אברהם שמעון הלוי אנגל-הורביץ: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|"
מ (תקלדה)
תגית: עריכה ממכשיר נייד
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 5: שורה 5:
ר' שמעונ'לה נולד בשנת ה'[[תרל"ו]] בז'ליכוב שב[[פולין]] לאביו רבי מאיר, המיוחס ל[[של"ה]] ה[[קדוש]].
ר' שמעונ'לה נולד בשנת ה'[[תרל"ו]] בז'ליכוב שב[[פולין]] לאביו רבי מאיר, המיוחס ל[[של"ה]] ה[[קדוש]].


כשנפטרה אמו, נסע לרבי זעליג אלעזר אפשטיין - האדמו"ר מקוז'ניץ, אליו התקשר בכל מאודו כל ימיו, עד שהעידו עליו 'כל כולו היה קוז'ניץ'{{הערת שוליים|מרביצי תורה מעולם החסידות חלק ו', עמ' קיב-ד}}.
כשנפטרה אמו, נסע לרבי זעליג אלעזר אפשטיין - האדמו"ר מקוז'ניץ, אליו התקשר בכל מאודו כל ימיו, עד שהעידו עליו 'כל כולו היה קוז'ניץ'{{הערה|מרביצי תורה מעולם החסידות חלק ו', עמ' קיב-ד}}.


בגיל שמונה עשר התוודע אל רבי אלכסנדר, נכד לצדיקי בית [[לובלין]], [[בעלזא]] ו[[זידיטשוב]], שהורה לו דרך ב[[עבודת ה']] ללא פניות של יהירות{{הערת שוליים|מכתבי ר' שמעו'לי.}}.
בגיל שמונה עשר התוודע אל רבי אלכסנדר, נכד לצדיקי בית [[לובלין]], [[בעלזא]] ו[[זידיטשוב]], שהורה לו דרך ב[[עבודת ה']] ללא פניות של יהירות{{הערה|מכתבי ר' שמעו'לי.}}.


נשא לאשה את בת הגביר ר' משה פייגנבוים מגראבאלין.
נשא לאשה את בת הגביר ר' משה פייגנבוים מגראבאלין.
שורה 34: שורה 34:


===בישיבת "חכמי לובלין"===
===בישיבת "חכמי לובלין"===
לקראת קיץ שנת ה[[תרצ"ב]] התקבל לישיבת 'חכמי לובלין' כ[[מגיד שיעור]]. בתחילה מסר שיעורים במסכת [[חגיגה]] ואחר כך ב[[רמב"ם]] הלכות פסולי המקודשין. לאחר תקופה מונה ל[[משגיח]] רוחני. רבי מאיר שפירא העריך מאוד את התמסרותו לתלמידים ולישיבה, ובמכתב שכתב אליו בקיץ ה'[[תרצ"ג]] התבטא: {{ציטוטון|ועל פי ישק כל ביתי ואף הכסא לא אגדל ממנו}}{{הערת שוליים|נהרי אש עמוד פד}}
לקראת קיץ שנת ה[[תרצ"ב]] התקבל לישיבת 'חכמי לובלין' כ[[מגיד שיעור]]. בתחילה מסר שיעורים במסכת [[חגיגה]] ואחר כך ב[[רמב"ם]] הלכות פסולי המקודשין. לאחר תקופה מונה ל[[משגיח]] רוחני. רבי מאיר שפירא העריך מאוד את התמסרותו לתלמידים ולישיבה, ובמכתב שכתב אליו בקיץ ה'[[תרצ"ג]] התבטא: {{ציטוטון|ועל פי ישק כל ביתי ואף הכסא לא אגדל ממנו}}{{הערה|נהרי אש עמוד פד}}


לאחר [[הסתלקות]]ו של רבי מאיר שפירא עבר ל[[קראקא]].
לאחר [[הסתלקות]]ו של רבי מאיר שפירא עבר ל[[קראקא]].
שורה 54: שורה 54:
בגיל חמש עשרה היה בקי בכל ספרי המהר"ל.
בגיל חמש עשרה היה בקי בכל ספרי המהר"ל.


בגיל שמונה עשר כבר היו שגורים על פיו כל ה[[ש"ס#תלמוד בבלי|ש"ס בבלי]], עם כל ה'[[ראשונים]].{{הערת שוליים|מפי תלמידו "בעל שבט הלוי", ששמע ממנו}}.
בגיל שמונה עשר כבר היו שגורים על פיו כל ה[[ש"ס#תלמוד בבלי|ש"ס בבלי]], עם כל ה'[[ראשונים]].{{הערה|מפי תלמידו "בעל שבט הלוי", ששמע ממנו}}.


