חלב ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 28 בתים ,  24 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|"
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 8: שורה 8:
אפילו שבהעמדת החלב, החלב הטמא איננו מתגבן, אך הוא נותר בגומות שבגבינה, ששם נותרים נוזלים של מי חלב, ובהם גם נמצא החלב הטמא.
אפילו שבהעמדת החלב, החלב הטמא איננו מתגבן, אך הוא נותר בגומות שבגבינה, ששם נותרים נוזלים של מי חלב, ובהם גם נמצא החלב הטמא.


ולכן חכמים אסורו לשתות מחלב שחלבו גויים, והוא ישאר באיסורו גם באם הוא יגבן אותו {{הערה|ע"ז לה, ב.}}.
ולכן חכמים אסורו לשתות מחלב שחלבו גויים, והוא ישאר באיסורו גם באם הוא יגבן אותו{{הערה|ע"ז לה, ב.}}.


==גדריו==
==גדריו==
אם גוי חלב בהמה, לצורך עצמו או לצורך ישראל {{הערה|ט"ז ס"ק א. ש"ך ס"ק א.}}, בכדי להשתמש עם החלב (ולא לגבן אותו, וכדלקמן), ולא היה שם יהודי שיראה את תהליך החליבה – אסור לשתות מהחלב, מחשש שעירב בו חלב טמא {{הערה|ס"א.}}.
אם גוי חלב בהמה, לצורך עצמו או לצורך ישראל{{הערה|ט"ז ס"ק א. ש"ך ס"ק א.}}, בכדי להשתמש עם החלב (ולא לגבן אותו, וכדלקמן), ולא היה שם יהודי שיראה את תהליך החליבה – אסור לשתות מהחלב, מחשש שעירב בו חלב טמא{{הערה|ס"א.}}.


ואם הגוי היה בתוך הרפת, והיהודי מבחוץ באופן שאי אפשר לראות את מה שקורה בפנים ממקום מושבו של היהודי, אם ידוע שאין שם בהמה טמאה – זה מותר {{הערה|ס"א.}}. אבל הוא צריך להיות במקום, על מנת לוודא שהגוי לא ילך באמצע ויביא (חלב) בהמה טמאה מבחוץ ויערב {{הערה|ט"ז ס"ק ב. ש"ך ס"ק ח.}}.
ואם הגוי היה בתוך הרפת, והיהודי מבחוץ באופן שאי אפשר לראות את מה שקורה בפנים ממקום מושבו של היהודי, אם ידוע שאין שם בהמה טמאה – זה מותר{{הערה|ס"א.}}. אבל הוא צריך להיות במקום, על מנת לוודא שהגוי לא ילך באמצע ויביא (חלב) בהמה טמאה מבחוץ ויערב{{הערה|ט"ז ס"ק ב. ש"ך ס"ק ח.}}.


אבל אם הייתה לו בהמה טמאה בעדרו, והוא חולב לצורך ישראל (כי לצורך עצמו הוא לא חושש לערב (אם זה לא לגבן) {{הערה|ש"ך ס"ק ג.}}), אם (א) הוא יודע שליהודי אסור לשתות מהטמא. (ב) היהודי נמצא במקום שכאשר הוא יעמוד הוא יוכל לראות מה קורה ברפת (או שהוא נכנס ויוצא {{הערה|ט"ז ס"ק ג. ש"ך ס"ק ד.}}) – מותר, כיוון שהגוי חושש שיעמוד ויראה אותו {{הערה|ס"א.}}.
אבל אם הייתה לו בהמה טמאה בעדרו, והוא חולב לצורך ישראל (כי לצורך עצמו הוא לא חושש לערב (אם זה לא לגבן){{הערה|ש"ך ס"ק ג.}}), אם (א) הוא יודע שליהודי אסור לשתות מהטמא. (ב) היהודי נמצא במקום שכאשר הוא יעמוד הוא יוכל לראות מה קורה ברפת (או שהוא נכנס ויוצא{{הערה|ט"ז ס"ק ג. ש"ך ס"ק ד.}}) – מותר, כיוון שהגוי חושש שיעמוד ויראה אותו{{הערה|ס"א.}}.


באם היהודי לא היה בתחילת החליבה (אלא הגיע לאחר התחלתה), באם הגוי חולב רק על מנת לגבן – רבינו תם התיר בדיעבד. אבל אם חולב בשביל לשתות – אסור (וראה לקמן) {{הערה|רמ"א בס"ב. ט"ז ס"ק ד. ש"ך ס"ק ו.}}.
באם היהודי לא היה בתחילת החליבה (אלא הגיע לאחר התחלתה), באם הגוי חולב רק על מנת לגבן – רבינו תם התיר בדיעבד. אבל אם חולב בשביל לשתות – אסור (וראה לקמן){{הערה|רמ"א בס"ב. ט"ז ס"ק ד. ש"ך ס"ק ו.}}.


