משתמש:חסיד ליובאוויטש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 81: שורה 81:
|תוכן=  
|תוכן=  


<big>'''השגת גבול'''</big>
<big>'''[[מוקצה]]'''</big>
מוקצה הוא שם כללי לחלק מאיסורי מלאכות בשבת.
החכמים אסרו לטלטל מקצת דברים בשבת וביום טוב. איסור זה נקרא מוקצה. כלומר, שמוקצה ומוצא מדעת האדם מלהשתמש בו בשבת. איסור זה מתחלק לכמה סוגים. ובכללות מתחלק לשני סוגים כלליים: מוקצה קל ומוקצה חמור.
ב[[ליקוטי שיחות]]{{הערה|חלק ו' שיחה א' לפרשת יתרו}}, מבאר הרבי{{הערה|בנוגע למחלוקת חכמים בדין אדם המוציא בשבת בהמה}}, את ההבדל בין סוג ה[[חי]] לסוג ה[[צומח]], על סוג ה[[חי]].


השגת גבול הינו דין ומצוות לא תעשה.
בסוג ה"חי", החיות היא נפשית, זוהי הסיבה לכך שבבעל-חי מצוי כח הרצון שבו מתבטאת ה"נפש". וגם הגוף שלו מושפע מרצון הנפש בדרך ממילא, מצד זה שהוא מיוחד עמו, עד כדי כך שמהותו היא הנפש".
בתורה נאמר (ספר דברים, פרק י"ט, פסוק י"ד): "לא תשיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים בנחלתך אשר תנחל". [[רש"י]] מפרש שמדובר באדם המרמה את שכנו על ידי סימון הגבול בין קרקעותיהם באופן לא נכון.  


איסור זה הוא מקרה פרטי של איסור גזל, ובכל זאת כאשר מדובר בקרקעות בארץ ישראל ייחד לו המקרא איסור מסוים. לא רק זאת, אלא שנכתב במקום אחר במקרא על מסיג גבול (ספר דברים, פרק כ"ז, פסוק י"ז.) : "ארור מסיג גבול רעהו".
עוד מסביר, שנפש וגוף בערכם זה - לזה  הם מהות ומציאות. ולהעיר מזה שהחי נושא את עצמו ואינו מרגיש את עצמו{{הערה|וראה ד"ה יחיינו מיומים תש"א פ ב}}.


}}
}}

תפריט ניווט