16,089
עריכות
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (←טעמים) |
||
שורה 54: | שורה 54: | ||
;איש ואשתו | ;איש ואשתו | ||
הרמ"א הציע ביאור אחר להיתר, בגלל שחיוב השניה של הבעל בסוכה הוא משום "איש ואשתו", בגלל שנאמר "תשבו, כעין תדורו", בגלל שגם בבית יושנים האיש | הרמ"א הציע ביאור אחר להיתר, בגלל שחיוב השניה של הבעל בסוכה הוא משום "איש ואשתו", בגלל שנאמר "תשבו, כעין תדורו", בגלל שגם בבית יושנים האיש והאישה גם כך ב[[סוכה]] צרך להיות כך, ועל פי כך נכתב שאדם שאין באפשרותו לישן עם אשתו פטור (מצד גדר מצוות ישיבה בסוכה). וזאת על אף שה[[אישה]] עצמה פטורה מכל [[מצוות עשה שהזמן גרמא]], משום כך הבעל נפטר, גם כשאין לאשתו מקום לשהות בסוכה יחד עמו. | ||
הפוסקים היקשו על ביאורו{{הערה|מגן אברהם סעיף קטן ח, ט"ז סעיף קטן ט, ביאור הגר"א שם ועוד.}} מכמה צדדים, אחד מהם הוא מדברי הגמרא{{הערה|סוכה כז, ב.}} "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת", שבאופן זה לא יוכלו לישן עם נשותיהם ולמרות זאת בישיבתם זו יוצאים ידי חובתם. כמו כן הביאו טענה שאילו המצווה היא איש וביתו, אם כן כאשר אדם בנה את הסוכה באופן שאין באפשרותו לישן בה עם אשתו הסוכה אמורה להיות פסולה משום שהבונה סוכה חייב לבנותה באופן שיוכל לקיים בה את המצווה (ורק אם לאחרי בנייתה נוצרה בעיה בסוכה אז יש דין מצטער וכדומה){{הערה|שולחן ערוך סימן תר"מ סעיף ד.}}. | |||
חלק מהאחרונים {{הערה|מגן אברהם סעיף קטן ח.}} ביארו את הפטור על פי טענה זו, אמנם לא מצד 'דין' סוכה אלא מצד מצטער שהאדם מצטער לישן ללא אשתו. (ויש שכתבו שהוא רק בשעת עונה{{הערה|משנה ברורה סעיף קטן יח. וצריך עיון מקורו.}}) | |||
חלק אחר מהאחרונים{{הערה|ט"ז סעיף קטן ט וכן כתב בשולחן ערוך [[אדמו"ר הזקן]] סעיף ט.}} כתבו שהסיבה הוא מצד העוסק במצווה פטור מן המצווה שחייב אדם לשמח את אשתו ברגל{{הערה|מלשון ה'דרכי משה' משמע שכלל בביאורו את כל שלשת הביאורים עיין שם (אמנם ברמ"א הביא רק הביאור דלעיל בפנים).}}. | |||
כל הביאורים האמורים הם אף כשאשתו אינה טהורה{{הערה|דרכי משה, שולחן ערוך אדה"ז.}}. לגבי בחורים שאינם נשואים | כל הביאורים האמורים הם אף כשאשתו אינה טהורה{{הערה|דרכי משה, שולחן ערוך אדה"ז.}}. לגבי בחורים שאינם נשואים חלק מהאחרונים אמרו שסומכים על רוב האנשים שמקילים מצד 'כעין תדורו' ובפרט אדם הסמוך אצל בעל הבית שפטור{{הערה|1=אשל אברהם [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40313&st=&pgnum=13 סימן תרל"ט]}}. | ||
טעם נוסף | טעם נוסף שמובא בראשונים שהוא מחשש גנבים. | ||
===הטעם על פי תורת החסידות=== | ===הטעם על פי תורת החסידות=== |