===גבינה===
===גבינה===
חלב שנאסר, גם אם יעשו ממנו גבינה או חמאה – הוא ישאר אסור {{הערה|רמ"א בס"א.}}. אבל אם הגוי חלב בשביל לגבן – מותר ליהודי לגבן מזה (ראה [[גבינת ישראל|כאן]]){{הערה|ש"ך ס"ק יח.}}.
חלב שנאסר, גם אם יעשו ממנו גבינה או חמאה – הוא ישאר אסור{{הערה|רמ"א בס"א.}}. אבל אם הגוי חלב בשביל לגבן – מותר ליהודי לגבן מזה (ראה [[גבינת ישראל|כאן]]){{הערה|ש"ך ס"ק יח.}}.


==הכלי==
==הכלי==
לכתחילה צריך שהיהודי יהיה בתחילת החליבה, וגם שיבדוק שבכלי שהגוי חולב אל תוכו אין שאריות של חלב טמא. ונהגו להחמיר: לחלוב בכלי של יהודי ולא בשל גוי, מחשש שיהיו בו שיריים של חלב טמא (שאינן מורגשות {{הערה|ש"ך ס"ק ז.}}). אבל בדיעבד – אין לחוש לזה {{הערה|רמ"א בס"א.}}. הט"ז כתב: שדברי הרמ"א (שבדיעבד מותר), הן רק במקום שאין לו דבר טמא, ורק אם עומד בחוץ; אבל בלא זאת – זה אסור {{הערה|ט"ז ס"ק ב.}}.
לכתחילה צריך שהיהודי יהיה בתחילת החליבה, וגם שיבדוק שבכלי שהגוי חולב אל תוכו אין שאריות של חלב טמא. ונהגו להחמיר: לחלוב בכלי של יהודי ולא בשל גוי, מחשש שיהיו בו שיריים של חלב טמא (שאינן מורגשות{{הערה|ש"ך ס"ק ז.}}). אבל בדיעבד – אין לחוש לזה{{הערה|רמ"א בס"א.}}. הט"ז כתב: שדברי הרמ"א (שבדיעבד מותר), הן רק במקום שאין לו דבר טמא, ורק אם עומד בחוץ; אבל בלא זאת – זה אסור{{הערה|ט"ז ס"ק ב.}}.


הש"ך מביא: שהפוסקים כתבו שבאם לא בדק את הכלי קודם החליבה – אסור אפילו בדיעבד {{הערה|ש"ך ס"ק ח.}}.
הש"ך מביא: שהפוסקים כתבו שבאם לא בדק את הכלי קודם החליבה – אסור אפילו בדיעבד{{הערה|ש"ך ס"ק ח.}}.


==שפחות==
==שפחות==
אם יש לו בחצרו, או ברפת בהמות (גם אם זה מאחורי הבית {{הערה|ש"ך ס"ק ו.}}), ושולח את שפחתו לחלוב; באם (1) אין בית של גוי באמצע. (2) אין בהמה טמאה באיזור – מותר לתת לה לחלוב אפילו לכתחילה, גם כשאין שם יהודי, מכיוון שזה בבית ישראל {{הערה|רמ"א בס"א.}}.
אם יש לו בחצרו, או ברפת בהמות (גם אם זה מאחורי הבית{{הערה|ש"ך ס"ק ו.}}), ושולח את שפחתו לחלוב; באם (1) אין בית של גוי באמצע. (2) אין בהמה טמאה באיזור – מותר לתת לה לחלוב אפילו לכתחילה, גם כשאין שם יהודי, מכיוון שזה בבית ישראל{{הערה|רמ"א בס"א.}}.


ובאם יש שם בית של גוי באמצע – זה כאילו חולבות בביתו, וצריך ישראל שיראה; ולעניין זה די אפילו בקטן וקטנה (מגיל 9 {{הערה|ט"ז ס"ק ה. ש"ך ס"ק יב.}}), כיוון שהיא מפחדת מהם {{הערה|רמ"א בס"א.}}. ובדיעבד – מותר {{הערה|ש"ך ס"ק יא.}}.
ובאם יש שם בית של גוי באמצע – זה כאילו חולבות בביתו, וצריך ישראל שיראה; ולעניין זה די אפילו בקטן וקטנה (מגיל 9{{הערה|ט"ז ס"ק ה. ש"ך ס"ק יב.}}), כיוון שהיא מפחדת מהם{{הערה|רמ"א בס"א.}}. ובדיעבד – מותר{{הערה|ש"ך ס"ק יא.}}.


