שלום בית: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  24 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|"
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 34: שורה 34:
בכל מכתב שהגיע לרבי בנוגע לשלום בית, השיב הרבי לכותב המכתב שהדבר תלוי בו, הן כאשר כותב המכתב היה הבעל, והן כאשר האשה היא זו שפנתה אל הרבי.
בכל מכתב שהגיע לרבי בנוגע לשלום בית, השיב הרבי לכותב המכתב שהדבר תלוי בו, הן כאשר כותב המכתב היה הבעל, והן כאשר האשה היא זו שפנתה אל הרבי.


כאשר הבעל היה זה שכתב, הסביר הרבי שהיות ועל פי דברי חז"ל "נשים דעתן קלה" ודמעתה של האשה מצויה, כאשר יש חילוקי דעות – ובפרט בענינים של שייכים ישירות לעבודת השם – הבעל צריך להיות זה שמוותר{{הערה|שם=חלק ד|1=[ https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/4/1154.htm אגרות קודש חלק ד' אגרת א'קנד].}}, כפי שגם רואים שעל פי הלכה אחריות וחובת הדלקת [[נר שבת]] שמטרתה להוסיף בשלום בית – מוטלת על הבעל דווקא (למרות שהאשה היא זו שמדליקה בשליחותו) {{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21386&st=&pgnum=140 עולת שבת סימן רס"ג סעיף א] וקונטרס אחרון שם.}}, ובפרט שלשון חז"ל היא שהברכה לאדם היא בשביל אשתו, ולא להיפך{{הערה|שם=חה}}, וכן ההתבוננות בכך שחז"ל מדריכים שהבעל יהיה "מכבדה יותר מגופו", ובפרט כשמתקרבים לזמן שבו 'נקבה תסובב גבר' – דבר המגביר את רגש הכבוד והזהירות ביחס לאשה, וכאשר הבעל הוא בבחינת 'חבר' גם האשה תתנהג כ'אשת חבר', וכאשר הוא יתנהג כמו ליסטים, היא תהיה 'אשת ליסטים'...{{הערה|1=אגרות קודש חלק ו' אגרת א'תשיח ([https://col.org.il/files/uploads/original/2018/11/15420327205be98d50e4bd8101429.pdf תרגום לעברית בעמוד 344]).}}.
כאשר הבעל היה זה שכתב, הסביר הרבי שהיות ועל פי דברי חז"ל "נשים דעתן קלה" ודמעתה של האשה מצויה, כאשר יש חילוקי דעות – ובפרט בענינים של שייכים ישירות לעבודת השם – הבעל צריך להיות זה שמוותר{{הערה|שם=חלק ד|1=[ https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/4/1154.htm אגרות קודש חלק ד' אגרת א'קנד].}}, כפי שגם רואים שעל פי הלכה אחריות וחובת הדלקת [[נר שבת]] שמטרתה להוסיף בשלום בית – מוטלת על הבעל דווקא (למרות שהאשה היא זו שמדליקה בשליחותו){{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21386&st=&pgnum=140 עולת שבת סימן רס"ג סעיף א] וקונטרס אחרון שם.}}, ובפרט שלשון חז"ל היא שהברכה לאדם היא בשביל אשתו, ולא להיפך{{הערה|שם=חה}}, וכן ההתבוננות בכך שחז"ל מדריכים שהבעל יהיה "מכבדה יותר מגופו", ובפרט כשמתקרבים לזמן שבו 'נקבה תסובב גבר' – דבר המגביר את רגש הכבוד והזהירות ביחס לאשה, וכאשר הבעל הוא בבחינת 'חבר' גם האשה תתנהג כ'אשת חבר', וכאשר הוא יתנהג כמו ליסטים, היא תהיה 'אשת ליסטים'...{{הערה|1=אגרות קודש חלק ו' אגרת א'תשיח ([https://col.org.il/files/uploads/original/2018/11/15420327205be98d50e4bd8101429.pdf תרגום לעברית בעמוד 344]).}}.


כאשר האשה היא זו שפנתה, כתב הרבי שזה תלוי בעיקר באשה, כמו שכתוב "חכמת נשים בנתה ביתה", והיא "עקרת הבית" ויש לה תכונות מיוחדות המסייעות לה להיות זו שמשכינה שלום בבית.
כאשר האשה היא זו שפנתה, כתב הרבי שזה תלוי בעיקר באשה, כמו שכתוב "חכמת נשים בנתה ביתה", והיא "עקרת הבית" ויש לה תכונות מיוחדות המסייעות לה להיות זו שמשכינה שלום בבית.
שורה 54: שורה 54:
על יסוד דברי חז"ל "איש ואשה זכו – שכינה שרויה ביניהם", כאשר הבעל והאשה (בנפרד ולחוד) מחזקים את הקשר שלהם עם הקב"ה לימוד תורה ושמירת המצוות – זה מסייע להשכנת השכינה ביניהם שפועלת שלום בית.
על יסוד דברי חז"ל "איש ואשה זכו – שכינה שרויה ביניהם", כאשר הבעל והאשה (בנפרד ולחוד) מחזקים את הקשר שלהם עם הקב"ה לימוד תורה ושמירת המצוות – זה מסייע להשכנת השכינה ביניהם שפועלת שלום בית.


אם צד אחד הוא האשם, בוודאי צריך להיות קל לתקן את זה; לעומת זאת, אם צד זה הוא הצודק, גם צריך להיות קל להיות מבין ואציל נפש, על מנת להבטיח שהשכינה העליונה תשכון בבית {{הערה|שם=שיקגו}}.
אם צד אחד הוא האשם, בוודאי צריך להיות קל לתקן את זה; לעומת זאת, אם צד זה הוא הצודק, גם צריך להיות קל להיות מבין ואציל נפש, על מנת להבטיח שהשכינה העליונה תשכון בבית{{הערה|שם=שיקגו}}.


כאשר יש טענות – יש לברר אותם בפני רב מורה הוראה, בנוכחות הבעל והאשה יחד{{הערה|שם=חיח|1=[http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=B&nPageNumber=225 אגרות קודש חלק יח עמוד רכה].}}, ובמקרים אחרים הציע הרבי שצריך להיות מזמן לזמן התייעצות ותיווך של ידידים מבינים{{הערה|1=לקוטי שיחות חל"ח עמוד 189.}}, ובמקומות אחרים כתב הרבי שבכלל הידידים מבינים נכלל גם הבעל{{הערה|1=בתבונה בונה ביתה עמוד 91.}}.
כאשר יש טענות – יש לברר אותם בפני רב מורה הוראה, בנוכחות הבעל והאשה יחד{{הערה|שם=חיח|1=[http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=53&cPartLetter=B&nPageNumber=225 אגרות קודש חלק יח עמוד רכה].}}, ובמקרים אחרים הציע הרבי שצריך להיות מזמן לזמן התייעצות ותיווך של ידידים מבינים{{הערה|1=לקוטי שיחות חל"ח עמוד 189.}}, ובמקומות אחרים כתב הרבי שבכלל הידידים מבינים נכלל גם הבעל{{הערה|1=בתבונה בונה ביתה עמוד 91.}}.

תפריט ניווט