542
עריכות
מ (החלפת טקסט – "העליה" ב־"העלייה") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
דער חב"דסקער (שיחה | תרומות) |
||
שורה 22: | שורה 22: | ||
*'''שביעי''' - אנו קוראים על [[חג הסוכות]] ובו סדר אחר של הקרבת הקרבנות מידי יום. ביום הראשון מקריבים שלושה עשר פרים, ביום השני שניים עשר וכך יורד בכל יום אחד, כאשר בסך הכל מקריבים שבעים פרים. [[רש"י]] מציין כי זהו כנגד שבעים [[אומות העולם]], כאשר הקרבנות מגינים על אותם האומות, אך האומות לא העריכו זאת והחריבו את בית המקדש. בהמשך לתיאור אודות חג הסוכות, העלייה ממשיכה בדינים של [[שמיני עצרת]], שהינו היום האחרון בסיום החגים. | *'''שביעי''' - אנו קוראים על [[חג הסוכות]] ובו סדר אחר של הקרבת הקרבנות מידי יום. ביום הראשון מקריבים שלושה עשר פרים, ביום השני שניים עשר וכך יורד בכל יום אחד, כאשר בסך הכל מקריבים שבעים פרים. [[רש"י]] מציין כי זהו כנגד שבעים [[אומות העולם]], כאשר הקרבנות מגינים על אותם האומות, אך האומות לא העריכו זאת והחריבו את בית המקדש. בהמשך לתיאור אודות חג הסוכות, העלייה ממשיכה בדינים של [[שמיני עצרת]], שהינו היום האחרון בסיום החגים. | ||
==בתורת החסידות== | |||
נאמר במדרש {{הערה|תנחומא פרשתנו יא. ועוד}} על בקשת | |||
משה "יפקוד ה' גו' איש על העדה" - "אמר משה . . | |||
בדין הוא שיירשו בני את כבודי". ורואים שלא נעתר | |||
לו הקב"ה אלא ציווה לו שיהושע יירשנו. ולכאורה | |||
תמוה, הרי באם פנחס זכה לכהונה "לזרעו אחריו" | |||
מפני ש"השיב את חמתי מעל בני ישראל", הרי | |||
משה שהשיב חמתו של הקב"ה מעל בני ישראל | |||
כמה וכמה פעמים בוודאי הי' צריך לזכות בגלל זה | |||
ש"זרעו אחריו" יירשו את כבודו? | |||
[[הרבי מליובאוויטש]] מבאר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חי"ח עמ' 344 ואילך}} | |||
שהאופן בו הגיון משה על בני ישראל הי' שעמד | |||
בתפילה להקב"ה שיסלח לישראל על חטאם. | |||
אך בפנחס לא מצינו שפנה אל הקב"ה בתפילה, | |||
אלא מסר נפשו וקינא את קנאת ה'. ויתירה מזו, | |||
בפעולותיו עורר את ישראל בתשובה, ועל ידי | |||
זה כיפר על ישראל, וכמאמר רז"ל בנוגע לפינחס | |||
"שעשה שישראל יעשו תשובה" {{הערה|פדר"א פמ"ז}}. | |||
ונמצא, שלפעולות משה לא היתה השפעה ברת | |||
קיימא על ישראל שייטיבו דרכיהם, שהרי פעולותיו | |||
היו כלפי שמיא בלבד, בעמדו בתפילה לפעול כפרה | |||
על ישראל. משא"כ פנחס, מכיון שעורר את ישראל | |||
לתשובה, פעל אצל ישראל שינוי לטובה גם על | |||
להבא, ונתעוררו להטיב דרכיהם. | |||
וזהו שדווקא פנחס זכה ל"ברית כהונת עולם" – | |||
"לזרעו אחריו", שהי' בזה "מדה כנגד מדה" בשכר | |||
מה שפעל אצל ישראל, לא רק בזמן המעשה אלא | |||
גם בזמן "אחריו". | |||
==קישורים חיצונים== | ==קישורים חיצונים== | ||
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=141 רעיונות לפרשת פנחס] - {{חב"ד בישראל}} | *[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=141 רעיונות לפרשת פנחס] - {{חב"ד בישראל}} |
עריכות