11,685
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
(5 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:נר שעווה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"היו מדייקים לעשות הנרות משעווה", [[אדמו"ר הריי"צ]]]] | [[קובץ:נר שעווה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"היו מדייקים לעשות הנרות משעווה", [[אדמו"ר הריי"צ]]]] | ||
'''תשובה ליכט''' - נר של תשובה - הוא מנהג מיוחד שנהגו בו בבית [[פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאנו]] להדליק נר לכבוד [[שבת תשובה]]{{הערה|ובבית [[אדמו"ר הצמח צדק]] שלושה נרות}} (בנוסף לשני הנרות שמדליקים ב[[ערב יום הכיפורים]], נר החיים ונר נשמה). | '''תשובה ליכט''' - נר של תשובה - הוא מנהג מיוחד שנהגו בו בבית [[פורטל:נשיאי חב"ד|רבותינו נשיאנו]] להדליק נר לכבוד [[שבת תשובה]]{{הערה|ובבית [[אדמו"ר הצמח צדק]] שלושה נרות}} (בנוסף לשני הנרות שמדליקים ב[[ערב יום הכיפורים]], נר החיים ונר נשמה). | ||
[[הרבי]] התבטא בשיחותיו שמנהג חב"ד הוא להדליק שלושה נרות | [[הרבי]] התבטא בשיחותיו שמנהג חב"ד הוא להדליק שלושה נרות לשבת תשובה כנגד שלושת ענייני ה[[תשובה]] "סור מרע" "ועשה טוב" "בקש שלום"{{הערה|שיחת ו' תשרי תשמ"ב ועוד}}. | ||
==בבית הרב== | ==בבית הרב== | ||
ב[[ספר המנהגים]] מובא שמנהג בית הרב להדליק ל[[שבת תשובה]] "אַ תשובה ליכט", ול[[יום הכיפורים]] "אַ לעבעדיגע ליכט" ונר נשמה. | ב[[ספר המנהגים]] מובא שמנהג בית הרב להדליק ל[[שבת תשובה]] "אַ תשובה ליכט", ול[[יום הכיפורים]] "אַ לעבעדיגע ליכט" ונר נשמה. | ||
ובספר השיחות{{הערה|ספר השיחות תש"ד עמ' 7-8}} של [[אדמו"ר הריי"צ]]: | ובספר השיחות{{הערה|1=בסעודת יום ב' דראש השנה תש"ד [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19806&st=&pgnum=15 ספר השיחות תש"ד עמ' 7-8] נדפס גם ב[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31685&st=&pgnum=47&hilite= ספר המאמרים תש"ט עמ' לו]}} של [[אדמו"ר הריי"צ]]: | ||
" | "ב[[ליובאוויטש]] היו שומרים ביותר על [[מנהג|מנהגים]] ובפרט מנהגים שהם מקובלים מהגאון הצדיק [[מהר"ל מפראג]]. | ||
היו מדייקים לעשות הנרות משעווה{{הערה|מובא מספר יד אליעזר: כל הנרות כשרים ומכל מקום ליוהכ"פ וליארצייט טוב | אחד המנהגים המקובלים הוא, שעושים שלושה נרות ב[[עשרת ימי תשובה]]: "נר של תשובה" (תשובה ליכט){{הערה|בהערת [[הרבי]] שם: לעת עתה לא מצאתי מקורו}} בערב [[שבת שובה]], ושני נרות ב[[ערב יום הכיפורים]]: "נר החיים" (אַ לעבעדיגע ליכט) ו"נר נשמה" (נשמה ליכט). | ||
היו מדייקים לעשות הנרות משעווה{{הערה|מובא מספר יד אליעזר: כל הנרות כשרים ומכל מקום ליוהכ"פ וליארצייט טוב ליקח נרות של שעווה. (ולהעיר אשר ראשי תיבות של שעוה: ה'קיצו ו'רננו ש'וכני ע'פר)}}. | |||
היה זה כיבוד גדול לשזור את הפתילות, ואפילו להביא את המים להשריית השעווה, וכן להבעיר את העצים לחימום המים היה זה גם כן כיבוד רוחני. | היה זה כיבוד גדול לשזור את הפתילות, ואפילו להביא את המים להשריית השעווה, וכן להבעיר את העצים לחימום המים היה זה גם כן כיבוד רוחני. | ||
