברהם. הוא מכניס את האורחים לביתו וה[[קול]] יוצא בעיר כי ישנם אורחים בעיר, מה שמביא את אנשי העיר לצור על בית לוט בתביעה להוציא את האורחים החוצה ולעשות בהם שפטים. לוט מסרב. בשלב זה ה[[מלאכים]] מוציאים את לוט ובני משפחתו אל מחוץ לעיר ומצווים עליהם לברוח להרים, לפני ש[[הקב"ה]] מחריב את העיר.
שורה 17: שורה 17:


הרבי מבאר כי הדבר הינו חילוק משמעותי הלכה למעשה; שהרי אם גופה נשאר ב[[עצמותו]] ונס הופך אותו למציאות של מלח, נמצא כי הוא מטמא טומאת מת, אך אם גופה נתהפך לגמרי למציאות חדשה של מלח, וודאי שאינו מטמא מת.{{הערה|[[רשימות]].}}
הרבי מבאר כי הדבר הינו חילוק משמעותי הלכה למעשה; שהרי אם גופה נשאר ב[[עצמותו]] ונס הופך אותו למציאות של מלח, נמצא כי הוא מטמא טומאת מת, אך אם גופה נתהפך לגמרי למציאות חדשה של מלח, וודאי שאינו מטמא מת.{{הערה|[[רשימות]].}}
==בחסידות==
==בחסידות==
קודם הבירור היה לוט כלול באברהם בקדושה כמו סיגים אשר קודם הצירוף ובירור מעורבים הם עם [[זהב]]. ולכן לו"ט בגי' [[שם מ"ה]], כי הוא בחינת ה[[אחוריים]] דשם מ"ה. אך הוא מקור [[חכמה]] ו[[בינה]] ד[[קליפה]], לכן נקרא לוט לשון קללה, ולכן הלך לוט את אברהם קודם הבירור.  
קודם הבירור היה לוט כלול באברהם בקדושה כמו סיגים אשר קודם הצירוף ובירור מעורבים הם עם [[זהב]]. ולכן לו"ט בגימטריה [[שם מ"ה]], כי הוא בחינת ה[[אחוריים]] דשם מ"ה. אך הוא מקור [[חכמה]] ו[[בינה]] ד[[קליפה]], לכן נקרא לוט לשון קללה, ולכן הלך לוט את אברהם קודם הבירור.
 
ולכן יצא מלוט עמון ומואב אשר יצאה מהם רות המואביה ונעמה העמונית כי מואב היא בחינת חכמה דקליפה ונעמה הוא לשון נועם בינה התגלות [[עתיק]] ב[[בינה]], ועל ידי בירור יצאה רות המואביה ונעמה העמונית מן חכמה ובינה דקליפה ואחר הבירור נפרדו סיגי לוט מאברהם{{הערה|תורה אור לך לך יא, ד}}.


ולכן יצא מלוט עמון ומואב אשר יצאה מהם רות המואביה ונעמה העמונית כי מואב היא בחינת חכמה דקליפה ונעמה הוא לשון נועם בינה התגלות עתיק בבינה, וע"י בירור יצאה רות המואביה ונעמה העמוני' מן חו"ב דקליפה ואחר הבירור נפרדו סיגי לוט מאברהם{{הערה|תורה אור לך לך יא, ד}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פרשת לך לך]]
[[קטגוריה:האבות]]
[[קטגוריה:האבות]]
11,466

עריכות

תפריט ניווט