מגבעת קנייטש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 4 בתים ,  23 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 8: שורה 8:
הפעם הראשונה בה הגיע הקנייטש לחב"ד הוא מזמן [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|נתן לראות זאת בתמונות שהצטלמו בתקופתו}}, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]. אם כי עד אז המגבעת בכלל, והקנייטש בפרט נחשב בעיני חסידים הגדולים כלבוש מודרני, ומשום כך רוב חסידי חב"ד העדיפו לחבוש לראשם את ה[[קסקט]].
הפעם הראשונה בה הגיע הקנייטש לחב"ד הוא מזמן [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|נתן לראות זאת בתמונות שהצטלמו בתקופתו}}, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]. אם כי עד אז המגבעת בכלל, והקנייטש בפרט נחשב בעיני חסידים הגדולים כלבוש מודרני, ומשום כך רוב חסידי חב"ד העדיפו לחבוש לראשם את ה[[קסקט]].


יש אומרים שר' ניסן נמנוב לא אישר לתמימים עם קניטש להיכנס לישיבה ברינואה, בטענה שהם מודרניים עד שאמרו לו שהרבי לובש כובע קנייטש.
יש אומרים שר' ניסן נמנוב לא אישר לתמימים עם קניטש להיכנס לישיבה ברינואה, בטענה שהם מודרניים עד שאמרו לו שהרבי לובש כובע קנייטש.


==תולדות הקנייטש בחב"ד==
==תולדות הקנייטש בחב"ד==
שורה 15: שורה 15:
בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק. ב[[גזירת הלבוש]] גזר הצאר ניקולאי כי היהודים ילכו עם כובע בעל מצחייה דווקא. כאשר שמע זאת אדמו"ר הצמח צדק, אמר בתגובה כי גזרה זו היא מצד ה'קליפה', שמנסה למנוע את העניין של "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה" – כלומר, הבטה בשמים ומתוך כך להגיע להתבוננות בגדלות השם ורוממותו. כששמעו זאת חסידי הצמח צדק, התחכמו בקיום הגזירה ולבשו את הקסקט כשהמצחיה מופנת אחורה – כלפי העורף{{הערה|1=[[תורת מנחם]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15882&st=&pgnum=95 חלק י' עמוד 70]}}. החסיד ר' [[הלל מפאריטש]] הלך בעקבות כך בכובע חורפי לו הייתה חתיכת בד מחוברת מאחור (על מנת להגן על העורף) גם בימי הקיץ על מנת שלא להסתיר את השמיים באמצעות המצחייה{{הערה|רשימות דברים עמוד 245}}.  
בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק. ב[[גזירת הלבוש]] גזר הצאר ניקולאי כי היהודים ילכו עם כובע בעל מצחייה דווקא. כאשר שמע זאת אדמו"ר הצמח צדק, אמר בתגובה כי גזרה זו היא מצד ה'קליפה', שמנסה למנוע את העניין של "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה" – כלומר, הבטה בשמים ומתוך כך להגיע להתבוננות בגדלות השם ורוממותו. כששמעו זאת חסידי הצמח צדק, התחכמו בקיום הגזירה ולבשו את הקסקט כשהמצחיה מופנת אחורה – כלפי העורף{{הערה|1=[[תורת מנחם]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15882&st=&pgnum=95 חלק י' עמוד 70]}}. החסיד ר' [[הלל מפאריטש]] הלך בעקבות כך בכובע חורפי לו הייתה חתיכת בד מחוברת מאחור (על מנת להגן על העורף) גם בימי הקיץ על מנת שלא להסתיר את השמיים באמצעות המצחייה{{הערה|רשימות דברים עמוד 245}}.  


חסיד שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטונות [[רוסיה]] וגזרו שעל ה[[יהודים]] להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים{{הערה|מתוך ספר זכרון לבני ישראל ל[[ישראל ג'ייקובסון]] עמ' קצ-קצא}}.
חסיד שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטונות [[רוסיה]] וגזרו שעל ה[[יהודים]] להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים{{הערה|מתוך ספר זכרון לבני ישראל ל[[ישראל ג'ייקובסון]] עמ' קצ-קצא}}.


