413
עריכות
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
(הוספת מקור) |
||
(7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מחשבות זרות''' הינו ביטוי כללי למחשבות הטורדות את האדם בשעה שהוא עוסק ב[[עבודת ה']] כגון בשעת ה[[תפילה]] או בשעת [[לימוד תורה|לימוד התורה]]. | '''מחשבות זרות''' הינו ביטוי כללי למחשבות הטורדות את האדם בשעה שהוא עוסק ב[[עבודת ה']] כגון בשעת ה[[תפילה]] או בשעת [[לימוד תורה|לימוד התורה]]. | ||
==מקור הביטוי== | ==מקור הביטוי== | ||
שורה 7: | שורה 6: | ||
כאשר האדם היה חוטא ופוגם בקשר בינו לבין [[הקדוש ברוך הוא]], הוא היה צריך להביא קרבן אשם, על מנת לכפר על חטאו ולחזק את הקשר בינו לבין אלוקים. כך גם כאשר אירע לאדם [[נס]], הוא היה צריך להביא קרבן תודה, ולהודות בבית המקדש לה'. | כאשר האדם היה חוטא ופוגם בקשר בינו לבין [[הקדוש ברוך הוא]], הוא היה צריך להביא קרבן אשם, על מנת לכפר על חטאו ולחזק את הקשר בינו לבין אלוקים. כך גם כאשר אירע לאדם [[נס]], הוא היה צריך להביא קרבן תודה, ולהודות בבית המקדש לה'. | ||
אחד מהדינים בהבאת הקרבן | אחד מהדינים בהבאת הקרבן הייתה, שהאדם צריך לטהר את מחשבותיו, ולכוון בשעת הקרבן רק על הענין לשמו הוא מביא את הקרבן, ובאם לא, הקרבתו אינה נחשבת והוא צריך להקריב קרבן נוסף. מחשבות אלו נקראות בספרות התורנית 'מחשבת פיגול', או 'מחשבת חוץ'. | ||
עם חורבן [[בית המקדש]], החליפה ה[[תפילה]] את עבודת הקרבנות בקשר שבין האדם לבוראו, והביטוי מהלכות הקרבת הקרבן נלקח בהשאלה למחשבות שאינם מענין התפילה הטורדות את האדם. | עם חורבן [[בית המקדש]], החליפה ה[[תפילה]] את עבודת הקרבנות בקשר שבין האדם לבוראו, והביטוי מהלכות הקרבת הקרבן נלקח בהשאלה למחשבות שאינם מענין התפילה הטורדות את האדם. | ||
==חומרת המחשבה== | ==חומרת המחשבה== | ||
כבר בדברי חז"ל מצינו כי "הרהורי עבירה קשים מעבירה"{{הערה|יומא כט, ב.}}, ביטוי המלמד כי מבחינה מסויימת כאשר אדם חוטא בכח המחשבה שלו הדבר אפילו חמור יותר מאשר אם היה עושה את מעשה העבירה עצמה | כבר בדברי חז"ל מצינו כי "הרהורי עבירה קשים מעבירה"{{הערה|יומא כט, ב.}}, ביטוי המלמד כי מבחינה מסויימת כאשר אדם חוטא בכח המחשבה שלו הדבר אפילו חמור יותר מאשר אם היה עושה את מעשה העבירה עצמה. | ||
בטעם הדבר נאמרו פירושים רבים, ומהם; היות וכאשר אדם חוטא במחשבה בלבד הוא לא מרגיש צורך להתחרט על כך{{הערה|ה'אור החיים'.}}, היות והפעולה של העבירה בנפש עמוקה יותר{{הערה|ה'בן איש חי' בספרו בן יהוידע. הרמב"ן באגרת הקודש פרק ה.}}, ועוד. | בטעם הדבר נאמרו פירושים רבים, ומהם; היות וכאשר אדם חוטא במחשבה בלבד הוא לא מרגיש צורך להתחרט על כך{{הערה|ה'אור החיים'.}}, היות והפעולה של העבירה בנפש עמוקה יותר{{הערה|ה'בן איש חי' בספרו בן יהוידע. הרמב"ן באגרת הקודש פרק ה.}}, ועוד. | ||
