2,365
עריכות
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
דוד קורצוג (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
==המשחק במקורות== | ==המשחק במקורות== | ||
ב[[תלמוד ירושלמי]] מסכת תענית{{הערה|פרק ד, משנה ה.}} מספרים חכמים ש'טור שמעון' נחרבה על אף שתושביה היו מרבים לתת צדקה ולכבד את השבת, מפני שהיו משחקין בכדור בשבת{{הערה|בטעם חומרת האיסור נחלקו המפרשים, כאשר חלקם טוענים שהבעיה היתה בכך שביטלו אותה בשביל משחק, ובשל כך הבעיה היא לא רק עם משחק בכדור אלא עם כל משחק, ואילו לפי מפרשים אחרים הבעיה היתה עם טלטול הכדור ברשות הרבים.}}. | |||
ב[[שולחן ערוך]]{{הערה|אורח חיים סימן שח, סעיף מה.}} נפסק שאסור לשחק בכדור בשבת והוא מוקצה. | |||
==התייחסות הרבי== | ==התייחסות הרבי== | ||
בחודש מנחם אב תשל"ג, במסגרת קייטנות [[שיעורי לימודי הדת]] בארץ הקודש, אחד מהפרסים שחולקו כדי לעודד ילדים להשתתף בפעילות היה כדור רגל, וכאשר דיווחו על כך לרבי, השיב הרבי בחריפות: '''"מה הכריח להכניס זה דוקא? {{מונחון|הכלו|האם אזלו}} כל שאר הדברים שבארץ הקודש תבנה ותכונן???!! | בחודש מנחם אב [[תשל"ג]], במסגרת קייטנות [[שיעורי לימודי הדת]] בארץ הקודש, אחד מהפרסים שחולקו כדי לעודד ילדים להשתתף בפעילות היה כדור רגל, וכאשר דיווחו על כך לרבי, השיב [[הרבי]] בחריפות: '''"מה הכריח להכניס זה דוקא? {{מונחון|הכלו|האם אזלו}} כל שאר הדברים שבארץ הקודש תבנה ותכונן???!! | ||
האמנם אף אחד מכל אלו שדנו בזה – לא עלה בדעתו ספק שאפשר שפרס השייך למבצע חב"ד | האמנם אף אחד מכל אלו שדנו בזה – לא עלה בדעתו ספק שאפשר שפרס השייך למבצע חב"ד ו[[אדמו"ר הזקן]] – אפשר להיות אופניים וסוכריות וכו' אבל לא כדור רגל"'''... | ||
במקביל, בשיחה טלפונית עם הרב אפרים וולף, ביקש הרבי למסור לרב לייבוב, שהרבי אינו גורס את פרס הכדורגל, ויש לגרוס את המודעות שנדפסו, באופן מוחלט שלא ייתנו לילדים פרס זה, ושידעו להבא את יחסו של הרבי. | במקביל, בשיחה טלפונית עם הרב אפרים וולף, ביקש הרבי למסור לרב לייבוב, שהרבי אינו גורס את פרס הכדורגל, ויש לגרוס את המודעות שנדפסו, באופן מוחלט שלא ייתנו לילדים פרס זה, ושידעו להבא את יחסו של הרבי. | ||
בהתוועדות מוצאי שבת פרשת שמיני תשל"ט, התבטא הרבי ביחס לגופים מסויימים שמהעומדים בראשם גם יהודים שלא למדו תורה מימיהם, אך מתיימרים לפסוק דינים היפך התורה והשולחן-ערוך, ובין השאר אמר אודות אחד מהם: "בין התוארים המוענקים לאותו אדם – שבעת יושבו על ספסל הלימודים באוניברסיטה הצליח במיוחד במשחק ה'פוטבאל': בשעה שהיו צריכים לבעוט (כפי שזה מכונה) בכדור לגרום לו להיכנס למקום הראוי לו – היה הוא זה שהצטיין בכך, ולא רק ברגלו הימנית אלא גם ברגל שמאל, וככל הפרטים שבדבר!". | בהתוועדות מוצאי שבת פרשת שמיני [[תשל"ט]], התבטא הרבי ביחס לגופים מסויימים שמהעומדים בראשם גם יהודים שלא למדו תורה מימיהם, אך מתיימרים לפסוק דינים היפך התורה והשולחן-ערוך, ובין השאר אמר אודות אחד מהם: "בין התוארים המוענקים לאותו אדם – שבעת יושבו על ספסל הלימודים באוניברסיטה הצליח במיוחד במשחק ה'פוטבאל': בשעה שהיו צריכים לבעוט (כפי שזה מכונה) בכדור לגרום לו להיכנס למקום הראוי לו – היה הוא זה שהצטיין בכך, ולא רק ברגלו הימנית אלא גם ברגל שמאל, וככל הפרטים שבדבר!". | ||
"יש מי שאינם יודעים 'פוטבאל' מהו – ובכן: נפסק בשולחן ערוך "אסור לשחוק בכדור בשבת" (אורח חיים סימן שח סעיף מה. שולחן ערוך אדמו"ר הזקן שם סעיף פג) וככל השקלא-וטריא בזה, הידועה גם ליהודים שומרי תורה ומצוות, ובכל זאת מעדיפים הם לומר פרק תהלים במקום להתעסק ב'פוטבאל'!". | "יש מי שאינם יודעים 'פוטבאל' מהו – ובכן: נפסק בשולחן ערוך "אסור לשחוק בכדור בשבת" (אורח חיים סימן שח סעיף מה. שולחן ערוך אדמו"ר הזקן שם סעיף פג) וככל השקלא-וטריא בזה, הידועה גם ליהודים שומרי תורה ומצוות, ובכל זאת מעדיפים הם לומר פרק תהלים במקום להתעסק ב'פוטבאל'!". | ||
". . השולחן-ערוך פוסק שמשחק ה'פוטבאל' הוא עניין שאינו יכול להביא תועלת בלימוד התורה והבנת התורה, זהו עניין המבזבז את הזמן ונוטל את תשומת הלב, וכדאיתא | ". . השולחן-ערוך פוסק שמשחק ה'פוטבאל' הוא עניין שאינו יכול להביא תועלת בלימוד התורה והבנת התורה, זהו עניין המבזבז את הזמן ונוטל את תשומת הלב, וכדאיתא ב[[חובת הלבבות]] (שער ח' פ"ג אופן כה) שלא ייתכנו אהבת העולם ואהבת ה' באותו כלי! ואותו אחד שהקדיש רוב שימת לבבו והשתדלותו לאותם עניינים, חוץ מלימוד התורה כדבעי, מתיימר להכריז מהי דעת תורה!...". | ||
===הלימוד מהמשחק בכדור=== | ===הלימוד מהמשחק בכדור=== | ||
בשיחת שבת פרשת שמיני תש"מ למד הרבי הוראה שאפשר ללמוד מהמשחק בכדור: | בשיחת שבת פרשת שמיני [[תש"מ]] למד [[הרבי]] הוראה שאפשר ללמוד מהמשחק בכדור: | ||
"אחרי שהילד לומר תורה ורוצה ללכת לשחק בכדור, והוא אכן הולך לשחק בכדור – הדרך איננה להכות אותו, עד שהוא לא ירצה לשחק בכדור. אלא הדרך היא, כפי | "אחרי שהילד לומר תורה ורוצה ללכת לשחק בכדור, והוא אכן הולך לשחק בכדור – הדרך איננה להכות אותו, עד שהוא לא ירצה לשחק בכדור. אלא הדרך היא, כפי ש[[הרמב"ם]] אומר, שצריך להיות 'חנוך לנער על פי דרכו', ו'ימין מקרבת' . . היות והילד בטבעו רוצה לשחק בכדור, יש להסביר לו ולפעול עליו, שמשחק הכדור גופא – יהיה 'לשם שמים'. | ||
וההסבר, שיש לומר לילד, הוא, שבכדי שהוא יוכל אחר כך ללמוד תורה טוב יותר, צריכה להיות התעמלות הגוף, והוא צריך 'להתרוצץ'. | וההסבר, שיש לומר לילד, הוא, שבכדי שהוא יוכל אחר כך ללמוד תורה טוב יותר, צריכה להיות התעמלות הגוף, והוא צריך 'להתרוצץ'. |
עריכות