==הגיע באמצע החליבה==
==הגיע באמצע החליבה==
אם הגוי חולב ברפת של יהודי {{הערה|ט"ז ס"ק ב.}}, והיהודי בא באמצע החליבה, מכיוון שחלב טמא אינו מצוי – מותר; אבל אם בא לאחר שנסתיימה החליבה – זה אסור גם אם אין דבר טמא באיזור {{הערה|רמ"א בס"א.}}.
אם הגוי חולב ברפת של יהודי{{הערה|ט"ז ס"ק ב.}}, והיהודי בא באמצע החליבה, מכיוון שחלב טמא אינו מצוי – מותר; אבל אם בא לאחר שנסתיימה החליבה – זה אסור גם אם אין דבר טמא באיזור{{הערה|רמ"א בס"א.}}.


הש"ך כתב: שאינו מבין את דברי הרמ"א, כיוון שבמקורות הדברים (וכן הוא ב'דרכי משה'), שמותר שהגוי יחלוב בבית ישראל, ובאם הרפת היא מאחורי הבית או שיש בית גוי שמפסיק – אסור לכתחילה ומותר בדיעבד. ומסיים, שאולי נפלה 'טעות הדפוס' בדברי הרמ"א. ומוסיף: שכל זה הוא בנוגע לשימוש בחלב כחלב, אבל אם כוונת החליבה היא לגבן – יש דין אחר (כדלקמן) {{הערה|ש"ך ס"ק יג.}}.
הש"ך כתב: שאינו מבין את דברי הרמ"א, כיוון שבמקורות הדברים (וכן הוא ב'דרכי משה'), שמותר שהגוי יחלוב בבית ישראל, ובאם הרפת היא מאחורי הבית או שיש בית גוי שמפסיק – אסור לכתחילה ומותר בדיעבד. ומסיים, שאולי נפלה 'טעות הדפוס' בדברי הרמ"א. ומוסיף: שכל זה הוא בנוגע לשימוש בחלב כחלב, אבל אם כוונת החליבה היא לגבן – יש דין אחר (כדלקמן){{הערה|ש"ך ס"ק יג.}}.


==כלים==
==כלים==
חלב עכו"ם אוסר את הכלים שהוא בושל בהם (וכן באם נכבש (24 שעות) בהם {{הערה|ט"ז ס"ק ז.}}), גם אם אין רוב בתבשיל נגד הכלי {{הערה|ש"ך ס"ק טו.}}, אפילו שאיסורו הוא רק משום הספק – שמא עירב בו (מכיוון שנגעו בו משום איסור דאורייתא {{הערה|ש"ך ס"ק יד.}}), והוא הדין לגבי גבינה. אך לא לגבי חמאה – שבה אפילו במקום שנהגו איסור, ברוב היתר {{הערה|ט"ז ס"ק ח.}} אין איסור לא בכלים ולא בתערובתה {{הערה|רמ"א בס"א.}}.
חלב עכו"ם אוסר את הכלים שהוא בושל בהם (וכן באם נכבש (24 שעות) בהם{{הערה|ט"ז ס"ק ז.}}), גם אם אין רוב בתבשיל נגד הכלי{{הערה|ש"ך ס"ק טו.}}, אפילו שאיסורו הוא רק משום הספק – שמא עירב בו (מכיוון שנגעו בו משום איסור דאורייתא{{הערה|ש"ך ס"ק יד.}}), והוא הדין לגבי גבינה. אך לא לגבי חמאה – שבה אפילו במקום שנהגו איסור, ברוב היתר{{הערה|ט"ז ס"ק ח.}} אין איסור לא בכלים ולא בתערובתה{{הערה|רמ"א בס"א.}}.


הרמ"א סובר: שבחלב וגבינה רוב לא עוזר, אלא רק ב-60, כי כשחכמים גזרו, הם גזרו משום איסור תורה, ולכן הם גזרו כעין של תורה – שהאיסור בטל רק ב-60 (כמו ב'כחל' ו'שומן הגיד') {{הערה|ש"ך ס"ק יז.}}.
הרמ"א סובר: שבחלב וגבינה רוב לא עוזר, אלא רק ב-60, כי כשחכמים גזרו, הם גזרו משום איסור תורה, ולכן הם גזרו כעין של תורה – שהאיסור בטל רק ב-60 (כמו ב'כחל' ו'שומן הגיד'){{הערה|ש"ך ס"ק יז.}}.


==החומרה בשתייתו==
==החומרה בשתייתו==

תפריט ניווט