דבר מלכות נח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 33 בתים ,  23 באוקטובר 2020
שורה 28: שורה 28:
*'''אות ו'.''' היות ושבת נח היא שבת כללית בנוגע לפועל, צריך לעשות בה חשבון נפש בנוגע לפועל ה[[שנה]] הקרובה. אך על החשבון להיות בהתאם לַשבת - שהוי' הוא האלקים, כפי שיבואר בהמשך.
*'''אות ו'.''' היות ושבת נח היא שבת כללית בנוגע לפועל, צריך לעשות בה חשבון נפש בנוגע לפועל ה[[שנה]] הקרובה. אך על החשבון להיות בהתאם לַשבת - שהוי' הוא האלקים, כפי שיבואר בהמשך.


*'''אות ז'.''' יהודי צריך לבחון את מצבו מזמן לזמן ב[[חשבון נפש]]{{הערה|במיוחד בענינים של [[בין אדם לחבירו]].}}. בחשבון נפש שלוש סוגים: '''א'.''' שהאדם מפשפש במעשיו ובודק את המצריך תיקון. החסרון: כך נכנס להגבלה, שמתעסק בתיקון פרטים. '''ב'.''' שמתעלה לעולם ולמדריגה נעלית יותר, ובמילא מתבטלים כל הענינים הבלתי רצויים. החסרון: כך לא מודגש איך שכל הפרטים מתתקנים. '''ג'.''' השלימות שבחיבור שני האופנים: שמתעלה לדרגה נעלית יותר, וההתעלות משתקפת בכל פרט. ובאופן זה אין כל צער, אלא רגש של [[שמחה]] שבכך מתבטא קשר היהודי עם ה', גם במצב שחטא.
*'''אות ז'.''' יהודי צריך לבחון את מצבו מזמן לזמן ב[[חשבון נפש]]{{הערה|במיוחד בענינים של [[בין אדם לחבירו]].}}. בחשבון נפש שלוש סוגים: '''א'.''' שהאדם מפשפש במעשיו ובודק את המצריך תיקון. החסרון: כך נכנס להגבלה, שמתעסק בתיקון פרטים. '''ב'.''' שמתעלה לעולם ולמדריגה נעלית יותר, ובמילא מתבטלים כל הענינים הבלתי רצויים. החסרון: כך לא מודגש תיקון הפרטים. '''ג'.''' בחיבור שני האופנים: שמתעלה לדרגה נעלית יותר, וההתעלות משתקפת בכל פרט. וכך אין בתשובה כל צער, ולהיפך, [[שמחה]] על שבכך מתבטא קשר היהודי עם ה', גם במצב שחטא.


*'''אות ח'.''' אופן עשיית החשבון, מודגש באופן עבודת [[יום השבת]]{{הערה|זמן אמירת השיחה}}, כפי שהפסוק אומר{{ציטוטון|שבת להוי"ה אלוקיך}} - שהוי' חודר ומתגלה בשם אלוקים. ה[[תשובה]] שביום השבת היא [[תשובה עילאה]], וב[[שמחה]] גדולה, שמתבטלת מציאותו לגמרי ב[[לימוד התורה]].
*'''אות ח'.''' אופן עשיית החשבון, מודגש באופן עבודת [[יום השבת]]{{הערה|זמן אמירת השיחה}}, כפי שהפסוק אומר{{ציטוטון|שבת להוי"ה אלוקיך}} - שהוי' חודר ומתגלה בשם אלוקים. ה[[תשובה]] שביום השבת היא [[תשובה עילאה]], וב[[שמחה]] גדולה, שמתבטלת מציאותו לגמרי ב[[לימוד התורה]].
2,913

עריכות

תפריט ניווט