המאבק על נסיעת אניות ישראליות בשבת: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "ארה"ב" ב־"ארצות הברית"
מ (החלפת טקסט – "ארה"ב" ב־"ארצות הברית")
שורה 5: שורה 5:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
בשנות היו"דים (שנות ה-50 של המאה ה-20) שימשו אניות נוסעים כאמצעי תחבורה עיקרי בין מדינות. בהפלגה בקו [[אירופה]]-{{קח|ארץ |ישראל}} היו נסיעות שנעשו בתוך פחות משבוע ונמנעו מנסיעה בשבת, אך בקו [[ארה"ב]]-ישראל היה הכרחי לנסוע במשך יותר משישה ימים ובמילא גם ב[[שבת]]. החברה הישראלית שניהלה את ההפלגות בקו זה היתה "שוהם שרותי הים", חברת בת של חברת הספנות הממשלתית "צים".
בשנות היו"דים (שנות ה-50 של המאה ה-20) שימשו אניות נוסעים כאמצעי תחבורה עיקרי בין מדינות. בהפלגה בקו [[אירופה]]-{{קח|ארץ |ישראל}} היו נסיעות שנעשו בתוך פחות משבוע ונמנעו מנסיעה בשבת, אך בקו [[ארצות הברית]]-ישראל היה הכרחי לנסוע במשך יותר משישה ימים ובמילא גם ב[[שבת]]. החברה הישראלית שניהלה את ההפלגות בקו זה היתה "שוהם שרותי הים", חברת בת של חברת הספנות הממשלתית "צים".


כבר מראשית נשיאותו כתב הרבי לפונים אליו להימנע מנסיעה באניות אלו, שהנסיעה בהם כרוכה בוודאות בחילולי שבת רבים{{הערה|1=ראה למשל [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/7/2221 חלק ז' ע' שסא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/8/2435 חלק ח' ע' קצב].}}. כמו כן פנה הרבי ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנות הראשית]] כדי לברר האם יש דרך להתיר את הנסיעה{{הערה|1=ראה אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1320 חלק ה' ע' קיב], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1354 ע' קמח].}}.
כבר מראשית נשיאותו כתב הרבי לפונים אליו להימנע מנסיעה באניות אלו, שהנסיעה בהם כרוכה בוודאות בחילולי שבת רבים{{הערה|1=ראה למשל [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/7/2221 חלק ז' ע' שסא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/8/2435 חלק ח' ע' קצב].}}. כמו כן פנה הרבי ל[[הרבנות הראשית לישראל|רבנות הראשית]] כדי לברר האם יש דרך להתיר את הנסיעה{{הערה|1=ראה אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1320 חלק ה' ע' קיב], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/5/1354 ע' קמח].}}.
שורה 22: שורה 22:
לאחר שהתעוררה הסערה בנושא נשמעו טענות נגדיות על מנת להשקיט את הסערה, והרבי התייחס אליהן אחת לאחת.
לאחר שהתעוררה הסערה בנושא נשמעו טענות נגדיות על מנת להשקיט את הסערה, והרבי התייחס אליהן אחת לאחת.


היו שטענו שאין בהפעלת האניה חילול שבת, וחברת צים אף פרסמה חוות דעת מפורטת של מהנדס שהסביר שאין צורך בחילול שבת עבור הפלגת האניה כיוון שהכל נעשה על ידי מכונות באופן אוטומטי. הרבי השיב בפירוט על טענות אלו והוכיח שהן שקר והטעייה, כיון שלא תיתכן בימינו הפעלת אניה באופן אוטומטי במשך 24 שעות. הרבי הסביר (תוך שהוא מסתמך על הידע שלו בהנדסת אניות מלימודיו ב[[צרפת]] ומעבודתו ב[[ארה"ב]]) אלו מלאכות של חילול שבת נדרשות כדי להפעיל את האניה, זאת מלבד השירותים השונים לנוסעים שמוכרחים להיות תוך חילול שבת{{הערה|1=ראה אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4580 ע' שטו]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4583 ע' שכא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4707 ע' תנג]. ועוד.}}.
היו שטענו שאין בהפעלת האניה חילול שבת, וחברת צים אף פרסמה חוות דעת מפורטת של מהנדס שהסביר שאין צורך בחילול שבת עבור הפלגת האניה כיוון שהכל נעשה על ידי מכונות באופן אוטומטי. הרבי השיב בפירוט על טענות אלו והוכיח שהן שקר והטעייה, כיון שלא תיתכן בימינו הפעלת אניה באופן אוטומטי במשך 24 שעות. הרבי הסביר (תוך שהוא מסתמך על הידע שלו בהנדסת אניות מלימודיו ב[[צרפת]] ומעבודתו ב[[ארצות הברית]]) אלו מלאכות של חילול שבת נדרשות כדי להפעיל את האניה, זאת מלבד השירותים השונים לנוסעים שמוכרחים להיות תוך חילול שבת{{הערה|1=ראה אגרות קודש חלק י"ג [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4580 ע' שטו]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4583 ע' שכא]. [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/13/4707 ע' תנג]. ועוד.}}.


עוד טענו שיש [[פיקוח נפש]] בהפלגת האניה, אם בגלל הסכנה לעצור את ההפלגה ולהעמיד את האניה בלב ים - על טענה זו השיב הרבי שאין לה בסיס, ואדרבה, הסכנה גדולה יותר בהפלגה מאשר בעגינה, מה גם שאפשר לעגון בנמל ולא בלב ים{{הערה|ראה חי"ג ע' רפה הנ"ל.}},  
עוד טענו שיש [[פיקוח נפש]] בהפלגת האניה, אם בגלל הסכנה לעצור את ההפלגה ולהעמיד את האניה בלב ים - על טענה זו השיב הרבי שאין לה בסיס, ואדרבה, הסכנה גדולה יותר בהפלגה מאשר בעגינה, מה גם שאפשר לעגון בנמל ולא בלב ים{{הערה|ראה חי"ג ע' רפה הנ"ל.}},  

תפריט ניווט