ברכת התורה שבקריאת התורה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|"
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
שורה 3: שורה 3:
כאשר קוראים בתורה, מברך העולה '''שני ברכות''', אחת לפניה ואחת לאחריה.
כאשר קוראים בתורה, מברך העולה '''שני ברכות''', אחת לפניה ואחת לאחריה.


למרות שמברכים על [[לימוד התורה]] בבוקר לפני ה[[תפילה]], שלושה ברכות, "לעסוק בדברי תורה", "והערב נא", ו"אשר בחר בנו", חוזרים ומברכים על התורה לפני הקריאה בספר התורה.{{הערת שוליים|הסיבה לכך היא מפני שבחינת [[לימוד התורה]] שבקריאת התורה בנגינות וטעמים, היא בחינה אחרת מהבחינה שבלימוד הרגיל המכונה בבחינת "מזון". ראה בערך [[קריאת התורה]].}}
למרות שמברכים על [[לימוד התורה]] בבוקר לפני ה[[תפילה]], שלושה ברכות, "לעסוק בדברי תורה", "והערב נא", ו"אשר בחר בנו", חוזרים ומברכים על התורה לפני הקריאה בספר התורה.{{הערה|הסיבה לכך היא מפני שבחינת [[לימוד התורה]] שבקריאת התורה בנגינות וטעמים, היא בחינה אחרת מהבחינה שבלימוד הרגיל המכונה בבחינת "מזון". ראה בערך [[קריאת התורה]].}}


בראש אומר העולה "ברכו את ה' המבורך", ולאחר שהקהל עונה "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", הוא מברך את הברכה שלפני קריאת התורה.
בראש אומר העולה "ברכו את ה' המבורך", ולאחר שהקהל עונה "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", הוא מברך את הברכה שלפני קריאת התורה.
שורה 19: שורה 19:
ישנה חשיבות מיוחדת לברכות אלו, מכיון שהם נכללים בגדר של "דבר שבקדושה" שאין אומרים אותם בפחות מעשרה, ולכן מותר להפסיק כדי לענות על ה"ברכו" של העולה באמירת "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", גם אם העונה הינו באמצע תפילתו, במקומות שאסור להפסיק בעניית אמן, כמו בקריאת שמע וברכותיה שאין מפסיקים אפילו בין הפרקים.
ישנה חשיבות מיוחדת לברכות אלו, מכיון שהם נכללים בגדר של "דבר שבקדושה" שאין אומרים אותם בפחות מעשרה, ולכן מותר להפסיק כדי לענות על ה"ברכו" של העולה באמירת "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", גם אם העונה הינו באמצע תפילתו, במקומות שאסור להפסיק בעניית אמן, כמו בקריאת שמע וברכותיה שאין מפסיקים אפילו בין הפרקים.


כך גם מותר להפסיק לצורך עניית אמן על ברכות התורה עצמם של הקורא.{{הערת שוליים|[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] סימן ס"ו סעיף ה', [[פסקי הסידור]].}}.
כך גם מותר להפסיק לצורך עניית אמן על ברכות התורה עצמם של הקורא.{{הערה|[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] סימן ס"ו סעיף ה', [[פסקי הסידור]].}}.


== הברכות בתורת החסידות ==
== הברכות בתורת החסידות ==
שורה 29: שורה 29:
ואחר קריאתו, שקבל שפע [[חיות]] נשמתו מאותיות התורה, מברך '''אשר נתן לנו''' כו', שכבר נתן לנו ונתקבל בתוכנו, והוא מה שאומרים '''וחיי עולם כבר נטע בתוכנו''', שזהו ענין קבלת התורה שנתקבל בהם להיות בחינת [[כלי]], בית קיבול ממש לתורה, שזהו מצד שרש בחינת המקבל - שיכול להיות כלי קבול.  
ואחר קריאתו, שקבל שפע [[חיות]] נשמתו מאותיות התורה, מברך '''אשר נתן לנו''' כו', שכבר נתן לנו ונתקבל בתוכנו, והוא מה שאומרים '''וחיי עולם כבר נטע בתוכנו''', שזהו ענין קבלת התורה שנתקבל בהם להיות בחינת [[כלי]], בית קיבול ממש לתורה, שזהו מצד שרש בחינת המקבל - שיכול להיות כלי קבול.  


ועל אף שגם זה שנעשה בחינת כלי בית קבול הוא בא מכח ה[[משפיע]] שנטע בתוכנו כו', ועל כן מברך שנית נותן התורה - שהוא זה שעושה זאת שיוכל לבא במקבלים, מכל מקום שונה נתינה זו שהיא במקבל, מאשר נתינה ראשונה הוא עצם השפע ד[[תורה]].{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר האמצעי]], [[שערי אורה]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/orah/1/2b&search=%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA+%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94 הקדמה]}}
ועל אף שגם זה שנעשה בחינת כלי בית קבול הוא בא מכח ה[[משפיע]] שנטע בתוכנו כו', ועל כן מברך שנית נותן התורה - שהוא זה שעושה זאת שיוכל לבא במקבלים, מכל מקום שונה נתינה זו שהיא במקבל, מאשר נתינה ראשונה הוא עצם השפע ד[[תורה]].{{הערה|1=[[אדמו"ר האמצעי]], [[שערי אורה]], [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/orah/1/2b&search=%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%AA+%D7%94%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94 הקדמה]}}
{{תפילה}}
{{תפילה}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קריאת התורה]]
[[קטגוריה:קריאת התורה]]

תפריט ניווט