בית דין צדק קראון הייטס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
מ (החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה")
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 12: שורה 12:


===בחירות תשמ"ה===
===בחירות תשמ"ה===
כשנה לאחר הסתלקותו של הרב [[זלמן שמעון דבורקין]] ב[[י"ט אדר]] תשמ"ה, בקשו חברי ועד הקהל ב[[קראון הייטס]] מהרבי למנות רב חדש. התשובה של הרבי היתה {{ציטוטון|זה שייך כ'''פשוט''' להחלטת בני ישראל תושבי השכונה שיח'}}. בעקבות כך הקימו בשכונה ועד לבחירות שנקרא ארגון "הנציגים", אליו נשלח מכל בית כנסת בשכונה נציג אחד לועד ובראשו העמד הרב [[אליעזר זירקינד]].
כשנה לאחר הסתלקותו של הרב [[זלמן שמעון דבורקין]] ב[[י"ט אדר]] תשמ"ה, בקשו חברי ועד הקהל ב[[קראון הייטס]] מהרבי למנות רב חדש. התשובה של הרבי הייתה {{ציטוטון|זה שייך כ'''פשוט''' להחלטת בני ישראל תושבי השכונה שיח'}}. בעקבות כך הקימו בשכונה ועד לבחירות שנקרא ארגון "הנציגים", אליו נשלח מכל בית כנסת בשכונה נציג אחד לועד ובראשו העמד הרב [[אליעזר זירקינד]].


בעוד שועד הנציגים עסק בהכנות לבחירות החליטו חברי [[אגודת חסידי חב"ד]] למנות [[רב]] שנבחר מטעמם וכתבו על כך לרבי המענה היה: {{ציטוטון|היו כמה וכמה אסיפות בהנ"ל - מבאי כח כמה וכמה בתי כנסיות דהשכונה והמוסדות שבה ומהו לפתע פתאום ועד [[אגודת חסידי חב"ד העולמי|אגודת חסידי חב"ד]] ארגון עולמי??}} לאחר מענה ברור שכזה מהרבי ועוד מענה אחד חריף ירד מהפרק ניסיון התנכלות זה, ואכן ב[[א' ניסן]] [[תשמ"ו]] פרסם ועד הנציגים את פרטי הבחירות כשהמועמדים הם: הרב [[אברהם אזדבא]], הרב [[מרדכי דב אלטיין]], הרב [[דוד חנזין]], הרב [[שלום מרוזוב]], והרב [[יהודה קלמן מארלאוו]].
בעוד שועד הנציגים עסק בהכנות לבחירות החליטו חברי [[אגודת חסידי חב"ד]] למנות [[רב]] שנבחר מטעמם וכתבו על כך לרבי המענה היה: {{ציטוטון|היו כמה וכמה אסיפות בהנ"ל - מבאי כח כמה וכמה בתי כנסיות דהשכונה והמוסדות שבה ומהו לפתע פתאום ועד [[אגודת חסידי חב"ד העולמי|אגודת חסידי חב"ד]] ארגון עולמי??}} לאחר מענה ברור שכזה מהרבי ועוד מענה אחד חריף ירד מהפרק ניסיון התנכלות זה, ואכן ב[[א' ניסן]] [[תשמ"ו]] פרסם ועד הנציגים את פרטי הבחירות כשהמועמדים הם: הרב [[אברהם אזדבא]], הרב [[מרדכי דב אלטיין]], הרב [[דוד חנזין]], הרב [[שלום מרוזוב]], והרב [[יהודה קלמן מארלאוו]].
שורה 23: שורה 23:


===התייחסויות הרבי===
===התייחסויות הרבי===
לאחר מינוי ה[[רבנים]] הוחלט לערוך עוד בחירות ובהם להחליף את חברי ועד הקהל שהתנגדו נחרצות לבחירת הרבנים וניסו כל העת להתנכל במהלך זה. כשראו זאת חברי ועד הקהל, החלו להתנגד לבחירות תוך כדי שגייסו את ועד אגו"ח שפרסמו מכתב התנגדות בכתבם שבחירות ב[[חב"ד]] זו המצאה שלא היתה עד היום.
לאחר מינוי ה[[רבנים]] הוחלט לערוך עוד בחירות ובהם להחליף את חברי ועד הקהל שהתנגדו נחרצות לבחירת הרבנים וניסו כל העת להתנכל במהלך זה. כשראו זאת חברי ועד הקהל, החלו להתנגד לבחירות תוך כדי שגייסו את ועד אגו"ח שפרסמו מכתב התנגדות בכתבם שבחירות ב[[חב"ד]] זו המצאה שלא הייתה עד היום.


