שער היחוד והאמונה - פרק א': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
מטרת [[שער היחוד והאמונה]] היא להסביר מהו [[יחודא עילאה]] ומהו [[יחודא תתאה]], ובלשון אדמו"ר הזקן לפני תחילת פרק א': '''להבין מעט מזער מה שאמר ב[[זהר]] ד[[שמע ישראל]] כו' הוא [[יחודא עילאה]] ו[[בשכמל"ו|ברוך שם כבוד מלכותו]] הוא [[יחודא תתאה]].'''
בחלקו הראשון של [[שער היחוד והאמונה]]{{הערה|פרקים א-ז.}} שואל אדמו"ר הזקן, שמאחר וה' אחד הוא - כיצד יתכן להבין זאת בשני אופנים?{{ש}}
 
ומסביר: ליחוד ה' אכן יש רק פירוש אחד{{הערה|ומוסבר באריכות בפרקים א-ו'.}}, אך '''באופן''' הביטול יש שתי דרגות, [[יחודא עילאה]] ו[[יחודא תתאה]]{{הערה|כפי שיוסבר בפרק ז'.}}
כדי להבין את ההבדל בין יחודא עילאה לתתאה מקדים הרבי הקדמה ארוכה ([[שער היחוד והאמונה - פרק א'|פרק א']]-[[שער היחוד והאמונה - פרק ו'|פרק ו']], חצי מכל שער היחוד והאמונה) מהו בכלל "[[יחוד (חסידות)|יחוד]]". תוכנו הכללי של ההסבר הוא, שבמילה '''יחוד''' התכוונו חכמים לומר, ש'''אלוקות ועולם אינם שני דברים נפרדים, אלא דבר אחד ממש.'''
 
===התוכן של פרק א'===
'''בפרק א'''' מוסבר, שהעולם איננו מציאות לעצמו אלא רק התגלות של אלוקות:
 
למרות שבמבט שטחי העולם נראה כדבר שמסתיר על האלוקות ('עולם' מלשון העלם והסתר), כאשר מתבוננים בצורה נכונה, אפשר להבחין שהעולם דווקא מגלה על מציאות האלוקות, היות וכל ה[[עולמות]] (וה[[נבראים]] שבהם) נבראו ב[[עשרה מאמרות]], וכפי שהסביר [[הבעל שם טוב]] את משמעות הדבר: אם חס ושלום יפסיק הקב"ה רגע אחד "לומר" את המאמרות - מיד תתבטל מציאות כל העולמות, והם יחזרו להיות [[אין]] ואפס כמו קודם בריאתם.
 
אם כך, עצם זה שיש מציאות של עולמות, מהווה הדבר ביטוי מוחשי לכך להתגלות של הקב"ה על ידי המאמרות.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 16: שורה 8:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
עניינו של פרק א' הוא [[ביטול]] ה[[נבראים]] לכח האלקי המהווה אותם בתמידות שהוא [[עשרה מאמרות]] שבהם נברא העולם. כל זה לפי תורת [[הבעש"ט]], ולפניו [[האר"י]] הקדוש, ולפניו ב[[ספר יצירה]].
קודם להסבר '''יחוד ה''''{{הערה|שיוסבר לקמן בפרק ו'.}} יש להקדים מהי מציאות '''הנבראים'''. תחילת ההסבר היא שהעולם (גם '''אחרי''' שנברא) בטל במציאותו לאלוקות.{{ש}} עשר המאמרות{{הערה|יהי אור, יהי רקיע וכו'.}} ממשיכים להוות ולחיות את הנבראים מאין ליש ללא הפסק כל רגע מחדש.{{ש}}דבר זה נכון גם לגבי הנבראים שלא הוזכרו במפורש בעשר המאמרות (כדוגמת אבן).


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[השתלשלות]]
{{הערות שוליים}}
 
{{סדרה|הקודם=[[ליקוטי אמרים חלק שני - חינוך קטן|ליקוטי אמרים חלק שני - חינוך קטן]]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ב'|פרק ב']]}}
{{סדרה|הקודם=[[ליקוטי אמרים חלק שני - חינוך קטן|ליקוטי אמרים חלק שני - חינוך קטן]]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ב'|פרק ב']]}}
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
1,542

עריכות

תפריט ניווט