בתורת החסידות מוסבר{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/632b/2/3/548 תורת שמואל תרל"ב חלק ב' עמוד תקמח].}} ש[[לבוש המחשבה]] הינו לבוש קרוב יותר לנפש עד שהוא | בתורת החסידות מוסבר{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/632b/2/3/548 תורת שמואל תרל"ב חלק ב' עמוד תקמח].}} ש[[לבוש המחשבה]] הינו לבוש קרוב יותר לנפש עד שהוא מאוחד עם הנפש ולכן האדם לא יכול להפסיק אפילו רגע אחד מלחשוב, ולכן כאשר אדם פוגם בלבוש זה הוא פוגם במקום יותר עמוק בנפש שלו{{הערה|1={{קישור חבד און ליין|79719|איך נראים החיים של "רשע וטוב לו"? ● שיעור תניא||ו' טבת תשע"ד}}}}. | ||
==סוגים במחשבות זרות== | ==סוגים במחשבות זרות== | ||
שורה 29: | שורה 28: | ||
במכתב ש[[הרבי]] השיב ל[[יהודי]] שהתאונן שיש לו מחשבות זרות המבלבלות אותו, הרבי הורה לו לבדוק את ה[[תפילין]] שלו שתהיינה כשרות כדין.{{הערה|1=[[אגרות קודש]] [[תש"כ]] חלק י"ח, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15892&hilite=84a38ff3-c25e-4df6-8ad1-cabd7ff76078&st=%D7%97%D7%95%D7%91%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA עמ' ער].}} בהזדמנות אחרת הורה הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ט"ז עמ' רסג.}} לשנן בעל פה את תחילתו של פרק מ"א ב[[ספר התניא]] (עד המילים "לפני המלך"), קטע העוסק בכך ש[[הקדוש ברוך הוא]] [[משגיח]] באופן תמידי על האדם, ולחזור מידי בוקר על קטע זה קודם התפילה. | במכתב ש[[הרבי]] השיב ל[[יהודי]] שהתאונן שיש לו מחשבות זרות המבלבלות אותו, הרבי הורה לו לבדוק את ה[[תפילין]] שלו שתהיינה כשרות כדין.{{הערה|1=[[אגרות קודש]] [[תש"כ]] חלק י"ח, [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15892&hilite=84a38ff3-c25e-4df6-8ad1-cabd7ff76078&st=%D7%97%D7%95%D7%91%D7%AA+%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%91%D7%95%D7%AA עמ' ער].}} בהזדמנות אחרת הורה הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]] חלק ט"ז עמ' רסג.}} לשנן בעל פה את תחילתו של פרק מ"א ב[[ספר התניא]] (עד המילים "לפני המלך"), קטע העוסק בכך ש[[הקדוש ברוך הוא]] [[משגיח]] באופן תמידי על האדם, ולחזור מידי בוקר על קטע זה קודם התפילה. | ||
מבואר בחסידות, שהדבר החשוב ביותר על מנת לדעת איך לא לחשוב [[מחשבות זרות]], הוא לדעת, שלבוש ה[[מחשבה]], נמשל ל[[עור]], וכמו שלא ניתן להסיר את לבוש העור, לא ניתן לא לחשוב כלל. אבל, לעומת זאת, ניתן להחליפם במחשבה אחרת (של [[קדושה]], או בדיעבד של [[קליפת נוגה]]), ולכן | מבואר בחסידות<ref>ד"ה וישלח יהושע סה"מ מלוקט ב.</ref>, שהדבר החשוב ביותר על מנת לדעת איך לא לחשוב [[מחשבות זרות]], הוא לדעת, שלבוש ה[[מחשבה]], נמשל ל[[עור]], וכמו שלא ניתן להסיר את לבוש העור, לא ניתן לא לחשוב כלל. אבל, לעומת זאת, ניתן להחליפם במחשבה אחרת (של [[קדושה]], או בדיעבד של [[קליפת נוגה]]), ולכן חייב כל אחד מיודעי ספר שידע דברי תורה בעל פה, על מנת שיוכל כל רגע 'לשלוף' מחשבה חילופית<ref>היום יום יא טבת. ועוד. ועוד.</ref>. | ||
===בשעת התפילה=== | ===בשעת התפילה=== | ||
שורה 37: | שורה 36: | ||
==בפולקלור החסידי== | ==בפולקלור החסידי== | ||