שוב לא היתה לרבי ברירה אלא לכתוב עוד הפעם מכתב ארוך וחריף ביותר: {{ציטוטון|1=ישנם כאלו שהחליטו, משום מה, שהם הבעלי בתים בשכונה זו, והם אלו שצריכים למשול ולשלוט על הציבור כולו.{{ש}}ולדוגמה: כשצריכים לבחור רב לשכונה – הרי הוא ביחד עם חבריו, הם אלו שיקבעו ויחליטו מיהו המתאים לכהן בתור רב, והם ימנוהו לרב. לא נשמע דבר כזה בישראל – ש"עסקן" או כמה "עסקנים" יחליטו על דעת עצמם על בחירת רב. ועל אחת כמה וכמה כאשר אותו "עסקן" מכריז בגלוי – שאם יבחרו לרב את המועמד שלו, אזי יתן כסף וכו', ואם לאו, לא יתן… ועל ידי זה רוצה לכפות את דעתו על הציבור כולו – הרי אין לך שוחד גדול מזה!{{ש}}כשהתחילו לדבר אודות בחירות לרבנים – קיבלתי מהם מכתב: היתכן שאינני דואג לכך שיהיה רב בשכונה? כוונתם היתה שבודאי אמנה אותם להחליט מי יהיה הרב…{{ש}}שנה שלימה מתנהלת הקהילה ללא רב – לא אכפת להם מאומה. ולפתע, כשמתחילים לדבר אודות בחירות לרבנים, ויש תקוה שיהיה מצב מתוקן, אזי מתעוררים שצריכים למנוע זאת בכל מחיר, כי אם שיקבלו כולם את מרותם שהם יחליטו וימנו את הרב שהם רוצים בו – היפך הדין ש"אין דן יחידי אלא אחד"!{{ש}}ומאותה סיבה החרימו את הבחירות לרבנים ולא השתתפו בהם. ולא עוד אלא שניסו להפריע ולקלקל, לעורר ריב ומחלוקת וכו' – איסור גמור מן התורה.{{ש}}כשראיתי את מצב הדברים, לא היתה לי ברירה אלא להתפנות מכל עיסוקיי, ולדאוג לכך שיסיימו את בחירת ומינוי הרבנים בהקדם האפשרי . . ולכן יש צורך להכריז שכל מי שינסה להפריע לבחירות – "איז א רחמנות אויף אים" [= רחמנות עליו]… יותר מזה איני רוצה לפרש.}}
שוב לא הייתה לרבי ברירה אלא לכתוב עוד הפעם מכתב ארוך וחריף ביותר: {{ציטוטון|1=ישנם כאלו שהחליטו, משום מה, שהם הבעלי בתים בשכונה זו, והם אלו שצריכים למשול ולשלוט על הציבור כולו.{{ש}}ולדוגמה: כשצריכים לבחור רב לשכונה – הרי הוא ביחד עם חבריו, הם אלו שיקבעו ויחליטו מיהו המתאים לכהן בתור רב, והם ימנוהו לרב. לא נשמע דבר כזה בישראל – ש"עסקן" או כמה "עסקנים" יחליטו על דעת עצמם על בחירת רב. ועל אחת כמה וכמה כאשר אותו "עסקן" מכריז בגלוי – שאם יבחרו לרב את המועמד שלו, אזי יתן כסף וכו', ואם לאו, לא יתן… ועל ידי זה רוצה לכפות את דעתו על הציבור כולו – הרי אין לך שוחד גדול מזה!{{ש}}כשהתחילו לדבר אודות בחירות לרבנים – קיבלתי מהם מכתב: היתכן שאינני דואג לכך שיהיה רב בשכונה? כוונתם הייתה שבודאי אמנה אותם להחליט מי יהיה הרב…{{ש}}שנה שלימה מתנהלת הקהילה ללא רב – לא אכפת להם מאומה. ולפתע, כשמתחילים לדבר אודות בחירות לרבנים, ויש תקוה שיהיה מצב מתוקן, אזי מתעוררים שצריכים למנוע זאת בכל מחיר, כי אם שיקבלו כולם את מרותם שהם יחליטו וימנו את הרב שהם רוצים בו – היפך הדין ש"אין דן יחידי אלא אחד"!{{ש}}ומאותה סיבה החרימו את הבחירות לרבנים ולא השתתפו בהם. ולא עוד אלא שניסו להפריע ולקלקל, לעורר ריב ומחלוקת וכו' – איסור גמור מן התורה.{{ש}}כשראיתי את מצב הדברים, לא הייתה לי ברירה אלא להתפנות מכל עיסוקיי, ולדאוג לכך שיסיימו את בחירת ומינוי הרבנים בהקדם האפשרי . . ולכן יש צורך להכריז שכל מי שינסה להפריע לבחירות – "איז א רחמנות אויף אים" [= רחמנות עליו]… יותר מזה איני רוצה לפרש.}}


