הדלקת נרות חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "וידיאו" ב־"וידאו"
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ (החלפת טקסט – "וידיאו" ב־"וידאו")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 17: שורה 17:
* החל מאור לכ"ה בכסלו חלה חובה על כל אחד ואחת מישראל להדליק נרות חנוכה. אמנם מעיקר הדין מספיקה הדלקה של נר אחד בכל לילה לכל בני המשפחה. בעקבות דברי הגמרא שישנם "מהדרין מן המהדרין" נחלקו פרשני הגמרא והפוסקים כיצד יש לנהוג, ה[[רמ"א]] סובר - וכך נוהגים האשכנזים, כי כל אחד מבני הבית החייבים במצוות מדליק ומוסיף נר מידי לילה, כולל קטן שהגיע לגיל חינוך{{הערה|רמ"א סימן תרע"ה סעיף ג'. משנה ברורה סימן תרע"ז ס"ק י"ג.}}. בעדות המזרח נהגו על פי פסקו של ה[[שולחן ערוך]], שכל בני הבית יוצאים ידי חובה בהדלקת בעל הבית המוסיף והולך בנרות מידי לילה.{{הערה|1=באופן נדיר, בדין זה פסק הרמ"א כדעת [[הרמב"ם]] - הספרדי, והשולחן ערוך פסק כדעת [[בעלי התוספות]] הצרפתיים. ראה [[דבר מלכות]] שיחת ש"פ וישלח תשנ"ב [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=174&hilite= בשולי הגליון להערה 113].}}
* החל מאור לכ"ה בכסלו חלה חובה על כל אחד ואחת מישראל להדליק נרות חנוכה. אמנם מעיקר הדין מספיקה הדלקה של נר אחד בכל לילה לכל בני המשפחה. בעקבות דברי הגמרא שישנם "מהדרין מן המהדרין" נחלקו פרשני הגמרא והפוסקים כיצד יש לנהוג, ה[[רמ"א]] סובר - וכך נוהגים האשכנזים, כי כל אחד מבני הבית החייבים במצוות מדליק ומוסיף נר מידי לילה, כולל קטן שהגיע לגיל חינוך{{הערה|רמ"א סימן תרע"ה סעיף ג'. משנה ברורה סימן תרע"ז ס"ק י"ג.}}. בעדות המזרח נהגו על פי פסקו של ה[[שולחן ערוך]], שכל בני הבית יוצאים ידי חובה בהדלקת בעל הבית המוסיף והולך בנרות מידי לילה.{{הערה|1=באופן נדיר, בדין זה פסק הרמ"א כדעת [[הרמב"ם]] - הספרדי, והשולחן ערוך פסק כדעת [[בעלי התוספות]] הצרפתיים. ראה [[דבר מלכות]] שיחת ש"פ וישלח תשנ"ב [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15971&st=&pgnum=174&hilite= בשולי הגליון להערה 113].}}
*מוסיפים בכל לילה עוד נר, כך שביום השמיני מדליק כל אחד שמונה נרות.
*מוסיפים בכל לילה עוד נר, כך שביום השמיני מדליק כל אחד שמונה נרות.
*המנהג הוא כי בנות ונשים אינן מדליקות נרות חנוכה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1405&pgnum=36 שו"ת בית אפרים סימן מ"ב].}} ויש מבארים טעם הדבר כי אשתו כגופו דמיא{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7767&st=&pgnum=428 אליה רבה סימן תרע"א סעיף קטן ג] (מציין שכן משמע ב[ ראב"ן]) והביאו המחצית השקל בסימן תרע"ה ס"ק ד.}} יש שכתבו כי רבות מהנשים אינן יודעות לברך ולכן תיקנו שיצאו בהדלקת הגברים.{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8944&st=&pgnum=133 משמרת שלום סימן מח סעיף קטן ב].}} הרבי כותב כי טעם זה הוא הטעם העיקרי, ובמקום אחר הוסיף כי בהיות שבהלכות ההדלקה של נרות חנוכה ישנם פרטים רבים לכן תצא האשה בהדלקת הגברים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&st=&pgnum=325 לקוטי שיחות חלק ל עמוד 312].}} עם זאת כתבו כמה וכמה מהפוסקים שיש מקום להדלקת האשה ובנות הבית{{הערה|שו"ת בית אפרים שם, משמרת שלום שם, והביאו את דברי השלטי גבורים בשם הריא"ז (בפרק במה מדליקין במסכת שבת) "והמהדרין נר לכל אחד בין אנשים בין נשים".}} גם הרבי למרות שציין פעמים רבות את מנהג בית הרב כי הבנות אינן מדליקות{{הערה|לדוגמה: בספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 194 הערה 84. וכן בספר השיחות תנש"א חלק א עמוד 165 הערה 110.