ספר התורה של הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,934 בתים ,  31 באוגוסט 2020
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 7: שורה 7:


==העלילה והמאסר==
==העלילה והמאסר==
ב? בשנת תרל"ה שמש בית הכנסת "חייטים" בסלאויטא פתח את בית הכנסת לתפלת מנחה כשנכנס לבית הכנסת ראה את לייזר פרוטוגאין שעבד בדפוס של האחים שפירא ככורך ספרים תלוי על קורת התקרה.
===העלילה====
ב3 ביוני בשנת תרל"ה שמש בית הכנסת "חייטים" בסלאויטא פתח את בית הכנסת לתפלת מנחה כשנכנס לבית הכנסת ראה את לייזר פרוטוגאין שעבד בדפוס של האחים שפירא ככורך ספרים תלוי על קורת התקרה.


השמש יצא החוצה והרים קול צעקה ואז באה המשטרה וקבעה כי היה כאן מקרה של התאבדות וכי לא נמצאו בגופה הוכחות למעשי אלימות, אשתו ומכריו אישרו שלעיתים היה לייזר שקוע במרה שחורה. ואפשר שבמצב זה היה נתון כשהחליט לאבד עצמו לדעת.
השמש יצא החוצה והרים קול צעקה ואז באה המשטרה וקבעה כי היה כאן מקרה של התאבדות וכי לא נמצאו בגופה הוכחות למעשי אלימות, אשתו ומכריו אישרו שלעיתים היה לייזר שקוע במרה שחורה. ואפשר שבמצב זה היה נתון כשהחליט לאבד עצמו לדעת.


התיק היה נסגר והמשטרה היתה עוברת עליו לסדר היום אלמלא הרימו ראש שונאי ישראל והכומר בנדרובסקי בראשם הם העלילה שכאילו ביצעו האחים שפירא את המעשה הזה כיון שלפי עלילתם חרה להם להאחים שפירא על שכביכול מסר לייזר למשטרה דף מתוך "יורה דעה" של דפוס סלאויטה שבו מוקעים כביכול כל אלה שאינם יהודים ומותר ליהודי לעשות בהם כטוב בעיניו, והיות והשלטונות הרוסיים רצו למצוא עילה נגד דפוס סלאוויטא, האחים שפירא לנקום בו.  
התיק היה נסגר והמשטרה היתה עוברת עליו לסדר היום אלמלא הרימו ראש שונאי ישראל והכומר בנדרובסקי בראשם הם העלילה שכאילו ביצעו האחים שפירא את המעשה הזה כיון שלפי עלילתם חרה להם להאחים שפירא על שכביכול מסר לייזר למשטרה דף מתוך "יורה דעה" של דפוס סלאויטה שבו מוקעים כביכול כל אלה שאינם יהודים ומותר ליהודי לעשות בהם כטוב בעיניו, והיות בעקבו "ההדלפה" הזאת והשלטונות הרוסיים נלחמו נגד דפוס סלאוויטא, אזי לטענתם האחים שפירא לנקום בו בלייזר והרגו אותו.  


עלילה נתעבת חסרת שחר היתה עלילה זו בזמן החקירה הוכח שללייזר לא היה כל קשר עם דף זה והמעלימים עצמם הודו שלא קיבלו את הדף מלייזר.
עלילה חסרת שחר זו הוכחשה בזמן החקירה הוכח שללייזר לא היה כל קשר עם דף זה והמעלילים עצמם הודו שלא קיבלו את הדף מלייזר.


