חזקיהו המלך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  8 בספטמבר 2020
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "( [וש]?)יתכן([^א-ת])" ב־"$1ייתכן$2")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:לוחמי חזקיהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|לוחמי חזקיהו המלך על חומות ירושלים. פרט מתצוגה במוזיאון מגדל דוד]]'''חזקיהו המלך''' היה מלך ממלכי יהודה, שמוזכר ב[[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה|שבעל פה]] לטובה בעקבות צדקותו הרבה ומעשיו הטובים, ובמיוחד על כך שעקר את ה[[עבודה זרה]] מארצו.  
[[קובץ:לוחמי חזקיהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|לוחמי חזקיהו המלך על חומות ירושלים. פרט מתצוגה במוזיאון מגדל דוד]]
'''חזקיהו המלך''' היה מלך ממלכי יהודה, שמוזכר ב[[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה|שבעל פה]] לטובה בעקבות צדקותו הרבה ומעשיו הטובים, ובמיוחד על כך שעקר את ה[[עבודה זרה]] מארצו.  


{{ציטוט|תוכן=הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן|מקור=[[ספר מלכים]] ב', יח ד|מרכאות=כן}}.
{{ציטוט|תוכן=הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן|מקור=[[ספר מלכים]] ב', יח ד|מרכאות=כן}}.


על פי תורת החסידות, על ידו העולם במעלה עליונה שהיה גילוי אלקות על כל הברואים{{הערה|[[אדמו"ר האמצעי]] מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] הנחות - תקע"ז, וידעת היום רנט}}.
על פי תורת החסידות, על ידו העולם במעלה עליונה שהיה גילוי אלקות על כל הברואים{{הערה|[[אדמו"ר האמצעי]] מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] הנחות - תקע"ז, וידעת היום רנט}}.
==בתורה שבעל פה==
==בתורה שבעל פה==
===כוח התפילה===
===כוח התפילה===
ב[[תלמוד בבלי]] ב[[מסכת ברכות|ברכות]]{{הערה|דף י עמוד א}} מתוארת המחלה של חזקיהו כעונש על כך שהוא לא [[נישואין|נשא אישה]] והוליד ילדים, בניגוד לצו [[פרו ורבו]].<br>
ב[[תלמוד בבלי]] ב[[מסכת ברכות|ברכות]]{{הערה|דף י עמוד א}} מתוארת המחלה של חזקיהו כעונש על כך שהוא לא [[נישואין|נשא אישה]] והוליד ילדים, בניגוד לצו [[פרו ורבו]].
 
נבואתו של [[ישעיהו]] הנביא, "צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה"{{הערה|מלכים ב', כ' א'}} מועצמת - "כי מת אתה" בעולם הזה "ולא תחיה" - [[העולם הבא|לעולם הבא]]. כאשר ישעיהו מודיע לו כי הסיבה לעונש החמור היא הימנעותו מהולדת ילדים, עונה לו חזקיהו כי הוא ראה ב[[רוח הקודש (יהדות)|רוח הקודש]] שבניו יהיו רשעים. ישעיהו משיב לו: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת, איבעי לך למעבד. ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא, ליעביד!" (תרגום: למה לך להיכנס לכבשונו של מקום, מה שצווית עשה, ומה שרוצה [[הקב"ה]] לעשות הוא יעשה.). חזקיהו מבקש מהנביא שישיא לו את בתו לאישה, ואולי זכות הנביא וזכותו שלו תעמוד להם והעתיד של בניו ישתנה, אבל ישעיהו מתנגד ואומר לו שכבר נגזרה גזירה שימות. חזקיהו עונה לו: "בן אמוץ כלה נבואתך וצא, כך מקובלני מבית אבי אבא, '''אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים'''".  
נבואתו של [[ישעיהו]] הנביא, "צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה"{{הערה|מלכים ב', כ' א'}} מועצמת - "כי מת אתה" בעולם הזה "ולא תחיה" - [[העולם הבא|לעולם הבא]]. כאשר ישעיהו מודיע לו כי הסיבה לעונש החמור היא הימנעותו מהולדת ילדים, עונה לו חזקיהו כי הוא ראה ב[[רוח הקודש (יהדות)|רוח הקודש]] שבניו יהיו רשעים. ישעיהו משיב לו: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת, איבעי לך למעבד. ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא, ליעביד!" (תרגום: למה לך להיכנס לכבשונו של מקום, מה שצווית עשה, ומה שרוצה [[הקב"ה]] לעשות הוא יעשה.). חזקיהו מבקש מהנביא שישיא לו את בתו לאישה, ואולי זכות הנביא וזכותו שלו תעמוד להם והעתיד של בניו ישתנה, אבל ישעיהו מתנגד ואומר לו שכבר נגזרה גזירה שימות. חזקיהו עונה לו: "בן אמוץ כלה נבואתך וצא, כך מקובלני מבית אבי אבא, '''אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים'''".  


