כפרות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 7 בתים ,  27 בספטמבר 2020
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה")
אין תקציר עריכה
שורה 19: שורה 19:
נוהגין שלאחר השחיטה מכסים האנשים את דם התרנגול בעפר ומברכים "על כיסוי הדם בעפר" מכיוון שמצוות כיסוי הדם היא מצווה נדירה עבור אלה שבדרך כלל אינם מתעסקים בשחיטה.
נוהגין שלאחר השחיטה מכסים האנשים את דם התרנגול בעפר ומברכים "על כיסוי הדם בעפר" מכיוון שמצוות כיסוי הדם היא מצווה נדירה עבור אלה שבדרך כלל אינם מתעסקים בשחיטה.


לקראת [[יום כיפור]] [[תשע"ז]] פרסם הרב [[מיכאל שלמה אבישיד]] רב קהילת חב"ד רמב"ש א' ומרבני [[מכון הלכה חב"ד]] פסק דין לפיו את ברכת כיסוי הדם מברכים רק לאחר בדיקת הסכין{{הערה|[http://chabad.info/beis-medrash/%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%93-%D7%91%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%94-%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%94-%D7%A2%D7%9C-%D7%9B%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%93%D7%9D-%D7%91%D7%9B%D7%A4/ הרב אבישיד בהערה חשובה על כיסוי הדם בכפרות] {{אינפו}}}}, לאחר פרסם פסק הלכה זה רבנים ושוחטים חב"דים הגיבו על העניין, התגובה הידוע ביותר היא של השוחט הרב שלום דיקשטיין ממלבורן שבאוסטרליה, שטען שאין צורך לבדוק הסכין לאחר השחיטה, ובתגובה לכך פרסם הרב אבישיד תגובה שבה טען שצריך לחכות לבדיקה משום ספק ברכה לבטלה{{הערה|[http://chabad.info/beis-medrash/%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A1-%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%91%D7%9B%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%93%D7%9D-%D7%91%D7%9B%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%9E%D7%A9%D7%9A/ תגובתו של הרב דיקשטיין לצד תגובתו של הרב אבישיד] {{אינפו}}}}, לאחר מכן פורסם סרטון של הרבי בכפרות בו נראה שהרבי משתהה בברכה עד סיום בדיקת הסכין{{הערה|[http://chabad.info/video/rebbe/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%91%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94/%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A1-%D7%9B%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%93%D7%9D-%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%A8%D7%91-%E2%80%A2-%D7%A6%D7%A4%D7%95-%D7%91%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95/ לצפיה בסרטון] {{אינפו}}}}.
לקראת [[יום כיפור]] [[תשע"ז]] פרסם הרב [[מיכאל שלמה אבישיד]] רב קהילת חב"ד רמב"ש א' ומרבני [[מכון הלכה חב"ד]] פסק דין לפיו את ברכת כיסוי הדם מברכים רק לאחר בדיקת הסכין{{הערה|[http://chabad.info/beis-medrash/%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%93-%D7%91%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%94-%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%91%D7%94-%D7%A2%D7%9C-%D7%9B%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%93%D7%9D-%D7%91%D7%9B%D7%A4/ הרב אבישיד בהערה חשובה על כיסוי הדם בכפרות] {{אינפו}}}}, לאחר פרסם פסק הלכה זה רבנים ושוחטים חב"דים הגיבו על העניין, התגובה הידוע ביותר היא של השוחט הרב [[שלום דיקשטיין]] ממלבורן שבאוסטרליה, שטען שאין צורך לבדוק הסכין לאחר השחיטה, ובתגובה לכך פרסם הרב אבישיד תגובה שבה טען שצריך לחכות לבדיקה משום ספק ברכה לבטלה{{הערה|[http://chabad.info/beis-medrash/%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A1-%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%91%D7%9B%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%93%D7%9D-%D7%91%D7%9B%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%A0%D7%9E%D7%A9%D7%9A/ תגובתו של הרב דיקשטיין לצד תגובתו של הרב אבישיד] {{אינפו}}}}, לאחר מכן פורסם סרטון של הרבי בכפרות בו נראה שהרבי משתהה בברכה עד סיום בדיקת הסכין{{הערה|[http://chabad.info/video/rebbe/%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%91%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94/%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A1-%D7%9B%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%93%D7%9D-%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%A8%D7%91-%E2%80%A2-%D7%A6%D7%A4%D7%95-%D7%91%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95/ לצפיה בסרטון] {{אינפו}}}}.


בנוגע להכרעה למעשה בפועל, הורה ה[[מרא דאתרא]] של [[קראון הייטס]] הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] שאכן לכתחילה אין לברך בלא בדיקת הסכין{{הערה|מכיון שכל ההשתדלותלזכות במצוה זו הוא הידור מצוה, ומה הטם בהידור מצוה אם הוא מכניס את האדם לספק ברכה לבטלה גם אם הוא ספק רחוק.}}, אך במקומות הומי אדם אסור לבקש מהשוחט שיבדוק, אלא מי שמעוניין לקיים את המצוה ימתין בצד עד שהשוחט יבדוק את הסכין בעצמו, ואז יבקש רשות לכסות את הדם{{הערה|1=כך הורה בציבור בדברים שנשא בשעת רעווא דרעווין בשבת תשובה תשע"ז. לעומת זאת רבנים אחרים צידדו והורו שיש לברך בכל מקרה (ראו לדוגמה [http://haoros.com/download.asp?kovetzID=1114&ext=pdf פסיקת הרב ברוך אלכסנדר זושא ויינר] בתוך קובץ 'הערות וביאורים' אהלי תורה חג הסוכות תשע"ז עמוד 39).}}.
בנוגע להכרעה למעשה בפועל, הורה ה[[מרא דאתרא]] של [[קראון הייטס]] הרב [[יוסף ישעיה ברוין]] שאכן לכתחילה אין לברך בלא בדיקת הסכין{{הערה|מכיון שכל ההשתדלות לזכות במצוה זו הוא הידור מצוה, ומה הטעם בהידור מצוה אם הוא מכניס את האדם לספק ברכה לבטלה גם אם הוא ספק רחוק.}}, אך במקומות הומי אדם אסור לבקש מהשוחט שיבדוק, אלא מי שמעוניין לקיים את המצוה ימתין בצד עד שהשוחט יבדוק את הסכין בעצמו, ואז יבקש רשות לכסות את הדם{{הערה|1=כך הורה בציבור בדברים שנשא בשעת רעווא דרעווין בשבת תשובה תשע"ז. לעומת זאת רבנים אחרים צידדו והורו שיש לברך בכל מקרה (ראו לדוגמה [http://haoros.com/download.asp?kovetzID=1114&ext=pdf פסיקת הרב ברוך אלכסנדר זושא ויינר] בתוך קובץ 'הערות וביאורים' אהלי תורה חג הסוכות תשע"ז עמוד 39).}}.


==פדיון הכפרות==
==פדיון הכפרות==
11,694

עריכות

תפריט ניווט