כשנה לאחר הבחירות בשבת [[פרשת יתרו]] [[תשמ"ז]], כאשר הגיעה העליה של [[עשרת הדברות]] במקום להעלות כנהוג לתורה את רב השכונה החליט הגבאי להעלות רב אחר מארץ הקודש. מעשה זה היה התנכלות מכוונת של כמה [[גבאים]] ועסקנים שלא הסכימו לקבל את רבני השכונה. תושבי השכונה החליטו לקיים אסיפת מחאה ב[[זאל הגדול]] של [[770]], אך למרבה ההפתעה הגבאים (בהוראה של אחד מחברי אגו"ח) סירבו לתת רשות לקיום האסיפה ואף נעלו את [[770]].
כשנה לאחר הבחירות בשבת [[פרשת יתרו]] [[תשמ"ז]], כאשר הגיעה העליה של [[עשרת הדברות]] במקום להעלות כנהוג לתורה את רב השכונה החליט הגבאי להעלות רב אחר מארץ הקודש. מעשה זה היה התנכלות מכוונת של כמה [[גבאים]] ועסקנים שלא הסכימו לקבל את רבני השכונה. תושבי השכונה החליטו לקיים אסיפת מחאה ב[[זאל הגדול]] של [[770]], אך למרבה ההפתעה הגבאים (בהוראה של אחד מחברי אגו"ח) סירבו לתת רשות לקיום האסיפה ואף נעלו את [[770]].
שורה 38: שורה 38:


===ניסיון להקמת ועד שיעקוף את רבני השכונה===
===ניסיון להקמת ועד שיעקוף את רבני השכונה===
בתחילת [[חודש חשון]] [[תש"נ]] התעוררו שוב כמה מבעלי ה[[מחלוקת]] והחליטו לחזור להילחם ב[[רבנים]]. טענתם היתה ש[[הרבי]] כביכול לא מרוצה מרבני השכונה, ולכן יש לבחור רבנים אחרים שתחתם יהיו ה[[שלוחים]] ומוסדות [[ליובאוויטש]] והם יהיו כמו "רב ראשי" של [[חב"ד]].
בתחילת [[חודש חשון]] [[תש"נ]] התעוררו שוב כמה מבעלי ה[[מחלוקת]] והחליטו לחזור להילחם ב[[רבנים]]. טענתם הייתה ש[[הרבי]] כביכול לא מרוצה מרבני השכונה, ולכן יש לבחור רבנים אחרים שתחתם יהיו ה[[שלוחים]] ומוסדות [[ליובאוויטש]] והם יהיו כמו "רב ראשי" של [[חב"ד]].


לצורך כך ביקשו לפרסם מודעה בעיתון [[אלגעמיינער זשורנאל]] אודות הקמת הועד שהוא יהיה הפוסק בכל עניני [[חב"ד]]. עורך העיתון הרב [[גרשון בער ג'יקובסון]] חשש לפרסם את המודעה ולכן הכניס אותה אל [[הרבי]] לקבל את אישורו. מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כפשוט הנני שבע רצון מועד הרבנים דהשכונה שליט"א ויאריכו ימים ושנים על ממלכתם. כפשוט '''אין רב ראשי בחב"ד (לא בשכונה ולא בעולם) ומעולם לא היה'''}}.
לצורך כך ביקשו לפרסם מודעה בעיתון [[אלגעמיינער זשורנאל]] אודות הקמת הועד שהוא יהיה הפוסק בכל עניני [[חב"ד]]. עורך העיתון הרב [[גרשון בער ג'יקובסון]] חשש לפרסם את המודעה ולכן הכניס אותה אל [[הרבי]] לקבל את אישורו. מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כפשוט הנני שבע רצון מועד הרבנים דהשכונה שליט"א ויאריכו ימים ושנים על ממלכתם. כפשוט '''אין רב ראשי בחב"ד (לא בשכונה ולא בעולם) ומעולם לא היה'''}}.

תפריט ניווט