כתוצאות העלילה הנבזה נאסרו האחים שפירא ועמם עוד שנים עשר יהודים מסלאוויטה שהיו קשורים לדעת השלטונות במעשה זה היחס עליהם היה ללא רחמים אחרי כן הועברו לקיוב והוטל למטר אימה שהיה אפשר למוא לו דמיון בבתי ההמיכלא של האינקווזציה בספר
כתוצאות העלילה הנבזה נאסרו האחים שפירא ועמם עוד שנים עשר יהודים מסלאוויטה שהיו קשורים לדעת השלטונות במעשה זה היחס עליהם היה ללא רחמים אחרי כן הועברו לקיוב והוטל למטר אימה שהיה אפשר למוא לו דמיון בבתי ההמיכלא של האינקווזציה בספר


מבודדים בידוד גמור, בלי שיאופשר להם לבוא במגע אפילו עם חיילי המשר השומרים עליהם, ישבו על אחד מן האסירים בתא נפרד במשך שלוש שנים ויורת עד שהתסיימה החקירה.
מבודדים בידוד גמור, בלי שיאופשר להם לבוא במגע אפילו עם חיילי המשר השומרים עליהם, ישבו על אחד מן האסירים בתא נפרד במשך שלוש שנים ויותר עד שהתסיימה החקירה.


רק אמונתם העמוקה בבור עולם, שופט צדק שאתו באו בקשר בלי שיפירדו במחיצות ביניהם היא שקיימה אותם בתנאים לא אנושיים.
רק אמונתם העמוקה בבורא עולם, שופט צדק שאתו באו בקשר בלי שיפירדו במחיצות ביניהם היא שקיימה אותם בתנאים לא אנושיים.


ביום 30 במאס 1838 הוציא ועד החקירה המיוחדת את פסק דינה לפיה נדונו האחים שפירא למות "מיתה מדינית", שפירושה: שלילת כל הזכיות האזרחיות ושילוח לסיביר ולמעשה: מוות בטוח.
===החקירה ופסק דין===
ביום 30 במארס תרל"ח הוציא ועד החקירה המיוחדת את פסק דינה לפיה נדונו האחים שפירא למות "מיתה מדינית", שפירושה: שלילת כל הזכיות האזרחיות ושילוח לסיביר ולמעשה: מוות בטוח.
 
באתפריל של תרל"ח הוגש הדו"וטח של ועדת החקירה לחוות דעת של שר הפלך הראשי בקיוב, גוי שונא ישראל שמעטים דגומתו, ושמו : ביביקוב. גוי מתועב זה מצא כי העונש שהוטל על האחים שפירא, הוא קל מידי ויש לחמיר בו ולהענישם באנוש ש ,ישמש דוגמה לכל היהודים". וכן הציע להוסיף על העאונש גם "שבט נוגשים". כהגוש הדו"ח בירוף חוותד עתו שלאישור בית המשפט העליון בפטרבורג קבע סמות זו: "שמואל אבא ופינחס שפריא ביחדס לרצח לייזר פרוטוגאין, כיוןש אין הוכחות חוקיות, נשארים הם בחשד חזק: אך, על שהדפיסו בדפוסתם ספרים המיכלים הוראות המנוגדול לחוק, המכוונים להגדיל את ההשפעה של כת החסידים המזיקה, ועל הוצאת דיבה על הנסיך ואסילטשיקוב, שערך את החקירה באופן לא חוקי וכו'' - להעניש אכל אחד מהם במלקות אלף וחמש מאות "שבטי נוגשים" לשלול מהם כל זכויותיהם ולשלחם לסיביר".
 
ביום ה 15 ביוני תרל"ט חתם הקיסר העריך ניקולאי הראשון את שמו על פסק הדין, בהוסיפו את המלים: "כך יהיה!" ביום י"ז (או"י) באב תקצ"ט כינסו את כל הנדונים וקראו בפניהם את פסק דינם אחרי כן יצאו האחים שפירא לרחבה שבחצר המבצר בקיוב. לפניהם היו ערוכים חמש מאות חיילים בשתי שורות כמו שדרה. "כל חייבל החזיק אבידו שבט נוגדשים: מקל ערוך, כפטיך, שקטרו היה שנים וחצי שנטימר בערך. היו פושטים את בגדיר של הנענש עד החגורה היו קושרים לצדו הימנים והשמאלית רבו לכל צד ושני סגני קצינים היו אוחזים ברובים ומוליכים אותו עקב בצד אגודל דרך ה"שדרה החיה".
 