שורה 14: שורה 17:


=== שישה מעשים ===
=== שישה מעשים ===
ב[[מסכת פסחים]]{{הערה|דף נו עמוד ב}} מובאת [[ברייתא]] המתארת שישה מעשים של חזקיהו, מתוכם לשלושה חכמי דורו הסכימו ולשלושה התנגדו. [[ברייתא]] זו חדרה ל[[משנה]] ומפיעה ב[[משניות]] הנדפסות כמשנה האחרונה בפרק הרביעי בפסחים.<br>
ב[[מסכת פסחים]]{{הערה|דף נו עמוד ב}} מובאת [[ברייתא]] המתארת שישה מעשים של חזקיהו, מתוכם לשלושה חכמי דורו הסכימו ולשלושה התנגדו. [[ברייתא]] זו חדרה ל[[משנה]] ומפיעה ב[[משניות]] הנדפסות כמשנה האחרונה בפרק הרביעי בפסחים.
 
המעשים שהסכימו להם הם: 1. "גנז ספר רפואות". 2. "כתת נחש הנחושת", הוא [[נחש הנחושת]] שיצר [[משה רבנו]] במדבר ואנשים עבדו אותו בתור אליל. 3. "גרר [[עצמות (איברי האדם)|עצמות]] אביו על מטה של חבלים": אביו הוא [[אחז]] הרשע.  
המעשים שהסכימו להם הם: 1. "גנז ספר רפואות". 2. "כתת נחש הנחושת", הוא [[נחש הנחושת]] שיצר [[משה רבנו]] במדבר ואנשים עבדו אותו בתור אליל. 3. "גרר [[עצמות (איברי האדם)|עצמות]] אביו על מטה של חבלים": אביו הוא [[אחז]] הרשע.  
מעשים שלא הסכימו להם: 1. "סתם מי גיחון", כדי שלא יבוא צבא אשור וימצאו [[מים]] לשתות, ובכך מנע גם [[מים]] מתושבי ירושלים. 2. "קצץ דלתות היכל ושגרם למלך אשור". 3. "עיבר [[ניסן]] בניסן", כלומר, לאחר שנכנס [[ניסן]] עיבר את השנה והחליט שאותו החודש יהיה אדר ב' הפסח יעשה רק חודש מאוחר יותר.
 
המעשים שלא הסכימו להם: 1. "סתם מי גיחון", כדי שלא יבוא צבא אשור וימצאו [[מים]] לשתות, ובכך מנע גם [[מים]] מתושבי ירושלים. 2. "קצץ דלתות היכל ושגרם למלך אשור". 3. "עיבר [[ניסן]] בניסן", כלומר, לאחר שנכנס [[ניסן]] עיבר את השנה והחליט שאותו החודש יהיה אדר ב' הפסח יעשה רק חודש מאוחר יותר.
==שמו==
==שמו==


שורה 35: שורה 40:


אבל המדרש סבירא ליה שהטעם שנתמעטו ב' דורות אלו מאות הקשת הוא מצד גודל צדקתם של חזקיהו ושל (אנשי כנסת הגדולה, או) [[רשב"י]] עצמם. וכמובן גם מהמשך דברי המדרש{{הערה|וכן בירושלמי ברכות שם.}}, שמסופר שם אודות דברי [[רשב"י]] ל[[אליהו הנביא]] בנו­גע ל[[רבי יהושע בן לוי]]{{הערה|ראה גם כתובות שם. מדרש [[תהלים]] שם. פסיקתא דר"כ פרשה ויהי בשלח. ועוד.}}, דכיון שנראתה הקשת בימיו אין הוא כדאי לראות פניו, שמזה מובן, שהמעלה של אי ראיית קשת שבימי [[רשב"י]] מתייחסת ל[[רשב"י]] עצמו (ולא לאנשי דורו), שמצד גודל צדקתו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] לא נראתה קשת בימיו. וכן מובן ממה שהמדרש ממשיך ומבאר עוד כמה מעלות ושבחים של רשב"י, כי שבחים אלה מוסיפים ביאור בטעם שלא נראתה קשת בימיו{{הערה|ראה נזר הקודש (השלם) לב"ר שם. - ודלא כמו שכתוב ביפה תואר (השלם) לב"ר שם, ששבחים אלה הובאו שם רק דרך אגב.}}.
אבל המדרש סבירא ליה שהטעם שנתמעטו ב' דורות אלו מאות הקשת הוא מצד גודל צדקתם של חזקיהו ושל (אנשי כנסת הגדולה, או) [[רשב"י]] עצמם. וכמובן גם מהמשך דברי המדרש{{הערה|וכן בירושלמי ברכות שם.}}, שמסופר שם אודות דברי [[רשב"י]] ל[[אליהו הנביא]] בנו­גע ל[[רבי יהושע בן לוי]]{{הערה|ראה גם כתובות שם. מדרש [[תהלים]] שם. פסיקתא דר"כ פרשה ויהי בשלח. ועוד.}}, דכיון שנראתה הקשת בימיו אין הוא כדאי לראות פניו, שמזה מובן, שהמעלה של אי ראיית קשת שבימי [[רשב"י]] מתייחסת ל[[רשב"י]] עצמו (ולא לאנשי דורו), שמצד גודל צדקתו של רבי [[שמעון בר יוחאי]] לא נראתה קשת בימיו. וכן מובן ממה שהמדרש ממשיך ומבאר עוד כמה מעלות ושבחים של רשב"י, כי שבחים אלה מוסיפים ביאור בטעם שלא נראתה קשת בימיו{{הערה|ראה נזר הקודש (השלם) לב"ר שם. - ודלא כמו שכתוב ביפה תואר (השלם) לב"ר שם, ששבחים אלה הובאו שם רק דרך אגב.}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מלכים]]
[[קטגוריה:מלכים]]

תפריט ניווט