גזירת הלבוש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 199 בתים ,  8 בספטמבר 2020
שורה 22: שורה 22:


==השפעה על חב"ד==
==השפעה על חב"ד==
ההשפעה על [[חב"ד]] הייתה אף גדולה יותר, עד לזמן בו ציווה הצאר ניקולאי על ה[[יהודים]] לקצר את מלבושיהם נהגו [[חסידי חב"ד]] להלך עם קפוטה גדולה כשאר החסידיות, אך לאחר שבשנת [[תר"ד]] גזר הצאת ניקלואי את גזירת הלבוש, וציווה על היהודים ללכת עם בגדים של העם הרוסי, שינו חסידי חב"ד את מלבושיהם מקפוטה, ובחרו בפראק הרוסי, הנקרא ברוסית [[סירטוק]]. הסירטוק היה קצר יותר מהקפוטה אותה נהגו החסידים ללבוש. הסירטוק שימש בימים ההם סוחרים מכובדים וזאת הייתה הסיבה העיקרית שבשלה נבחר הסירטוק להחליף את הקפוטה.
ההשפעה על [[חב"ד]] הייתה אף גדולה יותר. עד לגזירת הלבוש בשנת [[ה'תר"ד]] נהגו [[חסידי חב"ד]] להלך עם קפוטה גדולה כשאר החסידיות, ובעקבות גזירת הלבוש שבה נצטוו  היהודים ללכת עם בגדים של העם הרוסי, שינו חסידי חב"ד את מלבושיהם מקפוטה, ובחרו בפראק הרוסי, הנקרא ברוסית [[סירטוק]]. הסירטוק היה קצר יותר מהקפוטה אותה נהגו החסידים ללבוש. הסירטוק שימש בימים ההם סוחרים מכובדים וזאת הייתה הסיבה העיקרית שבשלה נבחר הסירטוק להחליף את הקפוטה.


אך רבותינו נשיאנו המשיכו ללכת עם הקפוטה ולא החליפו אותה ל[[סירטוק]], עד שבשנת [[תרכ"ו]] קבל את נשיאות חב"ד [[אדמו"ר המהר"ש]], אדמו"ר המהר"ש שלו הייתה בריאות לקויה היה צריך להלך ולנדוד בין העיירות השונות כדי לפגוש ברופאים, והוא לא רצה שידעו בכל המקומות שאליהם מגיע שהוא הרבי, ולכן החליף את בגדי האדמו"ריות שלו בסירטוק, ואת כובעו ב[[מגבעת קנייטש]]. וכך הגיע גם הקנייטש לחב"ד.
אך [[רבותינו נשיאנו]] המשיכו ללכת עם הקפוטה ולא החליפו אותה ל[[סירטוק]], עד ש[[אדמו"ר המהר"ש]] קבל את נשיאות חב"ד בשנת [[תרכ"ו]], והוצרך לנדוד בין העיירות השונות כדי לדרוש ברופאים עקב בריאותו הלקויה, וכיון שלא רצה שידעו בו שהוא הרבי, החליף את בגדי האדמו"ריות שלו בסירטוק, ואת כובעו ב[[מגבעת קנייטש]]. וכך הגיע גם הקנייטש לחב"ד.


ידוע גם שהסיבה העיקרית שבשלה החלו החסידים להלך עם [[קסקט]] ב[[רוסיה]] היה בשל גזירת הלבוש שגזר הצאר, לא ידוע איזה מגבעת הייתה לחסידי חב"ד לפני ה[[קסקט]].
ידוע גם שהסיבה העיקרית שבשלה החלו החסידים להלך עם [[קסקט]] ב[[רוסיה]] היה בשל גזירת הלבוש שגזר הצאר, לא ידוע איזה מגבעת הייתה לחסידי חב"ד לפני ה[[קסקט]].
820

עריכות

תפריט ניווט