[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם ה[[קסקט]], כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].
[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם ה[[קסקט]], כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].


כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם [[קרן חסדי אברהם]] בשיתוף עם [[את"ה המרכזי]] ו[[מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח|מרכז חב"ד העולמי]]. את הרשת השנייה מממן הנגיד הרב [[שמואל חיים דוד פישר]] את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] בשיתוף עם [[קרן חסדי שמשון]]. הקרן השלישית היא לתלמידי ה[[קבוצה]] שהם מקבלים כובע קנייטש מסוג "בורסולינו" שהוא הסוג האיכותי ביותר בכובעים. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת [[חג הפסח]].
כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם [[קרן חסדי אברהם]] בשיתוף עם [[את"ה המרכזי]] ו[[מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח|מרכז חב"ד העולמי]]. את הרשת השנייה מממן הנגיד הרב [[שמואל חיים דוד פישר]] את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] בשיתוף עם [[קרן חסדי שמשון]]. הקרן השלישית היא לתלמידי ה[[קבוצה]] שהם מקבלים כובע קנייטש מסוג "בורסולינו" שהוא הסוג האיכותי ביותר בכובעים. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת [[חג הפסח]].
שורה 25: שורה 25:
רבותינו נשיאנו מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]] נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת [[תר"ד]] (תקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הצמח צדק]]) גזר הצאר ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר הצאר על ה[[יהודים]] לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם{{הערה|לא ידועי איזה מגבעת הייתה להם, אך ידוע שגם עז נהגו הרבה מהחסידים להלך עם קסקט}} ב[[קסקט]] ואת הקפוטה שאותה לבשו ב[[סירטוק]].
רבותינו נשיאנו מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]] נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת [[תר"ד]] (תקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הצמח צדק]]) גזר הצאר ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר הצאר על ה[[יהודים]] לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם{{הערה|לא ידועי איזה מגבעת הייתה להם, אך ידוע שגם עז נהגו הרבה מהחסידים להלך עם קסקט}} ב[[קסקט]] ואת הקפוטה שאותה לבשו ב[[סירטוק]].


הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]], אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי{{הערה|ראה [[ספר התולדות]] לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44}} והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות{{הערה|שם, עמ' 57}} לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא ב[[סירטוק]] שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש{{הערה|1=ראה [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=4806 ראה כאן]}}. וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים{{הערה|[[סירטוק]] וקנייטש היה סימן ההיכר של הסוחרים בימים ההם}}. אך חוץ מהקנייטש היה ל[[אדמו"ר המהר"ש]] עוד מגבעות שאותם נהג ללבוש{{הערה|ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}.
הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]], אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי{{הערה|ראה [[ספר התולדות]] לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44}} והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות{{הערה|שם, עמ' 57}} לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא ב[[סירטוק]] שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש{{הערה|1=ראה [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=4806 ראה כאן]}}. וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים{{הערה|[[סירטוק]] וקנייטש היה סימן ההיכר של הסוחרים בימים ההם}}. אך חוץ מהקנייטש היה ל[[אדמו"ר המהר"ש]] עוד מגבעות שאותם נהג ללבוש{{הערה|ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}.  


לאומת זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג{{הערה|כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת}}, אך מעדות [[הרבנית חיה מושקא]] ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] אלא בדרך כלל כשהיה ב[[ליובאוויטש]] הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מ[[ליובאוויטש]] היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג{{הערה|מגבעת שכיום נוהגים ללכת אתה חלק מחסידי [[סאטמר]]}}.
לאומת זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג{{הערה|כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת}}, אך מעדות [[הרבנית חיה מושקא]] ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] אלא בדרך כלל כשהיה ב[[ליובאוויטש]] הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מ[[ליובאוויטש]] היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג{{הערה|מגבעת שכיום נוהגים ללכת אתה חלק מחסידי [[סאטמר]]}}.

תפריט ניווט