ב[[סיפורי חסידים]] מופיע שאחד מחסידי [[פולין]] שאל את [[אדמו"ר המהר"ש]] מדוע חסידים לא מתפללים בחיפזון, כדי לקצר את זמן התפילה ו'לברוח' מהמחשבות זרות שעולות להם בשעת התפילה, והמשיל זאת ליהודים הנוסעים בעגלה ובאים נערים ומתחילים ליידות עליהם אבנים, | ב[[סיפורי חסידים]] מופיע שאחד מחסידי [[פולין]] שאל את [[אדמו"ר המהר"ש]] מדוע חסידים לא מתפללים בחיפזון, כדי לקצר את זמן התפילה ו'לברוח' מהמחשבות זרות שעולות להם בשעת התפילה, והמשיל זאת ליהודים הנוסעים בעגלה ובאים נערים ומתחילים ליידות עליהם אבנים, ובוודאי שהעצה במקרה שכזה היא להצליף בסוסים ולברוח מהמקום. | ||
ענה לו הרבי: עצה זו נכונה כאשר הנערים רודפים אחרי העגלה, אבל כאשר הם הצליחו לעלות על העגלה, לא יעזור להצליף בעגלה ולמהר את נסיעתה, אלא יש לעצור את העגלה, להיאבק איתם ולגרשם{{הערה|[[נפתלי צבי גוטליב]], פניני הכתר - תפילה, עמוד 357.}}. | ענה לו הרבי: עצה זו נכונה כאשר הנערים רודפים אחרי העגלה, אבל כאשר הם הצליחו לעלות על העגלה, לא יעזור להצליף בעגלה ולמהר את נסיעתה, אלא יש לעצור את העגלה, להיאבק איתם ולגרשם{{הערה|[[נפתלי צבי גוטליב]], פניני הכתר - תפילה, עמוד 357.}}. | ||
==לקריאה נוספת== | |||
*חיים ברנדלר, '''מחשבות זרות בתפילה ודרך מניעתם על פי תורת החסידות''', קובץ הערות התמימים ואנ"ש צפת גליון קנט (י"ט כסלו תשפ"ג) עמוד 169 | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[http://www.col.org.il/files/0.2585988598_1404513.pdf לקט מכתבי הרבי בענין מחשבות זרות] - [[גליון לקראת שבת]], [[פרשת בלק]] [[תשע"ג]] עמוד כא. | *[http://www.col.org.il/files/0.2585988598_1404513.pdf לקט מכתבי הרבי בענין מחשבות זרות] - [[גליון לקראת שבת]], [[פרשת בלק]] [[תשע"ג]] עמוד כא ([https://col.org.il/news/131907 כך להתמודד כשמחשבות זרות טורדות ומפריעות לעבודת השם]). | ||
*[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=114 העלאת המידות של ה[[מחשבה]] זרה - לאור השיטות השונות בתורת החסידות], מתוך פרדס חב"ד, באתר שטורעם. | *[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=114 העלאת המידות של ה[[מחשבה]] זרה - לאור השיטות השונות בתורת החסידות], מתוך פרדס חב"ד, באתר שטורעם. | ||
*[http://w.chabad.info/index.php?url=article_he&id=67571 מחשבות זרות - קריקטורה של האמן החסידי אברימי זקס] {{אינפו}} | *[http://w.chabad.info/index.php?url=article_he&id=67571 מחשבות זרות - קריקטורה של האמן החסידי אברימי זקס] {{אינפו}} | ||
*'''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2039114 אני אוהב לדמיין שאני עושה עבירות. זה בסדר?]''' {{בית חבד}} | *'''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2039114 אני אוהב לדמיין שאני עושה עבירות. זה בסדר?]''' {{בית חבד}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מידות ורגשות]] | [[קטגוריה:מידות ורגשות]] | ||
[[קטגוריה:עבודת ה']] | [[קטגוריה:עבודת ה']] | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:תורת החסידות]] |
עריכות