===העונש והשחרור===
שני האחים החלו עוברים בין השורות ובהיותם נדונים ל"אלף וחמש מאות שבט נוגגשים", עברו שלוש פעמים בין שרוות החיילם. באמצע "המצעד" נפלה כיפתו של רבי פינחס. הוא לא זז ממקומו והמשיך לסגפוג מכות, עד שמישהו הרים אלו את כיפתו ואז המשיך במצעדו.. פלא הוא איך שני האחים שהיו כבר קשישים בגילם, החזיקו מעמד וגילו אבירות וגבורה שאין להם דוגמה. רק כוחם המסורי הכביר, הוא שעבד להם לשאת איסורי המוות ולא לכבור תחתהים. אחרי המעשה הועברו לבית החולים וכשהחלימו מעט מפציעיהם היצאו לדרך הנודנים לסביר האיומה. בדרכם לסיביר הגעיו האחים למוסקבה ובהשתדלות שעלתה בדמים מורבים, הורשו זמנית להשאר שם. קשיחות הלב של שליטי מוסקבה בפגה למראה האישיות של האחים שפירא. הם השתדלו להקל על מכאובם ונתנו להם את כל ההקלות הדרושות במקום. אלום כל מאמץ שעשו להחזרת האחים שפירא לבתיהם, נתץקבל באוזנו האטומה והקשוחה של העיריץ הרוסיא הצאר ניקולאי, ורק כאשר עלה על כסא הקישרות אלכסנר השני וחות חדשות החלו מנשבות ברוסיה השה הלה לשחררם ממאסרם ובאחד ביוני תרט"ז חתם אלכסנדר השני על פקדת השחרור.
 
===הספר תורה===
כשהיו האחים שפירא חבושים בבית הכלא במקוסקבה נשאו כאמור חן וחסד בעיני השלטונות המקומיים, שהשתדלו להקל עליהם את סאת המכאובים והירוסרים. יחס מיוחד גילה כלפיהם הנסיך טשרבטוב שהרשה להחסידים שיביאו לאסירי המלכות כוס לקידוש והבדלה וכן ספרי תורה. כיון שתא הכלא היה מטונף וקשה היה לשמור על נקיוןנו, לא העיזור האחים למרות תשוקתם להגות בספר תורה, להכניסו לתאם. הם מצאו עצה והכניסו לתא רק ריעיות של הספר, כדי שלא יהא הספר שלם ולא יקראו עליו שם: ספר צטורה. ספר תורה זה היה כליל תפארת וכלו מאלכת שמחשב של סופר סת"ם קדוש ופרוש, ששיקע עצמו במלאכה זו ונתן לה את ימיו  ולילותיו את הדיו שהריב בברק מיוחד שלחו הבנים של הצדיק רבי שמואל מניקלשבורג. רק כאר יצאו האחים ממאסרם נטלו עמהם את הירעות ואיגדו אותם לחטיבה אחת ועוהו לספר תורה. פסר התורה חסר היה "עצי חיים" והנה זימנה ההשגחה ע"עצי חיים " בעלי יחס, כאשר הצדיק רבי מיכלא מזלוטשוב עמד לכתוב ספר תורה, שלא לו המגיד במקוזניץ "עצי חיים" עשויים וחטובים מעץ . ברם ", עד שהגיעו ה"עצי חיים למחוז פצתם, נודע הדבר לסחדים והם קנו ,עצי חיים" עשויים מכסף. מכובן שרב מיכאלה השתמש באלו של כסף משום


==סיפור הספר תורה==
==סיפור הספר תורה==
6,031

עריכות

תפריט ניווט