11,349
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:קברו של ר' דובער חדש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מצבת ר' דובער שניאורסון החדשה ([[תשס"ח]])]] | [[קובץ:קברו של ר' דובער חדש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מצבת ר' דובער שניאורסון החדשה ([[תשס"ח]])]] | ||
ר' '''דובער (בערל) שניאורסאהן''' היה בנם השני של רבי [[לוי יצחק שניאורסאהן|לוי יצחק]] ומרת [[חנה שניאורסון|חנה]] [[שניאורסאהן]] ואחיו של [[הרבי | ר' '''דובער (בערל) שניאורסאהן''' היה בנם השני של רבי [[לוי יצחק שניאורסאהן|לוי יצחק]] ומרת [[חנה שניאורסון|חנה]] [[שניאורסאהן]] ואחיו של [[הרבי]]. נולד ביום [[ג' בכסלו]] [[תרס"ה]] ב[[ניקולייב]] ונרצח על ידי הנאצים בין השנים [[תש"א]] - [[תש"ב]]{{הערה|יש דעות ועדויות שונות בנושא, ראה בהרחבה בפסקה [[#תאריך הירצחו|תאריך הירצחו]]}}. | ||
==תולדות חיים== | ==תולדות חיים== | ||
שורה 20: | שורה 20: | ||
==תאריך הירצחו== | ==תאריך הירצחו== | ||
[[קובץ:קברו של ר' דובער.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המצבה הישנה שהוקמה בשנת תשנ"ז | [[קובץ:קברו של ר' דובער.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המצבה הישנה שהוקמה בשנת [[תשנ"ו]]]] | ||
בשיחת כ"ד [[תשרי]] [[תש"נ]] נשא הרבי שיחה ובה ביאור על ה[[משניות]] שאומרים ביום היארצייט, וכשהכניסו המניחים את השיחה להגהה שאלו בפתק של מי היארצייט, והרבי הואיל לענות שזהו יארצייט סבתו (אם אמו) הרבנית [[רחל ינובסקי]], ולא הזכיר שזהו עבור אחיו{{הערת שוליים|[[ספר השיחות]] תש"נ עמ' 63. צילום כתב יד קדשו נדפס בתולדות לוי יצחק חלק א' עמ' 67.}}. | |||
בלוח של שנת [[תש"ז]] בו רשם הרבי את תאריכי היארצייט ממשפחתו - שככל הנראה בירר אז אצל אמו הרבנית [[חנה שניאורסון (אם אדמו"ר שליט"א)|חנה שניאורסון]]{{הערת שוליים|התפרסמה לראשונה בשבעון [[בית משיח]] גליון 51 עמ' 8-9.}} - רשם ליד [[כ"ד תשרי]] "בערל", וליד כ"ה [[אלול]] רשם עוד שם אך בצילום הכתי"ק נקרע חלק זה. כעבור שנים, בשיחת כ"ד [[תשרי]] [[תש"נ]] נשא הרבי שיחה ובה ביאור על ה[[משניות]] שאומרים ביום היארצייט, וכשהכניסו המניחים את השיחה להגהה שאלו בפתק של מי היארצייט, והרבי הואיל לענות שזהו יארצייט סבתו (אם אמו) הרבנית [[רחל ינובסקי]], ולא הזכיר שזהו עבור אחיו{{הערת שוליים|[[ספר השיחות]] תש"נ עמ' 63. צילום כתב יד קדשו נדפס בתולדות לוי יצחק חלק א' עמ' 67.}}. | |||
ולכן (ומפני עוד סיבות, ראה בהערה) - ככל הנראה - היה בכך "משנה ראשונה" בכ"ד תשרי, אך לאחר מכן נקבע התאריך ל[[כ"ה אלול]]{{הערת שוליים|ראה בארוכה מה שכתב בזה ר' [[שמואל קראוס]] ב[[שבועון בית משיח]] גליון 303 עמ' 62 ואילך.}}. | ולכן (ומפני עוד סיבות, ראה בהערה) - ככל הנראה - היה בכך "משנה ראשונה" בכ"ד תשרי, אך לאחר מכן נקבע התאריך ל[[כ"ה אלול]]{{הערת שוליים|ראה בארוכה מה שכתב בזה ר' [[שמואל קראוס]] ב[[שבועון בית משיח]] גליון 303 עמ' 62 ואילך.}}. |