כשבעל ה"שבט לוי" היה תלמדי בישיבת "חכמי לובלין", הזדמן לו לבקר ב[[וינה]] ונכנס אל [[הרבי הריי"צ]]. כשסיפר לרבי הריי"צ על רבו, רבי שמעו'לה התבטא עליו הרבי: {{ציטוטון|כמה מאות שנים לא היה בעולם מח בעל זכרון כמו ר' שמעו'לה מז'ליחוב}}{{הערת שוליים|נהרי אש עמוד קעב}}.
כשבעל ה"שבט לוי" היה תלמדי בישיבת "חכמי לובלין", הזדמן לו לבקר ב[[וינה]] ונכנס אל [[הרבי הריי"צ]]. כשסיפר לרבי הריי"צ על רבו, רבי שמעו'לה התבטא עליו הרבי: {{ציטוטון|כמה מאות שנים לא היה בעולם מח בעל זכרון כמו ר' שמעו'לה מז'ליחוב}}{{הערה|נהרי אש עמוד קעב}}.


ה"בעל [[אמרי אמת]]" מ[[גור]] התבטא עליו {{ציטוטון|בכל מדינת [[פולין]] אין למדן מסודר כמותו בכל התורה כולה}}{{הערת שוליים|נהרי אש עמוד רצו}}.  
ה"בעל [[אמרי אמת]]" מ[[גור]] התבטא עליו {{ציטוטון|בכל מדינת [[פולין]] אין למדן מסודר כמותו בכל התורה כולה}}{{הערה|נהרי אש עמוד רצו}}.  


כשביקר אצל הגאון מטשעבין התבטא עליו: {{ציטוטון|חוץ מ[[הגאון מרוגצ'וב]] אין בנמצא גאון כר' שמעו'לה}} לאחר מכן אמר שאולי אף יותר מהגרוצ'ובי{{הערת שוליים|נהרי אש עמוד רצד}}.
כשביקר אצל הגאון מטשעבין התבטא עליו: {{ציטוטון|חוץ מ[[הגאון מרוגצ'וב]] אין בנמצא גאון כר' שמעו'לה}} לאחר מכן אמר שאולי אף יותר מהגרוצ'ובי{{הערה|נהרי אש עמוד רצד}}.


ר' [[מאיר בליז'ינסקי]] מספר{{הערת שוליים|ורבים השיב ליהדות וחסידות, עמוד 14}} שכשהגיע רבי שמעו'לה ל[[עיירה]] גראבאלין (שם התגוררו הורי אשתו), הילדים היו מוצאים דפי קודש קרועים מספרים שונים, והיו מגיעים לשאול אותו מאיזה ספר הדפים. רבי שמעו'לה היה עונה במדויק איזה ספר ועמוד.
ר' [[מאיר בליז'ינסקי]] מספר{{הערה|ורבים השיב ליהדות וחסידות, עמוד 14}} שכשהגיע רבי שמעו'לה ל[[עיירה]] גראבאלין (שם התגוררו הורי אשתו), הילדים היו מוצאים דפי קודש קרועים מספרים שונים, והיו מגיעים לשאול אותו מאיזה ספר הדפים. רבי שמעו'לה היה עונה במדויק איזה ספר ועמוד.


בתקופת שימושו בישיבת "חכמי לובלין" ביקש ממנו אחד התלמידים לראות את דגם בית המקדש, עליו עמלו תלמידי הישיבה משך שנתיים. אמר לו רבי שמעו'לה שאין לו צורך לראות את הדגם, כיוון שבראשו מצוייר על כל פרטיו, כאילו עומד בפניו, בניין [[בית המקדש#בית המקדש הראשון|בית ראשון]], [[בית המקדש#בית המקדש השני|בית שני]] ו[[בית המקדש השלישי|בניין המקדש דלעתיד]] כפי שמבואר ב[[ספר יחזקאל]].
בתקופת שימושו בישיבת "חכמי לובלין" ביקש ממנו אחד התלמידים לראות את דגם בית המקדש, עליו עמלו תלמידי הישיבה משך שנתיים. אמר לו רבי שמעו'לה שאין לו צורך לראות את הדגם, כיוון שבראשו מצוייר על כל פרטיו, כאילו עומד בפניו, בניין [[בית המקדש#בית המקדש הראשון|בית ראשון]], [[בית המקדש#בית המקדש השני|בית שני]] ו[[בית המקדש השלישי|בניין המקדש דלעתיד]] כפי שמבואר ב[[ספר יחזקאל]].


עוד מסופר עליו, שבימים הראשונים לשהותו בישיבה ביקש ממנו רבי מאיר שפירא לומר כמה פעמים מופיע רבינא ורב אשי ב[[מסכת ברכות]]. השיב לו רבי שמעו'לה: {{ציטוטון|בשעה שלמדתי המסכת לא שמתי לב לזה, אבל תנו לי שעה קטנה ואחזור המסכתא במוחי ואגיד לכם}}{{הערת שוליים|נהרי אש עמוד רצה}}.
עוד מסופר עליו, שבימים הראשונים לשהותו בישיבה ביקש ממנו רבי מאיר שפירא לומר כמה פעמים מופיע רבינא ורב אשי ב[[מסכת ברכות]]. השיב לו רבי שמעו'לה: {{ציטוטון|בשעה שלמדתי המסכת לא שמתי לב לזה, אבל תנו לי שעה קטנה ואחזור המסכתא במוחי ואגיד לכם}}{{הערה|נהרי אש עמוד רצה}}.


==שיטתו בלימוד==
==שיטתו בלימוד==

תפריט ניווט