שורה 18: | שורה 19: | ||
בשעה שעשו את הפתילות, היו קוראים בשם האדם שעבורו היו שוזרים את החוט בפתילה". | בשעה שעשו את הפתילות, היו קוראים בשם האדם שעבורו היו שוזרים את החוט בפתילה". | ||
בשיחה אחרת{{הערה| | בשיחה אחרת{{הערה|שם=סה"ש תש"ה|}} מוסיף בזה [[אדמו"ר הריי"צ]]: | ||
"..נרות יוהכ"פ היו צרים וארוכים, ואילו הנרות של שבת שובה היו עבים וקצרים. | "..נרות יוהכ"פ היו צרים וארוכים, ואילו הנרות של שבת שובה היו עבים וקצרים. | ||
הוד כ"ק [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] היה מודד בעצמו את חוט | הוד כ"ק [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] היה מודד בעצמו את חוט הפתילה שהיו מניחים עבורו, ובשעה המדידה היה אומר: "נר הוי' נשמת אדם". גם הוד כ"ק [[אדמו"ר האמצעי|אדמו"ר הרה"ק האמצעי]] שמר על מנהג זה - אף שלא היה מקפיד על עניינים חיצוניים. | ||
הוד כ"ק אאזמו"ר הרה"ק [[הצמח צדק]] שהיה בעל משפחה גדולה, היה עושה בעצמו את הפתילות עבור כולם, עבור בניו, כלותיו, בנותיו וחתניו, ולפיכך היו עושים כמה נרות. פעם אחת היו שלושה "נרות של תשובה". | הוד כ"ק אאזמו"ר הרה"ק [[הצמח צדק]] שהיה בעל משפחה גדולה, היה עושה בעצמו את הפתילות עבור כולם, עבור בניו, כלותיו, בנותיו וחתניו, ולפיכך היו עושים כמה נרות. פעם אחת היו שלושה "נרות של תשובה". | ||
שורה 29: | שורה 30: | ||
[[הרבי]] דיבר כמה פעמים בשיחותיו אודות ה"תשובה ליכט", ובהם נמצאים פרטים נוספים בדבר. | [[הרבי]] דיבר כמה פעמים בשיחותיו אודות ה"תשובה ליכט", ובהם נמצאים פרטים נוספים בדבר. | ||
{{ציטוט|תוכן=עוד סיפר כ"ק מו"ח אדמו"ר{{הערה|שם=סה"ש תש"ה|1=ליל ש"פ וילך שבת שובה תש"ה בסעודה [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38574&st=&pgnum=21 ספר השיחות תש"ה עמ' 14-15]}}, שאצל רבותינו נשיאינו היו עושים בשבת שובה "תשובה ליכט", ופעם אחת היו אצל הצ"צ ג' נרות, ושאלה זוגתו הרבנית: ג' נרות?! – הלואי יהי' לנו כח לעשות תשובה פעם אחת{{הערה|כ"ק אדמו"ר שליט"א דיבר בקול חנוק מבכי (המו"ל)}}!... | |||
{{ציטוט|תוכן= | |||
וענה לה הצ"צ: אכן, ישנם ג' תשובות, כמבואר בלקו"ת{{הערה|בלק עג, א ואילך}} שג' התשובות הם "סור מרע", "עשה טוב" ו"בקש שלום"{{הערה|תהלים לד, טו.}}. | וענה לה הצ"צ: אכן, ישנם ג' תשובות, כמבואר בלקו"ת{{הערה|בלק עג, א ואילך}} שג' התשובות הם "סור מרע", "עשה טוב" ו"בקש שלום"{{הערה|תהלים לד, טו.}}. | ||
וכן הוא גם בפשטות – שיש בתשובה ג' ענינים: (א) עיקר התשובה – קבלה על להבא בנוגע לפועל, (ב) תשובה בלב – חרטה על העבר, "שב מידיעתו"{{הערה|שבועות כו, ב. וש"נ}}, (ג) וידוי דברים.}} | וכן הוא גם בפשטות – שיש בתשובה ג' ענינים: (א) עיקר התשובה – קבלה על להבא בנוגע לפועל, (ב) תשובה בלב – חרטה על העבר, "שב מידיעתו"{{הערה|שבועות כו, ב. וש"נ}}, (ג) וידוי דברים.|מקור= | ||
[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/4280004 שיחת ש"פ האזינו, שבת שובה, ה'תשכ"א (בלתי מוגה)]|מרכאות=כן}} | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |
עריכות