}} ציין ונתן מקום להדלקת הבנות לפי המקום והזמן באופן שיוסיף בעניין החינוך{{הערה|שם=מח|1=יחידות כללית כ"ד כסלו תשמ"ח ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15970&st=&pgnum=88 התוועדויות תשמ"ח חלק ב עמוד 91], [http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9E%D7%99-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%90-%D7%92%D7%9D-%D7%91%D7%97%D7%93%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/ קטע וידיאו מהשיחה]).}} יש לציין כי גם הרבי הרש"ב ציווה לרבנית שטערנע שרה כי בעת העדרותו מהבית תקפיד להלדיק את הנרות בעצמה גם במקרה ששומעת מאחרים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19808&st=&pgnum=35 ספר השיחות תש"ו עמוד 21].}} אמנם את הברכה תשמע מאחרים{{הערה|ראה הערת הרבי (14) שם שמסתפק בדבר, אמנם בלקוטי שיחות חלק ל שם מפורש ששמעה מאחרים.}}
*המנהג הוא כי בנות ונשים אינן מדליקות נרות חנוכה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1405&pgnum=36 שו"ת בית אפרים סימן מ"ב].}} ויש מבארים טעם הדבר כי אשתו כגופו דמיא{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7767&st=&pgnum=428 אליה רבה סימן תרע"א סעיף קטן ג] (מציין שכן משמע ב[ ראב"ן]) והביאו המחצית השקל בסימן תרע"ה ס"ק ד.}} יש שכתבו כי רבות מהנשים אינן יודעות לברך ולכן תיקנו שיצאו בהדלקת הגברים.{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8944&st=&pgnum=133 משמרת שלום סימן מח סעיף קטן ב].}} הרבי כותב כי טעם זה הוא הטעם העיקרי, ובמקום אחר הוסיף כי בהיות שבהלכות ההדלקה של נרות חנוכה ישנם פרטים רבים לכן תצא האשה בהדלקת הגברים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&st=&pgnum=325 לקוטי שיחות חלק ל עמוד 312].}} עם זאת כתבו כמה וכמה מהפוסקים שיש מקום להדלקת האשה ובנות הבית{{הערה|שו"ת בית אפרים שם, משמרת שלום שם, והביאו את דברי השלטי גבורים בשם הריא"ז (בפרק במה מדליקין במסכת שבת) "והמהדרין נר לכל אחד בין אנשים בין נשים".}} גם הרבי למרות שציין פעמים רבות את מנהג בית הרב כי הבנות אינן מדליקות{{הערה|לדוגמה: בספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 194 הערה 84. וכן בספר השיחות תנש"א חלק א עמוד 165 הערה 110.}} ציין ונתן מקום להדלקת הבנות לפי המקום והזמן באופן שיוסיף בעניין החינוך{{הערה|שם=מח|1=יחידות כללית כ"ד כסלו תשמ"ח ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15970&st=&pgnum=88 התוועדויות תשמ"ח חלק ב עמוד 91], [http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%A1%D7%95%D7%9E%D7%99-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%90-%D7%92%D7%9D-%D7%91%D7%97%D7%93%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D/ קטע וידאו מהשיחה]).}} יש לציין כי גם הרבי הרש"ב ציווה לרבנית שטערנע שרה כי בעת העדרותו מהבית תקפיד להלדיק את הנרות בעצמה גם במקרה ששומעת מאחרים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19808&st=&pgnum=35 ספר השיחות תש"ו עמוד 21].}} אמנם את הברכה תשמע מאחרים{{הערה|ראה הערת הרבי (14) שם שמסתפק בדבר, אמנם בלקוטי שיחות חלק ל שם מפורש ששמעה מאחרים.}}
*נוהגים לחנך אף את הקטנים ביותר בהדלקה{{הערה|ראה בהתקשרות (מובא בקישורים חיצוניים)}}.
*נוהגים לחנך אף את הקטנים ביותר בהדלקה{{הערה|ראה בהתקשרות (מובא בקישורים חיצוניים)}}.
*במקומות שאין אנשים שידליקו נר חנוכה - ישתדלו לכל הפחות שאשה או ילדה תדליק נר חנוכה.{{הערה|1=במקרה שראש הבית אינו נמצא או אורח שמתארח או בחורים ראה בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46444&st=&pgnum=44 נטעי גבריאל]}}
*במקומות שאין אנשים שידליקו נר חנוכה - ישתדלו לכל הפחות שאשה או ילדה תדליק נר חנוכה.{{הערה|1=במקרה שראש הבית אינו נמצא או אורח שמתארח או בחורים ראה בספר [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46444&st=&pgnum=44 נטעי גבריאל]}}

תפריט ניווט