16,089
עריכות
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (←טעמים) |
||
שורה 49: | שורה 49: | ||
===טעמים=== | ===טעמים=== | ||
טעמים שונים נכתבו על | טעמים שונים נכתבו על היתר זה: | ||
;מפני הצינה | ;מפני הצינה | ||
היו מהראשונים שכתבו שטעם הפטור הוא משום חולה או מצטער, שבגלל הצינה קשה ומסוכן לו לישון בסוכה{{הערה|מרדכי, "מפני סכנת הצינה שהיא מצויה בלילות ובמחוזות האלו וכן שהם עלולים בגשמים הרבה... והרי אנו כמורשים מעיקרא" - חידושי המאירי ורבנו מנוח.}}. אמנם הרמ"א בדרכי משה מקשה על ביאור זה, משום שרואים שמנהג זה נהוג אף במקומות שאינם קרים. כמו כן הקשו שלהאדם חובה להביא עמו לסוכה כרים וכסתות להתחמם בהם (אמנם על יסוד ביאור זה כתבו אף המחמירים שכאשר האדם אין ביכולתו להכניס לסוכה כרים וכסתות הרי הוא פטור מהמצווה). | |||
;איש ואשתו | ;איש ואשתו | ||
הרמ"א | הרמ"א הציע ביאור אחר להיתר, בגלל שחיוב השניה של הבעל בסוכה הוא משום "איש ואשתו", בגלל שנאמר "תשבו, כעין תדורו", בגלל שגם בבית יושנים האיש והאיהש גם כך ב[[סוכה]] צרך להיות כך, ועל פי כך נכתב שאדם שאין באפשרותו לישן עם אשתו פטור (מצד גדר מצוות ישיבה בסוכה). וזאת על אף שה[[אשה]] עצמה פטורה מכל [[מצוות עשה שהזמן גרמא]], משום כך הבעל נפטר, גם כשאין לאשתו מקום לשהות בסוכה יחד עמו. | ||
והקשו על ביאורו הפוסקים{{הערה|מגן אברהם סעיף קטן ח, ט"ז סעיף קטן ט, ביאור הגר"א שם ועוד.}} מכמה צדדים, ומהם מדברי הגמרא{{הערה|סוכה כז, ב.}} "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת", שוודאי באופן זה לא יוכלו לישן עם נשותיהם ולמרות זאת בישיבתם זו יוצאים ידי חובתם. כמו כן טענו שאילו המצווה היא איש וביתו, אם כן כאשר אדם בנה את הסוכה באופן שאין באפשרותו לישן בה עם אשתו הסוכה אמורה להיות פסולה משום שהבונה סוכה חייב לבנותה באופן שיוכל לקיים בה את המצווה (ורק אם לאחרי בנייתה נוצרה בעיה בסוכה אז יש דין מצטער וכדומה){{הערה|שולחן ערוך סימן תר"מ סעיף ד.}}. | והקשו על ביאורו הפוסקים{{הערה|מגן אברהם סעיף קטן ח, ט"ז סעיף קטן ט, ביאור הגר"א שם ועוד.}} מכמה צדדים, ומהם מדברי הגמרא{{הערה|סוכה כז, ב.}} "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת", שוודאי באופן זה לא יוכלו לישן עם נשותיהם ולמרות זאת בישיבתם זו יוצאים ידי חובתם. כמו כן טענו שאילו המצווה היא איש וביתו, אם כן כאשר אדם בנה את הסוכה באופן שאין באפשרותו לישן בה עם אשתו הסוכה אמורה להיות פסולה משום שהבונה סוכה חייב לבנותה באופן שיוכל לקיים בה את המצווה (ורק אם לאחרי בנייתה נוצרה בעיה בסוכה אז יש דין מצטער וכדומה){{הערה|שולחן ערוך סימן תר"מ סעיף ד.}}. |