מאור עינים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  9 באוגוסט 2020
מ
אין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


הספר נערך על ידי תלמידו הרב אליהו, במטרה לחזק ולהפיץ ברבים את [[תורת החסידות]] והוא ערוך כפירוש על-פי דרך הדרש והמוסר על פרשות השבוע והמועדים.
הספר נערך על ידי תלמידו הרב אליהו, במטרה לחזק ולהפיץ ברבים את [[תורת החסידות]] והוא ערוך כפירוש על-פי דרך הדרש והמוסר על פרשות השבוע והמועדים.
==על הספר==
"מאור עינים" נחשב לספר חסידי מוערך, עד כדי כך שהיו אדמו"רים אשר הורו לחסידיהם להחזיק את הספר בתיק ה[[טלית]] וה[[תפילין]] כסגולה לשמירה והצלחה. חלקם אף הקפידו בעצמם ללמוד בו כל יום.
לפי האגדה החסידית, הספר היה במקורו עבה פי 18, אך רבי נחום שרף את מרבית כתב היד ואישר רק קומץ קטן להדפסה. רבי נחום הסביר שבדפים ששרף היו דברי תורה שהוא זוכר אותם ונאמרו ב[[מחשבה]] תחילה על-פי תכנון, וכי הוא איננו רוצה בהדפסתם, ואילו הקומץ הקטן שהסכים להדפיס הוא דברי-תורה ש"לא נאמרו מפי" אלא נאמרו בבחינת "[[שכינה]] מדברת מתוך גרונו" ולכן הוא רואה זאת כסימן משמים להדפיסם ולהפיצם.
== תוכן הספר ==
== תוכן הספר ==
בספר מוזכרות כשלושים אמרות שהוא מייחסן כציטוט ששמע מפי הבעל שם טוב או בשמו, רבים מהם אינם מוזכרים בספרים נוספים של תלמידי הבעל שם טוב, כמו למשל מאמר הבעל שם טוב בענין [[ניצוץ משיח]]. רבי מנחם נחום נחשב אחד מבכירי תלמידיו של ממשיך הבעש"ט, המגיד ממזריטש, אותו ציטט רבות בספר (ברוב הפעמים בכינוי "מורי").
בספר מוזכרות כשלושים אמרות שהוא מייחסן כציטוט ששמע מפי הבעל שם טוב או בשמו, רבים מהם אינם מוזכרים בספרים נוספים של תלמידי הבעל שם טוב, כמו למשל מאמר הבעל שם טוב בענין [[ניצוץ משיח]]. רבי מנחם נחום נחשב אחד מבכירי תלמידיו של ממשיך הבעש"ט, המגיד ממזריטש, אותו ציטט רבות בספר (ברוב הפעמים בכינוי "מורי").
שורה 13: שורה 9:


שני החיבורים נקראו על-שם הפסוק: "מאור עיניים ישמח לב" אשר נאמר על התורה, והוא גם ה"פסוק" של שמו הראשון, ושני שמותיו המחוברים.
שני החיבורים נקראו על-שם הפסוק: "מאור עיניים ישמח לב" אשר נאמר על התורה, והוא גם ה"פסוק" של שמו הראשון, ושני שמותיו המחוברים.
==על הספר==
"מאור עינים" נחשב לספר חסידי מוערך, עד כדי כך שהיו אדמו"רים אשר הורו לחסידיהם להחזיק את הספר בתיק ה[[טלית]] וה[[תפילין]] כסגולה לשמירה והצלחה. חלקם אף הקפידו בעצמם ללמוד בו כל יום.
לפי האגדה החסידית, הספר היה במקורו עבה פי 18, אך רבי נחום שרף את מרבית כתב היד ואישר רק קומץ קטן להדפסה. רבי נחום הסביר שבדפים ששרף היו דברי תורה שהוא זוכר אותם ונאמרו ב[[מחשבה]] תחילה על-פי תכנון, וכי הוא איננו רוצה בהדפסתם, ואילו הקומץ הקטן שהסכים להדפיס הוא דברי-תורה ש"לא נאמרו מפי" אלא נאמרו בבחינת "[[שכינה]] מדברת מתוך גרונו" ולכן הוא רואה זאת כסימן משמים להדפיסם ולהפיצם.


רבותינו נשיאינו עודדו ביותר להדפיס את הספר, כמתועד בכרכי ה[[ליקוטי שיחות]]. בשנת [[תש"ז]] התייעץ רבי יוחנן מ[[חסידות טולנא|טולנא]], עם [[אדמו"ר הריי"צ]] בקשר להדפסת הספר "מאור עינים". [[אדמו"ר הריי"צ]] שלח לו מכתב כי הדבר נכון מאוד והוא זיכוי הרבים, ואף שלח מאה שקלים דמי הצטרפות{{הערת שוליים|1=[[אגרות קודש]] [[אדמו"ר הריי"צ]] [[חלק י"ג]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=31605&hilite=af0bce4f-063c-4392-9da0-d2c5cd1581bf&st=%D7%9E%D7%98%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%90&pgnum=451 עמ' תל"ג.].}}.
רבותינו נשיאינו עודדו ביותר להדפיס את הספר, כמתועד בכרכי ה[[ליקוטי שיחות]]. בשנת [[תש"ז]] התייעץ רבי יוחנן מ[[חסידות טולנא|טולנא]], עם [[אדמו"ר הריי"צ]] בקשר להדפסת הספר "מאור עינים". [[אדמו"ר הריי"צ]] שלח לו מכתב כי הדבר נכון מאוד והוא זיכוי הרבים, ואף שלח מאה שקלים דמי הצטרפות{{הערת שוליים|1=[[אגרות קודש]] [[אדמו"ר הריי"צ]] [[חלק י"ג]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=31605&hilite=af0bce4f-063c-4392-9da0-d2c5cd1581bf&st=%D7%9E%D7%98%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%90&pgnum=451 עמ' תל"ג.].}}.
11,343

עריכות

תפריט ניווט